Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-26, 19:50
  #4201
Medlem
Så som morden skett här så ser det ju inte precis ut som ett förstagångsbrott.
Kallt beteende, men ingen affekt. Krävs ju lite tankeverksamhet att lämna efter sig så få tekniska spår som han ändå gjort. Så det är nog en god idé att börja gräva i gamla saker.
Ni som är duktiga på att hitta referenser kanske vet hur vanligt/ovanligt det är med pyromaner/mordbrännare som har fördröjning på branden. För det gick väl inte att bestämma hur och var den startade om jag inte misstar mig från FUP? Känns som han gjort det förr.
Citera
2013-09-26, 20:00
  #4202
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorick
Jo, för att PK skulle kunna låsas in och upphöra med sitt seriemördande, ett alldeles för högt pris kan tyckas, men för samhället i stort var det värt det.

För samhället i stort hade det varit mycket bättre om polisen hade gjort ett mycket bättre jobb 2006. Då hade AN och GN fortfarande varit i livet och anhöriga, vänner och en hel bygd sluppit så mycket sorg och rädsla. Om polisen hade tänkt lite längre redan när PD brändes inne hade Barbro och Tjobben också levt i dag. Polisen hade säkert aldrig kunnat hitta tillräcklig bevisning när det gäller PD men det hade varit klädsamt om de hade sagt att brott inte är uteslutet. Nu tar jag i lite för mycket - det kan hända att polisen sa just så 2002.
Citera
2013-09-26, 21:04
  #4203
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Varför slogs hunden ihjäl egentligen?
Varför blev den inte skjuten istället precis som sin matte?

Jag tror att Sasso kom ut till garaget tillsammans med Annika. Jag tror att Sasso yrslade runt och att PK var tvungen att fånga in honom för att ha ihjäl honom och få tyst på honom. Sasso var ganska skällig av sig och hade säkert blivit upprörd över att matte blev skjuten. Kanske var Sasso också skotträdd? PK är säkert medveten om att ifall man skjuter något på nära håll blir hela insidan av pipan fullproppad av blod. Han vågar dock inte släppa Sasso (och riskera att missa honom och sen inte kunna fånga honom igen eller att Sasso springer och gömmer sig någonstans) för att få Sasso på tillräckligt långt avstånd för att kunna skjuta honom utan att smutsa ner vapnet, så han ger istället Sasso en rejäl spark som dödar honom.
Citera
2013-09-26, 21:12
  #4204
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colagio
Så som morden skett här så ser det ju inte precis ut som ett förstagångsbrott.
Kallt beteende, men ingen affekt. Krävs ju lite tankeverksamhet att lämna efter sig så få tekniska spår som han ändå gjort. Så det är nog en god idé att börja gräva i gamla saker.
Ni som är duktiga på att hitta referenser kanske vet hur vanligt/ovanligt det är med pyromaner/mordbrännare som har fördröjning på branden. För det gick väl inte att bestämma hur och var den startade om jag inte misstar mig från FUP? Känns som han gjort det förr.

Det kan ha varit en viss fördröjning på branden men det som talar mest emot det är att Gustaf hade så svåra skallskador att han inte hade kunnat överleva så särskilt länge, att han skulle överleva till morgonen anser jag som helt uteslutet. Eftersom han dog av brännskador så torde branden ha börjat i någorlunda anslutning till brottet.

Gustafs analoga klocka hade stannat på 8:34/20:34 (eller om det var :43). Gustafs mobil som var i garaget tappade kontakten med nätet någon gång efter 22-snåret om jag kommer ihåg rätt. Tidningsbudet kände röklukt vid 6-tiden på morgonen.
Citera
2013-09-26, 21:17
  #4205
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Jag tror att Sasso kom ut till garaget tillsammans med Annika. Jag tror att Sasso yrslade runt och att PK var tvungen att fånga in honom för att ha ihjäl honom och få tyst på honom. Sasso var ganska skällig av sig och hade säkert blivit upprörd över att matte blev skjuten. Kanske var Sasso också skotträdd? PK är säkert medveten om att ifall man skjuter något på nära håll blir hela insidan av pipan fullproppad av blod. Han vågar dock inte släppa Sasso (och riskera att missa honom och sen inte kunna fånga honom igen eller att Sasso springer och gömmer sig någonstans) för att få Sasso på tillräckligt långt avstånd för att kunna skjuta honom utan att smutsa ner vapnet, så han ger istället Sasso en rejäl spark som dödar honom.


Bra duktigt att slå ihjäl hunden med bössan i ena handen. Men det är klart, sparkade han ihjäl sasso är det ju möjligt.
Citera
2013-09-26, 21:32
  #4206
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Går det åt helvete nu i hovrätten vet vi vem vi kan skylla på i så fall...
Vem som lanserat vissa idéer som en viss någon kan ha råkat snappa upp helt händelsevis
och sedan tyckt vara så pass bra att det kan komma till användning i själva stora
verkligheten.
Snyggt jobbat eller inte...

Jag som bara behövde få rabatt på ett snickarjobb...



Seriöst så tror jag att PK är skyldig, och att han förmodligen också kommer att bli fälld, även om utgången inte är självklar. Emellertid är åtalet trotts allt ganska svagt, och jag har velat visa på en svag punkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
edit: Nej, du, PaterNoster777, det där "halmstrået" du så gärna återkommer till går sönder vid första beröringen.
Det ryker direkt och PK blir inte friad som du snackar om och får något jävla skadestånd
i storleksordningen en halv miljon eller så.
Han sitter fast nu. Körd. Såld. Finito med honom.
Det är givetvis det absolut troligaste utfallet av det här fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jag skulle inte tro vi kan förvänta oss något erkännande. Någonsin.
Det tror inte jag heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Vad som är troligare är han tar bort sig själv framöver. I ett lakan eller skosnöre eller
nåt annat som skickar ut honom kvävningsvägen ur den här sinnevärlden.
Den risken eller hur man ser på det bör nog inte underskattas i det läge han hamnat i.
Det kan vara möjligt.
Citera
2013-09-26, 21:48
  #4207
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Det kan ha varit en viss fördröjning på branden men det som talar mest emot det är att Gustaf hade så svåra skallskador att han inte hade kunnat överleva så särskilt länge, att han skulle överleva till morgonen anser jag som helt uteslutet. Eftersom han dog av brännskador så torde branden ha börjat i någorlunda anslutning till brottet.

Gustafs analoga klocka hade stannat på 8:34/20:34 (eller om det var :43). Gustafs mobil som var i garaget tappade kontakten med nätet någon gång efter 22-snåret om jag kommer ihåg rätt. Tidningsbudet kände röklukt vid 6-tiden på morgonen.


"Eftersom han dog av brännskador så torde branden ha börjat i någorlunda anslutning till brottet."

Veckans Understatement, eller kan du utveckla - typ; "hur tänker du nu"?
Citera
2013-09-26, 21:50
  #4208
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amaguard
Bra duktigt att slå ihjäl hunden med bössan i ena handen. Men det är klart, sparkade han ihjäl sasso är det ju möjligt.

Eller så lägger han helt enkelt ifrån sig bössan på backen när han fångar in hunden. När bössan ligger där på golvet letar sig en liten rännil av Gustafs blod fram till kolven...
Citera
2013-09-26, 21:57
  #4209
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Eller så lägger han helt enkelt ifrån sig bössan på backen när han fångar in hunden. När bössan ligger där på golvet letar sig en liten rännil av Gustafs blod fram till kolven...

Ingen lägger en "bössa" på golvet "liggandes"... eller..?
Altså.. lägger ifrån sig bössan och sparkar ihjäl hunden i direkt anslutning till GN som ligger där.
Knepigt med en hund i den storleken, tycker jag.
Citera
2013-09-26, 22:00
  #4210
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amaguard
"Eftersom han dog av brännskador så torde branden ha börjat i någorlunda anslutning till brottet."

Veckans Understatement, eller kan du utveckla - typ; "hur tänker du nu"?

Om du läser om mitt inlägg tror jag att du förstår, men jag tar det igen. Extra tydligt.

Med hänsyn till de svåra skallskadorna så hade Gustaf avlidit inom några timmar från det att han fick slagen i huvudet. Eftersom han dog av brännskador måste alltså GM ha tänt på i någorlunda nära anslutning till det att Gustaf fick sina skallskador. Annars hade inte Gustaf dött av brännskador utan av skallskadorna. Eftersom Gustaf nu faktiskt dog av brännskador som tror jag inte att branden var fördröjd utan startades av GM när han lämnade brottsplatsen.
Citera
2013-09-26, 22:01
  #4211
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Eller så lägger han helt enkelt ifrån sig bössan på backen när han fångar in hunden. När bössan ligger där på golvet letar sig en liten rännil av Gustafs blod fram till kolven...
Förstahandshypotesen när det gäller blodet på kolven är att det har droppat dit, givet hur blodfläckarna - i synnerhet den bakre - tar sig ut på fotografiet.
Citera
2013-09-26, 22:02
  #4212
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Om du läser om mitt inlägg tror jag att du förstår, men jag tar det igen. Extra tydligt.

Med hänsyn till de svåra skallskadorna så hade Gustaf avlidit inom några timmar från det att han fick slagen i huvudet. Eftersom han dog av brännskador måste alltså GM ha tänt på i någorlunda nära anslutning till det att Gustaf fick sina skallskador. Annars hade inte Gustaf dött av brännskador utan av skallskadorna. Eftersom Gustaf nu faktiskt dog av brännskador som tror jag inte att branden var fördröjd utan startades av GM när han lämnade brottsplatsen.

Men vad får dig att att tro det? Vad vet du om sjukdomsförloppet?

*********
Sjukdomförloppet blev nog lite fel.. men ändå
__________________
Senast redigerad av amaguard 2013-09-26 kl. 22:05. Anledning: olycksfall i text
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback