Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-12-16, 07:17
  #1
Medlem
SunshiinEs avatar
Tjofaderitt..

Har en lite förfrågan angående lagligheten i användandet av receptbelagda mediciner som man har recept på ?

Jag har ADHD och Ritalina på recept.. Nu har jag och flickvännen kommit på den briljanta iden att krossa dessa små tabletter å stoppa dom i näsan genom en sedel istället för att ta dom oralt till mig som medicin.

Effekten är inte ens i närheten av samma som när jag brukar de som medicin. inte särskilt mycket större dos behövs för att "få rus" heller skall tilläggas..

tar 10mg (x olika många gånger per dag) + 18mg concerta och på det så funkar mitt liv som fan handen i handsken..

Men krossa 2-3 st 10mg ritalina å snorta dom så jävlar får man en mysig kväll/natt.

Min undran i detta är?:
Ponera detta scenario:
Jag sitter hemma i soffan och har krossat 2 st Ritalina 10mg och snortar dom. Polisen kommer in och tar mig på bar gärning.
Vad händer?
jag har ju recept på grejjerna, jag tar mindre i en snortning än vad jag tar under en hel dag.

Skulle dom då rent teoretiskt kunna sätta dit mig för något då ? Är jävligt nyfiken på detta då jag kanske funderar på att krossa ett par stycken och ha med mig i påse ut på kalas.

MVH
Vi som tycker om att inte sova
2012-12-16, 07:20
  #2
Medlem
Nog soft, du sitter ju inte och drar linor just när de kommer in, så det enda som finns är krossat matrial, det kan inte vara illegalt.
2012-12-16, 07:24
  #3
Medlem
SunshiinEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Nog soft, du sitter ju inte och drar linor just när de kommer in, så det enda som finns är krossat matrial, det kan inte vara illegalt.

jo men poners att jag gör det.. dom kommer verkligen i totalt rätt tidpunkt för att se all aktivitet som de kan relatera till vilken vanlig tjackdragning som helst..
Är det då olagligt?
Eller kan de anmäla mig för att jag missbrukar ett recept jag har ?
2012-12-16, 07:36
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SunshiinE
jo men poners att jag gör det.. dom kommer verkligen i totalt rätt tidpunkt för att se all aktivitet som de kan relatera till vilken vanlig tjackdragning som helst..
Är det då olagligt?
Eller kan de anmäla mig för att jag missbrukar ett recept jag har ?
Troligen inte, kanske de kan rapportera det till sjukvården men jag menar, sitta med ett rör i kroken JUST när de kommer...
2012-12-16, 07:42
  #5
Medlem
redbullcolas avatar
Det du beskriver har hänt en kompis till mig som oxå har recept på Ritalin. Han gjorde det dock på offentlig plats och fick följa med på provtagning för att dom trodde att det var annat han snortade.

Ritalin ger som du kanske vet inte utslag på pissprov så han krävde att dom skulle ta blodprov och skicka på analys som visade att han bara hade sin medicin i kroppen.

Allt frid o fröjd och inget hände, däremot tyckte snuten att det var ett "omoget" sätt att ta sin medicin på
2012-12-16, 08:43
  #6
Medlem
Citat:
Min undran i detta är?:
Ponera detta scenario:
Jag sitter hemma i soffan och har krossat 2 st Ritalina 10mg och snortar dom. Polisen kommer in och tar mig på bar gärning.
Vad händer?
jag har ju recept på grejjerna, jag tar mindre i en snortning än vad jag tar under en hel dag.

Skulle dom då rent teoretiskt kunna sätta dit mig för något då ? Är jävligt nyfiken på detta då jag kanske funderar på att krossa ett par stycken och ha med mig i påse ut på kalas.


Du bryter inte mot lagen. Däremot så kan du få krosset beslagtaget och bli tvingad att lämna prov, eftersom poliserna inte skulle kunna identifiera pulvret som din lovligen utskrivna medicin.

Kanske kommer dem också att kontakta din vårdgivare, eftersom du missbrukar din medicin, så det kanske vore bättre att säga att det är någon RC-drog du har istället.
2012-12-16, 08:53
  #7
Medlem
redbullcolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hawkis
Du bryter inte mot lagen. Däremot så kan du få krosset beslagtaget och bli tvingad att lämna prov, eftersom poliserna inte skulle kunna identifiera pulvret som din lovligen utskrivna medicin.

Kanske kommer dem också att kontakta din vårdgivare, eftersom du missbrukar din medicin, så det kanske vore bättre att säga att det är någon RC-drog du har istället.

Läs mitt inlägg ovanför
2012-12-16, 19:12
  #8
Medlem
Nattskattas avatar
Nej det är inte olagligt att snorta den medicin du har utskriven på recept,dock kan polisen undra vad du håller på med om du blir tagen på bar gärning och pulvret kan bli skickat på analys och du kan behöva pissa/lämna blodprov för att försäkra dem om det inte är någon illegal substans.Vill du provocera lite extra kan du alltid sitta och dra i dig några linor på krogen så sommer både en och två förundrande ansikten att vändas emot dig,även här är risken mycket stor att farbror blå lägger sig i.Sålänge du inte tar mer än den föreskrivna dosen är det inte frågan om något "missbruk" dock så är det inte tillåtet enligt den svenska lagen att ta högre doser utav sin medicin än vad läkaren ordinerat,hur man väljer att inta sin medicin har jag dock aldrig hört några förbud mot...
2012-12-16, 21:46
  #9
Medlem
proteinftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattskatta
Nej det är inte olagligt att snorta den medicin du har utskriven på recept,dock kan polisen undra vad du håller på med om du blir tagen på bar gärning och pulvret kan bli skickat på analys och du kan behöva pissa/lämna blodprov för att försäkra dem om det inte är någon illegal substans.Vill du provocera lite extra kan du alltid sitta och dra i dig några linor på krogen så sommer både en och två förundrande ansikten att vändas emot dig,även här är risken mycket stor att farbror blå lägger sig i.Sålänge du inte tar mer än den föreskrivna dosen är det inte frågan om något "missbruk" dock så är det inte tillåtet enligt den svenska lagen att ta högre doser utav sin medicin än vad läkaren ordinerat,hur man väljer att inta sin medicin har jag dock aldrig hört några förbud mot...

Rent teoretiskt: Säg att ritalin (metylfenidat) har högre biotillgänglighet nasalt än oralt, skulle man då snorta sina 10mg per dag (exempel) istället för att käka dom skulle ju nivåerna i blodet vara högre än vad det "egentligen" ska vara, vilket skulle kunna vara olagligt?

Kanske en fråga för juridikdelen
2012-12-16, 22:17
  #10
Medlem
M_Wittmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proteinftw
Rent teoretiskt: Säg att ritalin (metylfenidat) har högre biotillgänglighet nasalt än oralt, skulle man då snorta sina 10mg per dag (exempel) istället för att käka dom skulle ju nivåerna i blodet vara högre än vad det "egentligen" ska vara, vilket skulle kunna vara olagligt?

Kanske en fråga för juridikdelen

Jag tror inte ens att en jurist kan ge ett säkert svar på den frågan, helt enkelt därför att det med största sannolikhet aldrig har prövats i en domstol och det därför inte finns några prejudikat.

Anledningen till att jag inte tror att det aldrig har prövats, beror på hur utredningar och åtal av narkotikabrott (vid eget bruk) normalt går till. Man tar helt enkelt ett pissprov. Om pissprovet är rent, eller om det enbart innehåller narkotikaklassade ämnen för vilka du har recept, så kommer åklagaren inte att väcka åtal, utan lägga ner utredningen.

Däremot så skulle du mycket väl kunna torska för tex trafikbrott om du kör bil med höga halter i blodet. Att man har ett recept betyder inte att man kan bli bäng på sin medicin och göra vilka dumheter som helst. Det kan alltså vara olagligt att missbruka sin medicin. Dock skulle det aldrig rubriceras som narkotikabrott.
2012-12-16, 22:19
  #11
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proteinftw
Rent teoretiskt: Säg att ritalin (metylfenidat) har högre biotillgänglighet nasalt än oralt, skulle man då snorta sina 10mg per dag (exempel) istället för att käka dom skulle ju nivåerna i blodet vara högre än vad det "egentligen" ska vara, vilket skulle kunna vara olagligt?

Kanske en fråga för juridikdelen

ja både det + att en ev. depot funktionen försvinner.

jag vet att det finns vissa mediciner som får krossas men det står väl i bikapsedeln att tabletten inte får krossas? jag tror inte att det är lagligt, det borde finnas någon lag emot att ta narkotiska läkemedel på annat sätt än det är tänkt! (det känns orimligt att det tex skulle vara lagligt att injicera oxicontinet du har fått mot smärta efter en operation...)

jag har dock inte kunnat hittat några artiklar eller information om att det skulle vara olagligt (har väl iof inte sökt mer än i 20min)
__________________
Senast redigerad av hashish-boy 2012-12-16 kl. 22:24.
2012-12-16, 22:28
  #12
Medlem
M_Wittmanns avatar
@ SunshiinE: Knarka aldrig din medicin. Knarka inte heller knark som liknar din medicin. Det slutar väldigt, väldigt, väldigt, snabbt i ett missbruk, eftersom din medicin är någonting som du tillför kroppen dagligen. Dessutom är risken stor att du förstör medicinens terapeutiska effekt om du samtidigt knarkar den.

Ta en E eller rök någon opiat istället och käka Ritalina endast enligt läkarens ordination.
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback