2012-12-16, 00:55
Medlem
HC47s avatar
Hej. Hyr lägenhet i andrahand och har ett tag misstänkt att något inte står så rätt till. Varannan månad får jag dubbla elräkningar, en från Energibolaget och en från E.ON.

De räkningar jag fick idag ligger på totalt 840 kr(!), och det låter enligt mig inte ett dugg rimligt. Har en liten lägenhet och har i regel bara 1-2 lampor tända åt gången, använder inte ugn/spis/mikro mer än någon annan. Kan tänka mig att datorn tar en del extra då den kanske är igång 12-14 timmar/dygn (när man ska ladda ner och så).

Den avgift som går till E.ON går under "E.ON Elnät Sverige AB (Momsreg.nr/F.skatt SE-5560... osv osv - Nätavgift, Eläntprislista, SYESMÅ, Bra val vid årsförbrukning upp till 1888 kWh"

335,45 kr + moms

Den från Energibolaget i Sverige AB är:

Nytto-el (för två månader) - 192 kWh . 95,80 lre/kWh
Energiskatt (även här två månader) - 29,00 öre/kWh
Kostnadsförsäkring - 1 kr/dag (60 kr)
Fast avgift (300 kr/år) - 60 kr.

Är det bara jag eller är det en förbannat massa avgifter? Vad hände med att elen skulle bli billigare med avreglering..? Har E.ON praktiskt taget inte en form av monopol, med tanke på att de tar avgifter, även om jag har en annan elleverantör? Hur kan jag få ner mina kostnader? Och nu menar jag inte "sitt vid datorn mindre" utan undrar över var man kan hitta mindre tramsavgifter och billigare pris/kWh?

Tack på förhand!
Citera
2012-12-16, 00:59
Medlem
cammos avatar
Den du får från EON är från ägaren av elnätet och den kan du itne göra mycket åt.

Den andra är förbrukningen. (Energibolaget i Sverige AB)

Energibolaget i Sverige AB är dock ett känt bluffbolag och du bör byta snarast.

http://www.fairshopping.se/energibolaget-i-sverige-ab
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4462741
http://www.rejta.se/omdome/349564/en...t+i+sverige+ab
Senast redigerad av cammo 2012-12-16 kl. 01:01.
Citera
2012-12-16, 01:01
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Hej. Hyr lägenhet i andrahand och har ett tag misstänkt att något inte står så rätt till. Varannan månad får jag dubbla elräkningar, en från Energibolaget och en från E.ON.

De räkningar jag fick idag ligger på totalt 840 kr(!), och det låter enligt mig inte ett dugg rimligt. Har en liten lägenhet och har i regel bara 1-2 lampor tända åt gången, använder inte ugn/spis/mikro mer än någon annan. Kan tänka mig att datorn tar en del extra då den kanske är igång 12-14 timmar/dygn (när man ska ladda ner och så).

Den avgift som går till E.ON går under "E.ON Elnät Sverige AB (Momsreg.nr/F.skatt SE-5560... osv osv - Nätavgift, Eläntprislista, SYESMÅ, Bra val vid årsförbrukning upp till 1888 kWh"

335,45 kr + moms

Är det bara jag eller är det en förbannat massa avgifter? Vad hände med att elen skulle bli billigare med avreglering..? Har E.ON praktiskt taget inte en form av monopol, med tanke på att de tar avgifter, även om jag har en annan elleverantör? Hur kan jag få ner mina kostnader? Och nu menar jag inte "sitt vid datorn mindre" utan undrar över var man kan hitta mindre tramsavgifter och billigare pris/kWh?

Tack på förhand!

Du ska väl bara betala elen till ett enda ställe? Du får nog ta och ringa till EON och Energibolaget för att reda ut det. DU har uppenbarligen betalat alldeles för mycket så länge som du har betalat. Jag har en tvåa, lampor på varje dag, dator, högtalare osv och jag snittar kring 350 SEK / mån, ibland kan det gå upp emot 400 SEK om jag kör mitt element lite på, dvs konvektorelement, som är elslukare.
Citera
2012-12-16, 01:09
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Den du får från EON är från ägaren av elnätet och den kan du itne göra mycket åt.

Den andra är förbrukningen. (Energibolaget i Sverige AB)

Energibolaget i Sverige AB är dock ett känt bluffbolag och du bör byta snarast.

http://www.fairshopping.se/energibolaget-i-sverige-ab
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4462741
http://www.rejta.se/omdome/349564/en...t+i+sverige+ab
Ah. Tack! Ja, som tur är så har min syster (som äger lägenheten) sagt upp det från Energibolaget. Jämförde precis priserna med en vän som har enbart E.ON och han betalar 500 kr för två månader (jämfört då med mina totalt 840) och spenderar 50 % mer energi än mig. Så snacka om att jag förlorat pengar. Fast min syster har aldrig haft något höjdarsinne för ekonomi...
Citera
2012-12-16, 01:19
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
Du ska väl bara betala elen till ett enda ställe?
Som cammo skrev så kommer el på 2 fakturor, en för elnätet och en för elförbrukning.
Citera
2012-12-16, 01:51
Medlem
Spliffswes avatar
Något som många glömmer är golvvärme i badrum.
Det drar mycket ström.
Citera
2012-12-16, 02:12
Medlem
Citat:
Ah. Tack! Ja, som tur är så har min syster (som äger lägenheten) sagt upp det från Energibolaget. Jämförde precis priserna med en vän som har enbart E.ON och han betalar 500 kr för två månader (jämfört då med mina totalt 840) och spenderar 50 % mer energi än mig. Så snacka om att jag förlorat pengar. Fast min syster har aldrig haft något höjdarsinne för ekonomi...

Som sagt nätavgiften till Eon kommer du inte ifrån men jag har aldrig hört att man skulle få någon rabatt ifall man samlar det heller min rekommendation blir att du kör en koll på Compricer och Elskling och liknande sidor för att få en bild av var du kan få det bästa elavtalet.

Har själv Eon som nätleverantör och blev uppringd av deras säljare för lite sen de kunde inte matcha elpriset som jag hade från en koll på de sidorna.
Citera
2012-12-16, 08:11
Medlem
Citat:

jesus christ så dyrt!!

där vill man inte vara kund, hur tänker folk egentligen...
Citera
2012-12-16, 09:14
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:

Dina 95,8 öre/kWh låter väldigt mycket. Min nuvarande elfaktura från Vattenfall (exkl nätavgift):

Årsavgift - 61 dygn (288 kr/år) - 48,13 kr
El oktober - 108 kWh - 30,37 öre/kWh
El november - 108 kWh - 29,38 öre/kWh
Spotpåslag - 2 öre/kWh
Energiskatt - 29 öre/kWh
Elcertifikatsavgift oktober - 3,49 öre/kWh
Elcertifikatsavgift november - 3,80 öre/kWh

Totalt alltså omkring 35 öre/kWh + energiskatt + moms.
Citera
2012-12-16, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lambdashipstate
Dina 95,8 öre/kWh låter väldigt mycket. Min nuvarande elfaktura från Vattenfall (exkl nätavgift):

Årsavgift - 61 dygn (288 kr/år) - 48,13 kr
El oktober - 108 kWh - 30,37 öre/kWh
El november - 108 kWh - 29,38 öre/kWh
Spotpåslag - 2 öre/kWh
Energiskatt - 29 öre/kWh
Elcertifikatsavgift oktober - 3,49 öre/kWh
Elcertifikatsavgift november - 3,80 öre/kWh

Totalt alltså omkring 35 öre/kWh + energiskatt + moms.

vilket betyder 80 öre / kWh inkl. energiskatt och moms.

jag tittade på senaste fakturan från min leverantör ( som inte är vattenfall ) och jag betalar 80,41 öre / kWh inkl. energiskatt och moms. tillkommer årsavgift på 475 kr.

energibolaget tar alltså ungefär dubbelt så mycket betalt som andra leverantörer.

http://www.dn.se/ekonomi/elbolag-ank...or-bondfangeri
Citera
2012-12-16, 23:42
Medlem
HC47s avatar
Tack för svaren. Som tur är så har systern min sagt upp avtalet med dem och från januari kommer jag enbart ha E.ON. Förhoppningsvis resulterar det i betydligt lägre räkningar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in