Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-12-16, 14:20
  #1
Medlem
Hej! Jag har varit väldigt sugen på en iPad ett bra tag, men känner också ett behov av en kraftfullare dator än vad jag har idag (MBA 11"). Jag var väldigt nöjd ett bra tag men sedan kom ångesten över att den inte klarade av något av de tyngre programmen eller spelen, så jag har bestämt mig för att sälja den. Minnet (128GB) är redan fullt...

Jag fotar mycket och vill gärna hålla på med redigering. Det är mycket viktigare för mig att nya datorn/plattan är lätt att ta med sig än att jag har tillgång till cd-ingång. Därför är jag också ganska inne på de nya retina-modellerna.

Antingen kör jag på en 15" MBPr och en iPad att ta med sig överallt (vill jättegärna ha tips om det är värt med iPad, om man redan har iPhone) eller så köper jag MBPr 13" och hoppas att det räcker med det. Jag vill verkligen inte behöva köpa nytt inom närmsta tiden, den här gången vill jag kolla upp allt ordentligt. Förmodligen kommer det att bli på Blocket eller Tradera jag köper de dyrare datorerna, så kanske jag kan spara några kronor.

Jag vill såklart hitta balansen mellan dyrt, kraftfullt och mindre dyrt, många användningsområden. Snälla, hjälp!
Citera
2012-12-16, 16:18
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aklockworkbanana
Hej! Jag har varit väldigt sugen på en iPad ett bra tag, men känner också ett behov av en kraftfullare dator än vad jag har idag (MBA 11"). Jag var väldigt nöjd ett bra tag men sedan kom ångesten över att den inte klarade av något av de tyngre programmen eller spelen, så jag har bestämt mig för att sälja den. Minnet (128GB) är redan fullt...

Jag fotar mycket och vill gärna hålla på med redigering. Det är mycket viktigare för mig att nya datorn/plattan är lätt att ta med sig än att jag har tillgång till cd-ingång. Därför är jag också ganska inne på de nya retina-modellerna.

Antingen kör jag på en 15" MBPr och en iPad att ta med sig överallt (vill jättegärna ha tips om det är värt med iPad, om man redan har iPhone) eller så köper jag MBPr 13" och hoppas att det räcker med det. Jag vill verkligen inte behöva köpa nytt inom närmsta tiden, den här gången vill jag kolla upp allt ordentligt. Förmodligen kommer det att bli på Blocket eller Tradera jag köper de dyrare datorerna, så kanske jag kan spara några kronor.

Jag vill såklart hitta balansen mellan dyrt, kraftfullt och mindre dyrt, många användningsområden. Snälla, hjälp!


Jag själv kör på en kombo med 15" MBPr (512GB SSD och 16GB Ram) och en iPad Mini 32GB, Fungerar suveränt för det jag behöver.

Använder MBPr hemma för jobb och liknande, använder iPaden när jag är ute och reser eller i skolan för att se film / använda PDFer / redigera i dokument (Pages oftast) och när jag tränar (Träningsschema genom en app).

Ibland kan det vara så att jag tar med MBPr vid större saker som behöver göras i skolan eller jobb, tex programmering eller bildbehandling på plats då iPaden inte är lämpad för det.
Citera
2012-12-16, 16:28
  #3
Medlem
salliss avatar
15tummaren på grund av att den har ett dedikerat grafikkort, kommer hålla betydligt längre än 13 tummarens intel HD graphics. Osäker ifall man kan montera minnen i efterhand i det nya macbook modellerna, är så inte fallet så skaffa modellen med 16gb ram.

Du säger att du behöver en CD-ingång, varken 13 eller 15tummarn (retina) har en CD-läsare. Alternativet är väl att bära med en extern CD/DVD-spelare, eller satsa på den vanliga Macbook pro modellen (15tummaren här med).

Kör med iPad mini 32gb (tidigare iPad 3) + 4S. Skulle varmt rekommendera en padda! Är du inte så gnällig över vikten och storleken, skaffa 4/3:an. Föredrar du något mer portabelt är iPad minin en självklarhet (den går till exempel ner i min kameraväska och rockfickan)! Skärmen kan se rätt pixlig ut om man sitter och läser en längre period, men jag har slutat att tänka på det efter några veckors användning.

Köp dock INTE 16gb modellen ifall du håller på en del med foton, fyllde min 32:a rätt snabbt, ångrar nästan att jag inte valde 64:an...Aja, får väl bli när iPad mini retina kommer ut
Citera
2012-12-17, 12:22
  #4
Medlem
Tack för svaren! Jo, det är ju det där dilemmat med att 15" är mer kraftfull, men inte lika portabel som 13"...

Jag kanske skrev lite otydligt, men jag behöver INTE någon cd-utgång, men håller på mycket med bilder och vill ha något portabelt så därför ville jag ha retina-modellen.
Citera
2012-12-17, 15:53
  #5
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sallis
Osäker ifall man kan montera minnen i efterhand i det nya macbook modellerna, är så inte fallet så skaffa modellen med 16gb ram.
Går inte att uppgradera RAM-minnet i efterhand på rMBP-modellerna, dessvärre. Så 16GB är ett bra val ur ett hållbarhetsperspektiv. Men då är det 15" som gäller då det inte finns några RAM-tillval för 13"-modellen.
Citat:
Ursprungligen postat av aklockworkbanana
Tack för svaren! Jo, det är ju det där dilemmat med att 15" är mer kraftfull, men inte lika portabel som 13"...

Jag kanske skrev lite otydligt, men jag behöver INTE någon cd-utgång, men håller på mycket med bilder och vill ha något portabelt så därför ville jag ha retina-modellen.
Hög upplösning eller inte så är ju mer skärmyta att föredra när man redigerar bilder. Det gäller väl desto mer om det varit en vanlig MBP du sneglat på, för jag tror inte det är något problem att redigera bilder på en 13" rMBP med den upplösningen. Jag tycker själv bara att skärmyta är att föredra.

Jag är själv ingen större förespråkade av surfplattor eftersom de i mina ögon är mer leksaker än verktyg. En mini skulle iallafall jag kunna tänka mig över en fullstor iPad eftersom jag det blir en rimligare storleksordning mellan iPhonen och datorn då. En vanlig iPad har i mina ögon inte ett stort övertag mot en bärbar dator, särskilt inte om man jämför användningsområdena. En mini ser dessutom ut att få plats i en större jackficka.

Men det beror på vad du tänkte ha iPaden till såklart. En annan lösning skulle ju vara att du istället köper en iMac för prestanda och fotoredigeringen och en fullstor iPad som mellanting mellan dator och telefon. Då tycker jag att en iPad skulle kunna fylla ett syfte. Retina-Macbookarna är så smidiga idag att jag har svårt att se behovet av både en rMBP och en iPad, medan en stationär + iPad kunnat vara trevligt.

Edit: Då förutsatte jag att dina kriterier var en stark dator för en något rimlig peng och att en bärbar inte var hugget i sten. Fördelen med en stationär är prestanda, skärmyta och ekonomi. En 21" iMac kostar, med 16GB RAM, 14,755kr. En rMBP 15" med 16GB RAM landar på 23,455kr. Ekonomiskt sett kommer du undan med en uppgraderad iMac, en 64GB fjärde generationens iPad och någon tusenlapp över mot för att köpa enbart rMBP 15".
__________________
Senast redigerad av Joomla 2012-12-17 kl. 15:58.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback