Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-09, 21:51
  #589
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopparedagen
Det är klart hon vet.

Jag tror de har en ganska eländig tillvaro hemma hos PK för närvarande.
Ständig ångest.
Viskande samtal om natten.
Plötsliga utbrott av gråt.
Magkatarr.
Skräck varje gång telefonen ringer eller en bil kör förbi.
Och ekonomin, lika eländig som innan morden.

Spelmissbruk har det ju funnits uppgifter om. Hur är det med narkotika?
Kola är ju inte längre ett stadsfenomen men fortfarande ganska dyrt vad jag förstår.

Har fortfarande väldigt svårt att tro att sambon skulle ha med något eventuellt eldande från PK:s sida att göra. Vet inte vad du grundar "Det är klart hon vet" på. Som jag känner henne är hon en godhjärtad människa med humor som vill alla väl. Barnkär. Att hon hamnat i den sitsen hon gjort är tillfälligheternas spel som jag ser det. Att hon liksom PK verkar vara kass på ekonomi gör henne inte till en mördare, bara till en kandidat till Lyxfällan. Även om livsstilen, och oförmågan att ändra den, kan ha varit en av faktorerna bakom PK:s eventuella brottsbana.

De senaste åren har hon pluggat och jobbat ca halvtid på skola.

Narkotika? Glöm det. Finns inte på kartan att nån av dom skulle använda/ha använt droger åt det hållet. Spelmissbruk? Fullt möjligt däremot, men bara RYKTEN jag har hört. E nog en hel del som fastnar i sånt.
Citera
2013-02-09, 23:47
  #590
Medlem
tempeZZts avatar
Helvetes jävlars jävlar...

Gjorde för en stund sedan efterforskningar på PK:s familj och fick fram kopplingar till mig själv som jag inte hade en aning om. Inget släktskap eller så, men andra kopplingar som är nog så nära.

Kan inte lämna mer info då jag inte vill lämna ut info om mig själv, men det finns minst två närstående personer som jag kommer att ställa frågor till. Tror iofs inte att de leder till så mycket, men ändå.

Orsaken till svordomarna i början är att en av personerna i PK:s familj är mycket, mycket mer bekant än vad jag hade en aning om. Jag kan verkligen vidimera att det finns saker som det inte pratas om. Fy för den lede, det blir en sömnlös natt det här...
Citera
2013-02-10, 00:11
  #591
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Helvetes jävlars jävlar...

Gjorde för en stund sedan efterforskningar på PK:s familj och fick fram kopplingar till mig själv som jag inte hade en aning om. Inget släktskap eller så, men andra kopplingar som är nog så nära.

Kan inte lämna mer info då jag inte vill lämna ut info om mig själv, men det finns minst två närstående personer som jag kommer att ställa frågor till. Tror iofs inte att de leder till så mycket, men ändå.

Orsaken till svordomarna i början är att en av personerna i PK:s familj är mycket, mycket mer bekant än vad jag hade en aning om. Jag kan verkligen vidimera att det finns saker som det inte pratas om. Fy för den lede, det blir en sömnlös natt det här...

Oops. Sånt där är aldrig kul att upptäcka.

Själv har jag googlat lite på kassaskåpsinbrott på norra öland och jag måste säga att det skett inbrott med en imponerande regelbundenhet de senaste åren. Flera kassaskåpsinbrott/stölder per år norr om Löttorp.

BTW bor det, enligt Ratsit, 1 137 män över 16 år från Löttorp och norrut på Öland. Och då är det alltså postnumret Löttorp man räknar ifrån.
Citera
2013-02-10, 00:36
  #592
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
BTW bor det, enligt Ratsit, 1 137 män över 16 år från Löttorp och norrut på Öland. Och då är det alltså postnumret Löttorp man räknar ifrån.
Nu har ju inte PK postnummer Löttorp, men du kanske avsåg alla nummer norr om.
Citera
2013-02-10, 01:34
  #593
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Helvetes jävlars jävlar...

Gjorde för en stund sedan efterforskningar på PK:s familj och fick fram kopplingar till mig själv som jag inte hade en aning om. Inget släktskap eller så, men andra kopplingar som är nog så nära.

Orsaken till svordomarna i början är att en av personerna i PK:s familj är mycket, mycket mer bekant än vad jag hade en aning om. Jag kan verkligen vidimera att det finns saker som det inte pratas om. Fy för den lede, det blir en sömnlös natt det här...

Det låter nästan som om du driver med oss. Du får nog ge oss lite mer kött på benen så att vi förstår dig lite bättre.
Citera
2013-02-10, 02:25
  #594
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Outsider-Man
Har fortfarande väldigt svårt att tro att sambon skulle ha med något eventuellt eldande från PK:s sida att göra. Vet inte vad du grundar "Det är klart hon vet" på.

Det finns ingen evidens bakom mitt påstående. Jag grundar det enbart på egna erfarenheter.
Det är erfarenheter som säger att när man bor tillsammans med en annan människa och har barn ihop så blir man i regel väldigt tighta. Jag kan inte föreställa mig hur det skulle kunna vara möjligt att undanhålla något så stort och livsavgörande som ett (eller fem) mord för min hustru.
Men det är jag det. Vet inte hur du tänker här...
Citera
2013-02-10, 03:06
  #595
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopparedagen
Det finns ingen evidens bakom mitt påstående. Jag grundar det enbart på egna erfarenheter.

Håller helt med om att det måste vara uppenbart att något är fel om ens partner kommer hem efter att ha dödat någon. Adrenalin nivån borde vara mycket hög. Förra sommaren fick jag höra en ny teori om branden 2006. Efter lite vin och öl talades det om två GM och att det var ett par. Vi bytte snabbt samtalsämne. Trots vinet och ölen var ingen villig att fortsätta att prata om den teorin. Det var helt enkelt ingen som nappade på tråden.
Citera
2013-02-10, 10:13
  #596
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Nu har ju inte PK postnummer Löttorp, men du kanske avsåg alla nummer norr om.

Ja, det är alltså alla män över 16 som har postadress Löttorp eller Byxelkrok. Några andra postadresser finns inte norr om Löttorp. I Byxelkrok finns det 151 män över 16 år. Av dessa torde det åtminstone vara en tredjedel som är för gamla eller för unga för att ha kunnat var tänkbara GM.
Citera
2013-02-10, 10:17
  #597
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Oops. Sånt där är aldrig kul att upptäcka.

Själv har jag googlat lite på kassaskåpsinbrott på norra öland och jag måste säga att det skett inbrott med en imponerande regelbundenhet de senaste åren. Flera kassaskåpsinbrott/stölder per år norr om Löttorp.

BTW bor det, enligt Ratsit, 1 137 män över 16 år från Löttorp och norrut på Öland. Och då är det alltså postnumret Löttorp man räknar ifrån.

Det där gäller nog på hela Öland. Kassaskåpsinbrotten alltså. Enligt vad jag har hört är det inte ovanligt att tjuven och ägaren kommit överens om att det ska ske ett inbrott.

Det är ju en win-win situation.
Citera
2013-02-10, 12:21
  #598
Medlem
meadowstreets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jag har läst artiklarna, men det är fortfarande olämpligt ur ett psykologiskt eller ett utredningstekniskt synsätt att låta lokalbefolkningen ventilera åsikter vid en viss bestämd tidpunkt och som dessutom sker på allmän plats.

En rädd lokalbefolkning skyltar inte gärna med att de kliver in i en polisbuss placerad på en bestämd plats enligt en förutbestämd tidtabell.

Detta är mest ett spel för galleriet och en sätt att komma undan och kunna säga att man gjort något åt saken.

Det visade sig visst att polisens husbil ändå var till viss nytta.
http://www.expressen.se/kvp/polisen-...om-dubbelmord/

Citat:
– Vi har väl haft knappt 20 stycken som vi pratat med både utanför eller inne i den här husbilen som vi haft här uppe. Framförallt har väl folk kommit och talat om att de tror sig ha vissa uppgifter och sådana saker. Dessa kommer vi att förmedla till spaningsledningen, säger kommissarie Johan Bruun till Radio Kalmar.
Citera
2013-02-12, 10:22
  #599
Medlem
Quarrels avatar
SVT:s Veckans Brott: Det brinner på norra Öland SVT1 ikväll kl 21:00
Citera
2013-02-12, 16:32
  #600
Medlem
countrychicks avatar
Jag ringde till Kronofogden.

PK har drygt 136 000 kr i skulder där, det var lite blandade eskilda fordringsägare, inget direkt intressant. Han kan ha andra skulder hos privatpersoner och hos inkassobolag, det har jag inte kollat.

Det som dock är intressant är att han tydligen har ett jobb som anställd! Han har löneutmätning på över 10 000 kr i månaden som har betalats in till fogden under åtminstonde december och januari. Den arbetsgivare vars lön löneutmätningen görs ifrån heter KN Förvaltning och Fastigheter AB, http://www.knfastigheter.se/Tomter.html

Kronofogden har inga planer på att göra någon utmätning i PK:s fastighet, man har gjort en tillgångsundersökning och då även kollat fastigheten men fogden har ansett att det inte skulle vara meningsfullt att mäta ut denna. Anledningen till detta kan vara att fastigheten är belånad eller att man anser att skulderna ändå kommer att betalas av med hjälp av löneutmätningen.

När beloppet för löneutmätningen sätts så kollar man på familjens ekonomi och så räknar man ut existensminimum för dem att leva på, resten löneutmäts.

För att klara sin försörjning är man alltid garanterad att behålla ett visst belopp, det kallas för förbehållsbelopp .Det består av ett normalbelopp som ska täcka allmänna levnadskostnader och bostadskostnader. Man kan även få tillägg för barnomsorg, arbetsresor med mera.

Normalbeloppet förändras varje år i takt med konsumentprisindex. Aktuellt normalbelopp publiceras varje år i Kronofogdemyndighetens föreskrifter om bestämmande av förbehållsbelopp m.m. För 2013 är det följande:

4 683 kronor för en ensamstående vuxen
7 736 kronor för sammanlevande makar eller sambos
2 485 kronor för barn till och med 6 år
2 860 kronor för barn 7 år eller äldre

PK:s barn har flyttat hemifrån och om de gått ut gymnasiet har han inte längre någon försärjningsplikt för dem och då räknas de inte längre in i förbehållsbeloppet.

Det innebär väl också att PK inte har lämnat ön utan tvärtom har ett heltidsarbete som gör att han är på ön mestadels av tiden.

Ikväll är det äntligen dags för Veckans Brott! Som jag har längtat!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback