Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-12, 16:39
  #601
Medlem
Som jag förstått det så handlade Barometerns artikel om den hyrsgäst den mördade mannen haft hos sig. Denne person (som bor någonstans i Småland typ) betalade aldrig hyran och blev rätt snabbt skyldig en hel del. Det var en större lokal, verkstad har jag hört.

Men pengarna kom in till slut. Det är alltså ingen skuld som har med PK att göra.
Citera
2013-02-12, 18:54
  #602
Medlem
meadowstreets avatar
Leif GW Persson intervjuades idag i P4 Kalmar med anledningen av att Veckans Brott ikväll tar upp mordbränderna på norra Öland.

Det mest intressanta var att GW diskuterar i termer av totalt 8 bränder under en 10-årsperiod och att han tror att 5-6 av dessa eventuellt kan kopplas till samma gärningsman.


"Det är mycket som talar för att det är en och samma person."
"Ganska likartat modus operandi."
"Det som talar mot är statistiken, seriemördare är lyckligtvis en väldigt sällsynt sort gärningsmän."
"Gärningsmannen har lokalkännedom, som kommer sig av att han anknytning till orten eller trakten."

Han tror att motivet till bränderna är oförrätter av olika slag. Det handlar alltså om bränder där han/hon har koppling till offret.

Jag lyckas inte få till en bra länk till klippet. Gå in länken nedan, scrolla dig ner till "Eftermiddag i P4 Kalmar" och klicka på miniatyrbilden på programledarna. Intervjun med GW börjar ca 1.16:45 in i klippet.

http://sverigesradio.se/sida/tabla.a...ate=2013-02-12
Citera
2013-02-12, 18:58
  #603
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meadowstreet
Leif GW Persson intervjuades idag i P4 Kalmar med anledningen av att Veckans Brott ikväll tar upp mordbränderna på norra Öland.

Det mest intressanta var att GW diskuterar i termer av totalt 8 bränder under en 10-årsperiod och att han tror att 5-6 av dessa eventuellt kan kopplas till samma gärningsman.


"Det är mycket som talar för att det är en och samma person."
"Ganska likartat modus operandi."
"Det som talar mot är statistiken, seriemördare är lyckligtvis en väldigt sällsynt sort gärningsmän."
"Gärningsmannen har lokalkännedom, som kommer sig av att han anknytning till orten eller trakten."

Han tror att gärningsmannen är någon som har god lokalkännedom och att denne anlagt bränder som hämnd för oförrätter av olika slag. Det handlar alltså om bränder där han/hon har koppling till offret.

Jag lyckas inte få till en bra länk till klippet. Gå in länken nedan, scrolla dig ner till "Eftermiddag i P4 Kalmar" och klicka på miniatyrbilden på programledarna. Intervjun med GW börjar ca 1.16:45 in i klippet.

http://sverigesradio.se/sida/tabla.a...ate=2013-02-12
Här är en direktlänk
Citera
2013-02-12, 19:18
  #604
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meadowstreet

"Det som talar mot är statistiken, seriemördare är lyckligtvis en väldigt sällsynt sort gärningsmän."

Förlåt en kanske dum fråga men när Leif GW P säger att det "som talar emot" är statistiken. Menar han då att det har varit så många bränder att en seriemördare inte borde ha anlagt alla bränder, eftersom mordbrännare är så sällsynta ?

Eller menar han att seriemördare är så sällsynta att det knappast existerar några sådana och att bränderna därför är anlagda av olika gärnigsmän ? Någon som kan förklara vad Leif GW menar för en person med lågt IQ ?
Citera
2013-02-12, 20:17
  #605
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atte.T
Förlåt en kanske dum fråga men när Leif GW P säger att det "som talar emot" är statistiken. Menar han då att det har varit så många bränder att en seriemördare inte borde ha anlagt alla bränder, eftersom mordbrännare är så sällsynta ?

Eller menar han att seriemördare är så sällsynta att det knappast existerar några sådana och att bränderna därför är anlagda av olika gärnigsmän ? Någon som kan förklara vad Leif GW menar för en person med lågt IQ ?
Det senare. Det är väldigt sällsynt med seriemördare.
Citera
2013-02-12, 22:07
  #606
Medlem
Skulle vara intressant att veta vilka andra bränder på fastlandet som har samma modus operandi som GW pratade om.

Känns jobbigt för folket på norra Öland, när GW fick frågan om befolkningen ska känna sig rädda så tvekade han riktigt länge på att svara den frågan, aldrig riktigt sett honom sådan.

Intressant att han verkar tycka att det finns starka kopplingar mellan de andra mordbränderna som skett på norra under de senaste åren. De han avfärdade, vilket jag inte var speciellt förvånand över, var de två där alkisbröderna var inblandade.


PS.
Skulle inte tråden döpas om då det rätt länge varit utom alla tvivel att det handlar om ett dubbelmord?
__________________
Senast redigerad av Blydagg 2013-02-12 kl. 22:25.
Citera
2013-02-12, 22:22
  #607
Medlem
meadowstreets avatar
Jag har tidigare i tråden tagit upp de övriga bränder GW talade om i kvällens program. För att göra en återkoppling lägger jag ut den infon igen.

Grankulla, augusti 2002:
Totalbrand i nybyggt och obebott fritidshus. Ingen brandorsak hittas.

Grankullavik, januari 2005:
Brand i villa på kvällen. Ägaren, en äldre kvinna, brännskadas svårt. Huset totalförstörs. Polisen kan slå fast att branden startat i köket, men inte hur.

Getterum, mars 2005:
En större villa brinner snabbt ner till grunden. När räddningstjänsten anländer på morgonen finns inget av hus-stommen kvar, allt är sot och aska efter en nattlig och oupptäckt brand. Först efter flera dagars letande i brandresterna återfinns kroppen av husets ägare, en 54-årig man. Polisens tekniker kan inte fastställa brandorsaken. Mannen som avled 2005 hette Sv*n P*r-Ol*f "P*lle" D*vidss*n och bodde på Getterum 1222. Sägs ha varit PKs kusin. Bodde granne med PK.


Neptuni camping, september 2005:
Av oförklarlig anledning och på natten antänds ett mindre och nyare bostadshus på campingen. Huset är ihoprasat när räddningstjänsten anländer. Ägaren är vid tillfället bortrest.

mars 2006
Ladugårdsbrand nattetid i Skogsby norr om Löttorp. En kvinna omkommer.

30 juli 2009
Villabrand i Löttorp. Misstänkt mordbrand.
52-53-årig man bodde i huset vid tiden för branden. Han var dock inte ägare till byggnaden, som var oförsäkrad. En kvinna i hans bekantskapskrets misstänktes men ärendet gick aldrig till åtal.

Slutet av jan 2010
Brand i maskinhall i Vedborm. 53-årig man omkom (han som även var utsatt för brand i Löttorp). Mannens 51-åriga bror anhölls men friades senare. Ärendes avskrevs då brott inte kunde styrkas.
Den 51-åriga brodern hade året innan också suttit häktad misstänkt för en våldtäkt i Ludvika och fick skadestånd för de båda häktningsperioderna.

20 april 2012.
Villbrand på Lundebyvägen i Persnäs.

Och så allra senast branden i Flakeböle 14 december 2012.
Citera
2013-02-12, 22:25
  #608
Medlem
Jaha, Veckans Brott har vi fått ta del av då.

Leif GW sa väl egentligen inte så mycket annat än det vi redan vet eller anar: Att...

*GM har koppling till bygden

*GM har en tidigare koppling till offren

*Det är ganska troligt samma GM ligger bakom åtminstone de båda dubbelmorden och ytterligare några bränder och att det därmed går en seriemördare lös på norra Öland.

*Manlige BO mördades först

*Det är svårt att hitta bevis pga branden efter morden

...

Det enda nya var väl att han antydde att det kan vara en ganska banal sak som kan ha utlöst morden, att GM känt sig oförrättad på något sätt - av nåt som andra skulle ryckas på axlarna åt.

Han tillade också att det ganska nyligen kommit fram ett "lättsökt" register där man har fakta om andra liknande brott med misstänkta/dömda GM som man enkelt kan samköra med nya brott av samma karaktär. Låter ju lite lovande, även om inte JAG tror på någon "utombygds" som GM.


Ny info angående PK: Vid Stockholmsresan åkte sambo och barn upp med buss redan på torsdagen, PK med en av sönerna reste på fredagen, om det var med buss vet jag inte.
__________________
Senast redigerad av Outsider-Man 2013-02-12 kl. 22:28.
Citera
2013-02-12, 22:27
  #609
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Outsider-Man


Ny info angående PK: Vid Stockholmsresan åkte sambo och barn upp med buss redan på torsdagen, PK med en av sönerna reste på fredagen, om det var med buss vet jag inte.

Trodde att det bara var PK som åkte bussen på fredagen. Obokat också vilket är väldigt väldigt ovanligt då bussen Löttorp - sthlm brukar vara smockfull på fredagar.
Citera
2013-02-12, 22:27
  #610
Medlem
Ja ha, så var "Veckans Brott" avklarat. Leif GW var ovanligt seriös enligt min uppfattning. När han säger att det finns anledning för ortsbefolkningen att oroa sig då är det allvarligt. I vanliga fall brukar han avfärda sådana frågor med en ironisk kommentar. Han talade om att GM kände en oförrätt mot sina offer. Det var lite konstigt eftersom det antagligen rör sig om pengar. Kanske har polisen aldrig klart och tydligt sagt det utan att det är vi som förutsätter att det handlar om pengar. Det är "något" som finns GM´s huvud. Någon annan kanske inte skulle tycka att det var något att bry sig om. Och jag som levt i trygg förvissning att jag går säker för att jag inte har några ekonomiska transaktioner mot MGM 2006.

Att det även kan röra sig om mordbränder på fastlandet var en nyhet. Kanske det kan hjälpa polisen om de hittar likheter med bränderna på Öland.

I radio intervjun sa Leif GW att chanserna att lösa fallet var 50 / 50. Det låter inte lovande.
Citera
2013-02-12, 22:28
  #611
Medlem
meadowstreets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Outsider-Man
Jaha, Veckans Brott har vi fått ta del av då.

Leif GW sa väl egentligen inte så mycket annat än det vi redan vet eller anar: Att...

*GM har koppling till bygden

*GM har en tidigare koppling till offren

*Det är ganska troligt samma GM ligger bakom åtminstone de båda dubbelmorden och ytterligare några bränder och att det därmed går en seriemördare lös på norra Öland.

*Manlige BO mördades först

*Det är svårt att hitta bevis pga branden efter morden

...

Det enda nya var väl att han antydde att det kan vara en ganska banal sak som kan ha utlöst morden, att GM känt sig oförrättad på något sätt - av nåt som andra skulle ryckas på axlarna åt.

Han tillade också att det finns ett register där man uppmärksammat andra liknande brott som man enkelt kan samköra med nya brott. Låter ju lite lovande, även om inte JAG tror på någon "utombygds" som GM.


Ny info angående PK: Vid Stockholmsresan åkte sambo och barn upp med buss redan på torsdagen, PK med en av sönerna reste på fredagen, om det var med buss vet jag inte.

Hur säker är du på det fetade?
Enligt PKs svägerskas incheckning på facebook var ju PKs fru/sambo med under resan på fredagen?
Citera
2013-02-12, 22:41
  #612
Medlem
HouseOfSands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atte.T
Ja ha, så var "Veckans Brott" avklarat. Leif GW var ovanligt seriös enligt min uppfattning. När han säger att det finns anledning för ortsbefolkningen att oroa sig då är det allvarligt. I vanliga fall brukar han avfärda sådana frågor med en ironisk kommentar. Han talade om att GM kände en oförrätt mot sina offer. Det var lite konstigt eftersom det antagligen rör sig om pengar. Kanske har polisen aldrig klart och tydligt sagt det utan att det är vi som förutsätter att det handlar om pengar. Det är "något" som finns GM´s huvud. Någon annan kanske inte skulle tycka att det var något att bry sig om. Och jag som levt i trygg förvissning att jag går säker för att jag inte har några ekonomiska transaktioner mot MGM 2006.

Att det även kan röra sig om mordbränder på fastlandet var en nyhet. Kanske det kan hjälpa polisen om de hittar likheter med bränderna på Öland.

I radio intervjun sa Leif GW att chanserna att lösa fallet var 50 / 50. Det låter inte lovande.


Det senaste som uppdagats på bygden är att det handlar om den omtalade lägenheten i Kalmar. MGM i det här fallet kan inte, pga sina skulder hos fogden, inneha en hyresrätt i Kalmar vilket hans barn behöver för att kunna gå sin gymnasieutbildning så den manliga BO stod på kontraktet.

MGM har enligt det jag hört inte betalat hyran till lägenheten och BO har fått betala i hans ställe. Vid tillfället för branden skall MGM ha legat efter minst en månad med hyran. Han skulle också redan tidigare ha haft problem med att skicka pengar i tid till BO som hade fått lägga ut för att inte få inkassokrav, dock hade pengarna så småningom landat på BOs konto. Detta skulle enligt hörsägen upprört BO kraftigt som skulle ta sig ett seriöst snack med MGM.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback