Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-12-16, 19:47
  #1
Medlem
Osäker på ifall detta är rätt ställe att lägga denna tråd, men jag chansar! (Mod får flytta annars)

Jag ska flytta till lägenhet med stadsnät och där finns Telia som leverantör. Jag har ett TV-abonnemang som jag fortfarande är bunden till, alltså via Telia. Jag kommer att ha bredband ifrån Banhof och jag har en switch/gateway ifrån Telia sedan ett år tillbaka.


Min fråga är:

Kommer jag kunna utnyttja mitt tv-abonnemang av Telia även fast jag har bredband av Banhof och en switch som är från Telia?

Tack på förhand!
Citera
2012-12-16, 20:01
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LastUnreal
Kommer jag kunna utnyttja mitt tv-abonnemang av Telia även fast jag har bredband av Banhof och en switch som är från Telia?

Nej, med största sannolikhet inte. Telia levererar såvittjagvet bara TV-tjänster i de nät där de själva har operatörstjänster eller i neutrala fibernät.
Citera
2012-12-16, 20:33
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej, med största sannolikhet inte. Telia levererar såvittjagvet bara TV-tjänster i de nät där de själva har operatörstjänster eller i neutrala fibernät.

Så även fast Telia finns som leverantör via stadsnätet kommer det troligen inte funka om jag har Banhof?
Låter logiskt, men får hoppas det funkar ändå, haha.
Citera
2012-12-17, 00:14
  #4
Medlem
DennisOlofs avatar
LastUnreal kolla med stadsnätet samt Telia om dom levererar TV i just det stadsnätet du ska använda dig av. Om inte, så kan du inte dra nytt av det. Vad jag vet så levererar Telia endast sitt TV via egna fibernät, eller där man har ensamrätt (monopol) samt xDSL via telenätet.

Vet inte om det har ändrats men så var det förut i alla fall.
Citera
2012-12-17, 14:37
  #5
Medlem
PeterNosters avatar
Är det detta bredband:
http://www.telia.se/privat/bredband/.../stadsnat.page

Citat:
Kombinationer
Bredband, tv och telefoni
Beställ vår mycket prisvärda kombination med bredband och telefoni. Lägg till digital-tv, så har du valt ett av våra allra bästa erbjudanden! Med Telia Digital-tv kan du hyra över 4000 filmer med fjärrkontrollen ur Sveriges största videobutik. Vi har över 100 kanaler med bland annat utbud från Viasat och C More.

I följande stadsnät kan du köpa kombinationserbjudanden
Bostadsstiftelsen Platen Motala, BENAB Bredband Bengtsfors, Stockholmshem - Stockholm Södra, Svenska Bostäder - Stockholm Södra, Stena Skärholmen, HEBA, HSB Malmö Bolina, Multimedianätet i Bollnäs och Mönsterås kommun.


....eller är det öppen fiber:
http://www.telia.se/privat/bredband/...pen_fiber.page
Citat:
Är Telias nät öppet för andra aktörer?
TeliaSonera säljer i anslutning till fiber nät samt egna tjänster, TV, Bredband och Telefoni. Det kommer finnas andra leverantörer än Telia i villafibernätet, men vilka och var kommer variera beroende på intresse från marknad och leverantörer. Exempel på andra aktörer Telia har i vissa villafibernät är All-Tele, Bahnhof, Blixtvik, Bredband2, Tele2, Ephone, Serverado, T3 och Tyfon.
Citera
2012-12-17, 15:37
  #6
Medlem
DennisOlofs avatar
PeterNoster jasså, det var ju bra att få ta del av den informationen. Ser ut som Telia då vikt sig för fula monopol trix, bra att det i princip blir flertalet leverantörer i de flesta fibernät framöver. Många tycker illa om Telia men det gör inte jag. Däremot är jag inte överdrivet positiv, Telia var ju tidigare och kanske fortfarande först och störts på IPTV biten.

Lite off topic.

De företag som inte hängt med är ju såklart comhem, samt tele2, men dom lever än så länge gott på sina monopol men frågan är hur länge det varar. Inte för att konkurrens ger så värst mycket bättre priser, utan fördelen är ett mycket större utbud och möjlighet för folk att välja det dom vill ha.

En del stadsnät använder dessutom dosor numera som gör att man direkt från dosan från ren kabel-TV som man kan plugga in i en vanlig kabel-TV box, samt datatjänster och ren IPTV om man så önskar. Tidigare fanns ju inte detta utan det var bara IPTV som erbjöds.

Förvånande att inte comhem och tele2 satsat på IPTV eller ens finns med i de nät där man kan leverera kabel-TV över fiberkabeln till hushåll.
Citera
2012-12-17, 16:08
  #7
Medlem
Nu fick jag ett nytt problem, vet inte ifall det är ADSL eller Fiber i mina nya lägenhet. Jag ringde och frågade Telia som påstår att det är ADSL, Bahnhof ringde jag sedan som säger Fiber. Bahnhof hade även en annan kund på samma adress på våningen under så det är väl dem som bör ha rätt då? Det är via stadsnät som det kallas och då ska det "automatiskt" vara fiber om jag uppfattat det korrekt?
Citera
2012-12-17, 19:38
  #8
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LastUnreal
Nu fick jag ett nytt problem, vet inte ifall det är ADSL eller Fiber i mina nya lägenhet. Jag ringde och frågade Telia som påstår att det är ADSL, Bahnhof ringde jag sedan som säger Fiber. Bahnhof hade även en annan kund på samma adress på våningen under så det är väl dem som bör ha rätt då? Det är via stadsnät som det kallas och då ska det "automatiskt" vara fiber om jag uppfattat det korrekt?

Att det är fiber är helt klart. Sen beror det på vilka som kan leverera tjänster. Som du såg i min första länk så är Telia med i en del områden.
Citera
2012-12-17, 20:31
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Att det är fiber är helt klart. Sen beror det på vilka som kan leverera tjänster. Som du såg i min första länk så är Telia med i en del områden.

Ja, både Telia och Bahnhof ska, enligt hemsidan leverera via fiber, därav min förvirring när nån tjej på kundtjänst säger att det är Adsl.

Hur kan 10/10 mbit/s från Telia kostar 199kr/mån, när 100/10 mbit/s från Bahnhof kostar 232kr/mån?
33 kr dyrare men en jävla högre hastighet? Är det något mer jag missat? Inte jättevass på det här området!
Citera
2012-12-17, 20:33
  #10
Medlem
Edit: Telia 10/10 mbit/s 299kr/mån menade jag!
Citera
2012-12-17, 20:44
  #11
Medlem
DennisOlofs avatar
LastUnreal därför kan du inte lita på kundtjänst hos de olika bolagen, när det gäller just stadsnät ska man först kontakta stadsnätet i fråga, dom ska veta. I annat fall har många stadsnät hemsidor och där kan man se vilka leverantörer som finns.

En sak är ganska säket, när det gäller Comhem, Tele2, stadsnät osv brukar det vara frågan om hela hus, områden osv som är anslutna, så att alla boende har tillgång till tjänsterna som levereras, oavsett vilken teknik som används. Kan finnas boende som inte har tillgång till det, men det ska nog räknas till minoritet, alt. udda om det inte råkar finnas just där, när hela övriga området är anslutna.
Citera
2012-12-17, 20:50
  #12
Medlem
kimdah2002s avatar
Det är väl bara att gå runt i lägenheten och se om du hittar något "data-jack" sätta i sladden mellan jacket och datorn och se vad som kommer upp. Är det ett stadsnät kommer det upp vilka leverantörer som finns och vad dom har att erbjuda och till vilken kostnad. Du kan inte kombinera telias Tv-utbud och välja någon annan internetleverantör. Väljer du Bahnhof så har dom sitt egna Tv-utbud.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback