• 47 249 online
  • 1 203 508 medlemmar
  • 62 279 846 inlägg
  • 1
  • 2
2012-12-15, 20:06
Medlem
Hejsan,
Jag är mycket intresserad av att gå kriminologiprogrammet men vilken skola ska man gå? Högskola eller universitet? För nackdelar med skolan samt programmet? Arbetsmarknaden efter avslutade studier? Lön? Svårt att komma in på programmet? Bra kurs litteratur ?

Tacksam för alla svar !
Mvh//Petra
Citera
2012-12-15, 22:58
Medlem
Jag vet att jag har svarat på denna frågan ett antal gånger nu men jag skall göra det lätt för dig;

Här, här, här och här har jag svarat på frågan och frågor om utbildning i kriminologi och områden som berör det.

Vilken skola? Det spelar troligen inte någon större roll. Nästan var och vartannat universitet har en kriminologi utbildning nu, välj en som ligger nära eller som har ett intressant forskningsområde. Om det sedan blir SU, GU, Lund, Malmö eller vad det nu må vara är mindre intressant egentligen.

Arbetsmarknaden? Dålig. Det finns betydligt fler utbildningsplatser inom kriminologi än alla landets brottsbekämpande- och statliga myndigheter kommer att behöva under all överskådlig framtid. Till detta kommer det enorma problemet med att polisen tycker om att anställa poliser även på "civila" jobb inom polisen -- de besitter nämligen den magiska och omätbara poliskompetensen som ingen utom de själva kan förstå och införskaffa.

Lön? Som en vanliga statstjänsteman som håller på med utredningar och analys.

Svårt att komma in på utbildningen? Nej.

Bra litteratur? Det går inte att svara på, det är väldigt blandat. En del bra, en del riktigt dålig. Det råder brist på, bra, litteratur på svenska. Varför du istället kommer att få läsa väldigt mycket engelsk och amerikansk litteratur, på gott och ont.
Citera
2012-12-16, 04:56
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilangstrump93
Hejsan,
Jag är mycket intresserad av att gå kriminologiprogrammet men vilken skola ska man gå? Högskola eller universitet? För nackdelar med skolan samt programmet? Arbetsmarknaden efter avslutade studier? Lön? Svårt att komma in på programmet? Bra kurs litteratur ?

Tacksam för alla svar !
Mvh//Petra
Vad vill du jobba med sen?
Citera
2012-12-16, 19:55
Medlem
Moll-Es avatar
Citat:
Hejsan,

Tacksam för alla svar !
Mvh//Petra

Mycket av detta kan du ju söka fram själv genom till exempel antagning.se, vhs.se, lönestatistik, söka på Flashback etc etc. men jag kan hjälpa dig lite på traven.

Mig veterligen finns det bara tre lärosäten i Sverige som erbjuder kandidatprogram inom kriminologi, Stockholms universitet erbjuder dock fristående kurser i kriminologi (typ Kriminologi I, II och III) som sedan kan sättas ihop till en kandidatexamen inom kriminologi. De tre lärosätena är Lund, Sundsvall och Malmö. Lund och Sundsvall har haft igång sina program sen 2009 och Malmö har nog precis startat upp sitt program. Vet inte om andra lärosäten håller på att starta ett program inom kriminologi, men det verkar inte som det.

Att ranka de olika programmen är enligt mig svårt eftersom mycket beror på vad man själv vill ha ut från sin utbildning samt att i alla fall Lund och Sundsvall skiljer sig åt på några punkter. Skulle jag ändå välja att ranka de tre programmen så skulle de se ut något liknande:

1. Kriminologiprogrammet vid Lunds universitet (http://kriminologi.sam.lu.se/). Bra lärosäte, kan välja att studera sociologi eller rättssociologi samt att man läser 30hp i det ämnet man inte har som inriktning (t.ex 60hp sociologi, 30hp rättssociologi eller tvärtom), man läser 15hp straffrätt samt lite förvaltningsrätt. Är tillsammans med mittuniversitetet det "första" kriminologiprogrammet (även fast 3-4 år inte är speciellt gammalt).

2. Kriminologprogrammet vid Mittuniversitetet (http://www.miun.se/sv/Utbildning/Hit...ramplanId=589). Säger sig vara det enda programmet som inriktar sig på "praktiskt tillämpad kriminologi" (antar att Lunds universitet kör med "teoretiskt tillämpad kriminologi"?). Här läser du till exempel en hel termin (30 hp) psykologi, statsvetenskap (7.5hp), medicinsk vetenskap (7.5 hp) och något sånt finns inte vid Lunds universitet utan då får du själv läsa till dessa som valbara/fria kurser. Kan inte se om Mittuniversitetet har några inriktningar så som Lunds universitet har. Tycker att programmet känns lite "spretigt" och att man ska läsa in få poäng inom många områden. Dock rankar jag det högre än utbildningen vid Malmö högskola mest för att den är äldre samt ges vid vad som verkar vara ett bättre lärosäte (enligt högskolerankingen).

3. Kriminologiprogrammet vid Malmö högskola (http://edu.mah.se/sv/Program/VGKRI13h). Tycker upplägget liknar det vid Lunds universitet i och med att man, vad jag kan utläsa, inte ger några kurser inom t.ex psykologi eller statsvetenskap utan har fokus på sociologin. Mer än så vet jag faktiskt inte om programmet, rankar det dock lägre eftersom det är ett nyare program som ges vid en, enligt mig, inte så bra högskola.

Vet inget om arbetsmarknaden än så länge, dock så kollar jag in t.ex polisen.se, bra.se, tullen.se osv med jämna mellanrum och visst finns det jobb för kriminologer med jämna mellanrum, men det är ju inte direkt så att marknaden är stekhet och att man blir headhuntad månader innan examen. Dock så är arbetsmarknaden ganska så bred av sig och man kan jobba inom många olika sektorer, det är bara att kolla in de olika programmens hemsidor så ger de säkert tips på vad man kan jobba som. Uppfattningen jag har är att marknaden för kriminologer finns bland annat hos polisen, brottsförebyggande rådet, tullverket, hos kommuner och länsstyrelsen etc och det handlar om utredare, analytiker och liknande kontorsjobb (det är alltså INTE så att man blir kriminalare med denna utbildning som många tror).

Lön kan du se bland annat här: http://allastudier.se/jobb-o-l%C3%B6n/2232-kriminolog/# (klicka på mer lönestatistik så ser du bland annat lägsta/högsta lön osv). Vet dock inte hur tillförlitlig den sidan är då den är från 2010, men det står att de hämtar statistiken från SCB.

Enligt http://www.vhs.se/Global/Statistik/H...l2_program.pdf så var antagningsstatistiken för HT12:

Lunds universitet: 18.85 i BI, 18.80 i BII, 0.9 i HP
Malmöhögskola: 17.54 i BI, 16.33 i BII, 0.6 i HP
Mittuniversitetet: 18.40 i BI, 17.70 i BII, 1.0 i HP.

Vet inte hur man avgör om kurslitteraturen är bra eller inte, men jag har inga direkta invändningar mot den.

Vill du veta något mer specifikt går det bra att skicka ett PM till mig.
Citera
2012-12-18, 01:17
Medlem
Gräsklipparm.s avatar
Har skrivit ett ganska utförligt inlägg på kriminologi.nu om att läsa kriminologi vid Lunds Universitet här.

Jag har alltså ganska nyligt läst klart kandidatprogrammet i Lund och måste säga att det Moll-E skriver om teoretiskt tillämpad kriminologi faktiskt stämmer väldigt bra även trots att det bara var en rolig beskrivning. Tror faktiskt inte vi under hela programmet hade någon föreläsare som hade arbetat rent praktiskt inom polisen eller liknande. Det är ett mycket teoretiskt program och inriktat mot sociologi som till mycket stor del saknar praktisk förankring ute i arbetslivet. Av den anledningen tror jag nog att utbildningen vid Mittuniversitetet är att föredra om man endast prioriterar utbildningen som sådan. Att Lund är en fantastisk studentstad och upplevelse är förstås något annat. Det finns även relativt många från vår årgång som fått arbete inom Malmöpolisen och liknande så det verkar helt klart gå att få ett bra jobb efteråt. Men jag skulle säga att det kräver att man är motiverad att ta in information som helt enkelt inte är intressant och även att kunna tillskanska sig information om mer praktiskt arbete på fritiden.

Lite förenklat så är kurslitteraturen är intressant ibland. Ofta inte alls. Det är förstås mycket olikt de populärvetenskapliga böckerna om brottslighet som jag tror det finns risk att man förväntar sig att få läsa innan man börjat programmet. Uppriktigt är jag även tveksam till om kurslitteraturen ger någon praktisk vägledning för senare arbete inom polisen, tullverket och liknande över huvud taget med undantag från litteratur från juridiken. Den andra litteraturen handlar bland annat om sociologi, samhällsvetenskaplig forskning och tidigare kriminologiska verk.

Det låter mycket negativt förstås och jag tror alla som läst programmet har upplevt det frustrerande ibland och kan se framför sig olika alternativ för hur utbildningen hade kunnat vara betydligt bättre. Men att jag flyttat till Lund och börjat läsa kriminologi är klart en av de bästa saker jag gjort med tanke på hur roligt jag haft i denna stad och den mycket positiva blandningen av personer som söker sig kriminologin. Men utbildningen i sig blir det att man roar sig åt att gemensamt spy galla över. Ibland.
Citera
2012-12-18, 10:49
Medlem
Moll-Es avatar
Gräsklipparm, har du fått jobb efter studierna och i så fall vad jobbar du med? (behöver inte bli specifik om du värnar om din anonymitet)

När jag börjar tänka efter så är det viss kurslitteratur där man tänker "hur f*n tänkte de här?" eftersom man bara använder ett par sidor, ett kapitel eller något sådant ur en viss bok sen behövs den inte mer. Vissa böcker har jag inte ens öppnat då de inte behövdes vid tentamen och inte användes vid ett seminarium etc. Har väl 3 böcker som är mer allomfattande om man säger så, resten av böckerna är ju väldigt specifika och behandlar ett visst område. Som Grässklipparm säger så tror jag inte böckerna kommer att användas allt för mycket om man väljer en karriär inom polisen, tullverket och så vidare, ska man istället forska eller arbeta åt BRÅ så kan man nog få användning av dem. Dock tycker jag att det är rätt intressant att läsa kurslitteraturen, det är inte så att man kämpar sig igenom varje sida.

Edit: Kan för övrigt hålla med om Grässklipparms inlägg @ kriminologi.nu
Senast redigerad av Moll-E 2012-12-18 kl. 10:59.
Citera
2012-12-18, 14:58
Medlem
Gräsklipparm.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moll-E
Gräsklipparm, har du fått jobb efter studierna och i så fall vad jobbar du med? (behöver inte bli specifik om du värnar om din anonymitet)

När jag börjar tänka efter så är det viss kurslitteratur där man tänker "hur f*n tänkte de här?" eftersom man bara använder ett par sidor, ett kapitel eller något sådant ur en viss bok sen behövs den inte mer. Vissa böcker har jag inte ens öppnat då de inte behövdes vid tentamen och inte användes vid ett seminarium etc. Har väl 3 böcker som är mer allomfattande om man säger så, resten av böckerna är ju väldigt specifika och behandlar ett visst område. Som Grässklipparm säger så tror jag inte böckerna kommer att användas allt för mycket om man väljer en karriär inom polisen, tullverket och så vidare, ska man istället forska eller arbeta åt BRÅ så kan man nog få användning av dem. Dock tycker jag att det är rätt intressant att läsa kurslitteraturen, det är inte så att man kämpar sig igenom varje sida.

Edit: Kan för övrigt hålla med om Grässklipparms inlägg @ kriminologi.nu

Skoj att höra!

Just nu har jag väntat med jobbsökandet kanske helt enkelt eftersom att jag upplever det roligare att studera än att jobba. Dessutom blir det förstås mycket av den sysselsättningen några år framöver. Läser andra kurser för tillfället inom psykologi.
Citera
2013-02-16, 15:03
Medlem
Lund eller Malmö?

Hejsan,
Ska söka till Kriminologiprogrammet men vet ej vad jag ska ha som förstaval.
Antingen Lunds Universitet eller Malmö högskola.
Vad skulle ni välja och varför?

Jättetacksam för alla svar !!
Mvh//Petra

Lund: http://kriminologi.sam.lu.se/fileadm...program_01.pdf

Malmö:
http://edu.mah.se/sv/Program/VGKRI13h

*Anser att Malmö verkar ha roligare kurser medan Lunds har mer akademiska, vet dock inte vad som skulle väga tyngst i Cv't*
Citera
2013-02-16, 15:40
Medlem
Citat:
Hejsan,

Mvh//Petra

Malmö:

*Anser att Malmö verkar ha roligare kurser medan Lunds har mer akademiska, vet dock inte vad som skulle väga tyngst i Cv't*
I Malmö lär du ju få se fler kriminella så det kan ju ge ett plus i kanten i form av lite praktiskt erfarenhet.
Citera
2013-02-16, 16:28
Medlem
onlineGs avatar
hahah ja
Citera
2013-02-16, 17:16
Medlem
deMorgans avatar
Citat:
Hejsan,

Mvh//Petra

Malmö:

Lunds Universitet är 1000 gånger bättre och väger mycket tyngre än MAH. Finns inget mer att diskutera.
Citera
2013-02-16, 17:20
Medlem
håller med ovanstående
Citera
  • 1
  • 2