Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-24, 21:41
  #469
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Men är det egentligen inte konstigt att det inte finns någon teknisk bevisning? Slår man ihjäl någon med ett tillhygge mot huvudet så borde det väl stänka lite blod? Blod som landat på GM:s fötter och följt med ut i snön? Jag förstår att det varit mycket folk där och sprungit men något litet fotavtryck som tillhör GM med blod från BO i är väl inte för mycket begärt? Eller har jag sett för mycket film nu?

Kassaskåp har varit en gemensam nämnare i flera inbrott/mordbränder på norra Öland. Någon som vet om det fanns ett sådant i kontorsdelen av garaget?

Tack Lexon för svaret.

Kan också meddela att det finns åtminstone två som jobbar som fiskare uppe i Kroken. Åtminstone en av dem försörjer sig på fisket och fiskförsäljning.
Spår finns det säkert, kanske också blodiga fotspår. Men de är inte bevis förrän man lyckats knyta dem till någon.
Citera
2013-01-24, 22:29
  #470
Medlem
meadowstreets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Spår finns det säkert, kanske också blodiga fotspår. Men de är inte bevis förrän man lyckats knyta dem till någon.

Kanske minns jag fel nu, men kom det inte väldigt mycket snö just den aktuella dagen. Försökte kontrollera på smhi.se men deras uppgifter sträcker sig endast 40 dagar tillbaka i tiden på hemsidan, dvs till den 15 december.

Edit: Den mesta snön kom dagarna innan mordet. Det stora snöovädret var redan på tisdagen, den 11 december.

http://olandsbladet.se/index.php?id=...id=3&template=

Citat:
I Löttorp har det precis börjat snöa efter uppehåll sedan i natt.
__________________
Senast redigerad av meadowstreet 2013-01-24 kl. 22:38.
Citera
2013-01-24, 23:20
  #471
Medlem
[quote=meadowstreet]Kanske minns jag fel nu, men kom det inte väldigt mycket snö just den aktuella dagen. Försökte kontrollera på smhi.se men deras uppgifter sträcker sig endast 40 dagar tillbaka i tiden på hemsidan, dvs till den 15 december.

Edit: Den mesta snön kom dagarna innan mordet. Det stora snöovädret var redan på tisdagen, den 11 december."

Det stämmer nog. På de första bilderna från Flakeböke var det snö på marken, både hjulspår och fotspår. Jag kommer ihåg det eftersom jag just tänkte på att det var konstigt att personer fick gå runt på en brottsplats. Men när brandkåren anländer förstör de en massa bevis. Deras uppgift är att släcka elden och de gör nog sitt jobb utan att tänka på att rädda tekniska bevis.

Då är det mer konstigt att det inte fanns fot- eller bilspår vid branden 2006 eftersom det var torrt ute. Men då köpte den misstänkte GM ett par nya skor senare på samma dag som branden ägde rum. Han kastade de gamla i en container. Pölisen kunde konstigt nog inte hitta dom där. På morgonen efter branden var det vackert väder och ganska varmt. Det borde ha varit lättare att hitta spår där. Men eventuella skoavtryck och hjulspår hade inte spelat någon roll. Den misstänkte hade varit där dagen innan. Även där hade nog brandmännen förstört eventuella blodspår.

Tack Lexon för att du tog reda på vad som gäller om byteshandel. Tack även till dig som talade om att man faktiskt fortfarande fiskar i B-krok. Eftersom det är och har varit ett utmärkande drag för området började jag tvivla på mina egna erfarenheter. Det sk "järngänget" som nämndes i början av den här tråden är uppväxta med det systemet och de har inte avvecklat det helt och hållet.
Citera
2013-01-24, 23:35
  #472
Medlem
meadowstreets avatar
Återkommer till försöket man gjorde att få förhöra PK under hypnos 2007. Jag har inte tidigare hört talas om något liknande. Vad gäller angående giltigheten av vad som framkommer under ett sådant förhör?

http://www.barometern.se/nyheter/ola...rand(62430).gm

Citat:
I ett sista försök att kontrollera 49-åringens uppgifter planerade polisen i slutet av januari att förhöra honom under hypnos. Samma psykolog som var inkopplad i det uppmärksammade Ulf Ohlssonfallet i Skåne kontaktades och var beredd att komma till Kalmar.
Men när kammaråklagare Gunilla Öhlin presenterade idén för honom blev svaret nej med motiveringen att han tycker att sådant "är väldigt obehagligt".
Citera
2013-01-24, 23:40
  #473
Medlem
Järngänget har sina kontakter men de stödjer inte Pierre i deta. Skulle det visa sej att det är Pierre kommer en eller två starar sjunga ut. Även de är skakade över vad som hänt.
Citera
2013-01-24, 23:43
  #474
Medlem
meadowstreets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lexon0880
Järngänget har sina kontakter men de stödjer inte Pierre i deta. Skulle det visa sej att det är Pierre kommer en eller två starar sjunga ut. Även de är skakade över vad som hänt.

Om vad?
Citera
2013-01-24, 23:49
  #475
Medlem
meadowstreets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atte.T
Då är det mer konstigt att det inte fanns fot- eller bilspår vid branden 2006 eftersom det var torrt ute.
Jag upplever det inte som särskilt konstigt. Det var inte förrän efter obduktionen av de båda omkomna som misstankar om brott uppdagades. Många människor hade hunnit köra och trampa upp brottsplatsen till dess.
Citera
2013-01-25, 00:01
  #476
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meadowstreet
Återkommer till försöket man gjorde att få förhöra PK under hypnos 2007. Jag har inte tidigare hört talas om något liknande. Vad gäller angående giltigheten av vad som framkommer under ett sådant förhör?

http://www.barometern.se/nyheter/ola...rand(62430).gm

Enligt den här artikeln har förhör under hypnos inget värde. Skrolla ned en bit så kommer man till ämnet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article248519.ab

Jag förknippar inte "järngänget" och den misstänkte GM i det här fallet. "Järngänget" är trots allt rumsrena när det behövs. Och de är trevliga för det mesta. Jag har svårt att tro att de skulle undanhålla polisen något som är av vikt och värde
Citera
2013-01-25, 00:05
  #477
Medlem
De är skiträdda! Så enkelt är det. Men jag anser att polisen ska titta igenom Barbro å Tjobben fallet. Pierres fru hade sagt felaktiga uppgifter till polisen. Tider, platser, bevis. Bör göras om igen. Rättegången menar jag.
Citera
2013-01-25, 00:07
  #478
Medlem
meadowstreets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atte.T
Enligt den här artikeln har förhör under hypnos inget värde. Skrolla ned en bit så kommer man till ämnet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article248519.ab

Jag förknippar inte "järngänget" och den misstänkte GM i det här fallet. "Järngänget" är trots allt rumsrena när det behövs. Och de är trevliga för det mesta. Jag har svårt att tro att de skulle undanhålla polisen något som är av vikt och värde

Haha, det låter precis som norra Öland det.
Citera
2013-01-25, 00:08
  #479
Medlem
meadowstreets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lexon0880
De är skiträdda! Så enkelt är det. Men jag anser att polisen ska titta igenom Barbro å Tjobben fallet. Pierres fru hade sagt felaktiga uppgifter till polisen. Tider, platser, bevis. Bör göras om igen. Rättegången menar jag.

Vad grundar du det på?
Citera
2013-01-25, 00:27
  #480
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meadowstreet
Haha, det låter precis som norra Öland det.

Skönt att höra att någon håller med mig ! Det skulle vara så roligt att veta vem som är vem bakom signaturerna i den här tråden
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback