Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-28, 21:45
  #1297
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Ullprogram är ju gjorda för att man skall kunna tvätta ull. Man bör dock använda ulltvättmedel oavsett om man tvättar för hand eller i maskin. Vanliga tvättmedel avsedda för normal vit- och kulörtvätt innehåller enzymer som kan lösa upp ullfibrer.
Okej. Aldrig tänkt på det. Äger få ullplagg. Så det är rätt lugnt att tvätta de flesta ullplagg om man kör ylleprogram? Och helst med speciellt tvättmedel då.
Citera
2018-12-28, 21:51
  #1298
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Okej. Aldrig tänkt på det. Äger få ullplagg. Så det är rätt lugnt att tvätta de flesta ullplagg om man kör ylleprogram? Och helst med speciellt tvättmedel då.
Säkrast är nog att gå efter tvättrådet i plagget dock. Står det endast kemtvätt eller endast handtvätt där så skall man då följa det om man vill vara 100% säker. Är det dock en kostym man köpt billigt och inte tycker det är värt att betala för kemtvätt så borde ullprogram på 30 grader funka. Att köpa ulltvättmedel är nog värt pengarna. Vanligt tvättmedel innehåller enzymer som bryter ner ullfibrerna.
Citera
2019-01-15, 23:34
  #1299
Moderator
VitKallas avatar
Begagnade hockeyhandskar, mer bestämt en plock och en stöt, luktar ju inte ljuvligt. Hur gör jag bäst för att få bort lukten? Det är inte avtagbara handskar så jag kan inte tvätta dom i maskin.
Har just nu sprutat ättika så gott jag kan ner i fingrarna och så får det verka, men någon här kanske har ett smart tips?
Citera
2019-01-27, 20:09
  #1300
Medlem
Hollenriks avatar
Ull-hjälp!

Sägs ju att man ska tvätta nya plagg innan man börjar använda dom för att få bort kemikalier, men gäller det för ull med? Ull ska man ju helst undvika att tvätta och hellre vädra.
Citera
2019-01-27, 20:42
  #1301
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitKalla
Begagnade hockeyhandskar, mer bestämt en plock och en stöt, luktar ju inte ljuvligt. Hur gör jag bäst för att få bort lukten? Det är inte avtagbara handskar så jag kan inte tvätta dom i maskin.
Har just nu sprutat ättika så gott jag kan ner i fingrarna och så får det verka, men någon här kanske har ett smart tips?

Kan hjälpa att ösa på ordentligt med talkpulver. Funkar i stinkande jympaskor.
Citera
2019-01-27, 20:45
  #1302
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hollenrik
Ull-hjälp!

Sägs ju att man ska tvätta nya plagg innan man börjar använda dom för att få bort kemikalier, men gäller det för ull med? Ull ska man ju helst undvika att tvätta och hellre vädra.

Strunta i och tvätta innan användning.
Vissa tillverkare använder rätt ofarliga kemikalier så då är det inget att oroa sig för.
Citera
2019-01-27, 21:32
  #1303
Moderator
VitKallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikAxelKarlfeldt
Kan hjälpa att ösa på ordentligt med talkpulver. Funkar i stinkande jympaskor.
Tack för tipset, men hur får jag bort det sen?
Citera
2019-01-27, 21:34
  #1304
Medlem
Hollenriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikAxelKarlfeldt
Strunta i och tvätta innan användning.
Vissa tillverkare använder rätt ofarliga kemikalier så då är det inget att oroa sig för.
Ok, tack för svaret. Men menar du ullplagg eller rent allmänt?
Citera
2019-01-27, 21:52
  #1305
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitKalla
Tack för tipset, men hur får jag bort det sen?

Bra fråga. Ljummet vatten kanske är enklast.
Citera
2019-01-27, 21:54
  #1306
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hollenrik
Ok, tack för svaret. Men menar du ullplagg eller rent allmänt?

Menar de som tillverkat plagget. Vissa företag använder kemikalier som är snällare mot miljön och kroppen. Skulle dock inte oroat mig över att använda otvättade ullkläder ett tag. Du lär inte bli sjuk av det.
Citera
2019-02-09, 11:02
  #1307
Medlem
pokemontrainers avatar
Gamla fläckar på en vit skjorta

Hej!

Hittade en skjorta jag inte använt på cirka två år, vilket även är en dyrare skjorta.
Jag tog på mig den men märkte sedan att det var några fettfläckar på den, vilket nog har gottar sig där under denna period.

Kan jag fortfarande rädda skjortan? Ska man lämna in den till kemtvätt eller har någon ett bra tips för att bli av med fläckar?

Mvh
Citera
2019-02-09, 11:27
  #1308
Medlem
Jag har fått goda resultat på gamla fläckar när jag använt Vanish oxi action, spraya på fläckarna gnugga in. Tvätta i 60 grader om plagget tål det.
Sedan finns det massor av gamla knep om man söker, osäker på hur effektiva dessa är.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback