29 084 besökare online
856 487 medlemmar • 45 798 867 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Kultur & Media > Censur och yttrandefrihet

Kalle Anka på julafton censureras - uppfattas som rasistisk

flashback.se

Kalle Anka på julafton kommer i år att visas i en nedkortad version. Två korta sekvenser har klippts bort, då de uppfattas som rasistiska.

Läs hela artikeln
Svara på ämne
Ämnesverktyg
thefarside.
Medlem
thefarside.s avatar
Nu har någon hittat rasism i Kalle Ankas jul, och bett Disney censurera:

http://www.svt.se/kultur/film/disney...alle-ankas-jul

Citat:
Det man klippt bort är dels en svart docka som kommer ned till jultomten i hans verkstad och får ett OK i baken, dels en äldre man i skägg som kör en vagn med en sparkande åsna framför.

Märk att det inte är SVT som censurerar, utan Disney.

Citat:
De levererar Kalle Anka varje år till 40 olika länder och på förfrågan sade de att de ville anpassa Kalle Ankas jul från 1930- till 2000-talet och andra delar av världen.
Frågan är vem som bett att de "anpassar" programmet. Någon som vet?
Senast redigerad av thefarside. 2012-12-14 kl. 14:40.

Leskigt
Medlem
Leskigts avatar
Det verkar bara som om alla dessa "rasist"-grejer skenar. De hittar rasism i precis allting. Så dockor får inte vara svarta numera för det är alltså rasism?

Snart kommer vi säkert få se nya lagar där det är förbjudet att kritisera invandringen, det skulle faktiskt inte förvåna mig.

OutOfIdeas
Medlem
OutOfIdeass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thefarside.
Nu har de hittat rasism i Kalle Ankas jul:

Vad anser folket? Är det här vad vi vill?

Uppenbarligen. Kommer ihåg när KA ansågs för amerikansk och knappt visades i svensk TV. I stället fick vi hålla tillgodo med DDR's John Blund och Sovjets Drutten & Jena. Som animerade inslag visades tjeckisk dockteater och tjeckisk tecknad film. Som barn satt man var man svältfödd på tecknat och sprang till TV'n så fort de visade Anslagstavlan och den animerade sekvensen på rapport som visade solens upp och nergångar.

Nu är vi på väg att strypa barnkulturen av andra politiskt styrda orsaker.

Edit) Så det är Disney som censurerar?

Carl Serung
Medlem
Carl Serungs avatar
Vad är rasistiskt med en man med skägg som sitter på en åsnevagn??
Ska jultomten också censureras?

"Den enda kvinna jag har bott tillsammans med är min mor, och hon har inga som helst problem med mina porrvanor. Tvärtom, vi brukar porrsurfa tillsammans."

Bengrot
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Nu har de (Disney) hittat rasism i Kalle Ankas jul:

Märk att det inte är SVT som censurerar, utan Disney. Det är väl åtminstone lite bättre.
Kalle Anka har varit censurat i alla tider. Den där negerdockan klipps bort och läggs till med jämna mellanrum. Det finns massor med bortklippta detaljer när det gäller JulKalle. Det finns en tråd om det på FB, sök och ni ska finna.
Expo har hållit på i 15 - 20 års tid och motarbetat SD. De har fått åtskilliga miljoner kronor inpumpade i sin organisation. De har den samlade mediakåren i ryggen. Postkodslotteriet sponsrar dem. Allt detta och ändå så har de inte lyckats stoppa SD. Expo är en värdelös organisation, totalt oduglig och inkompetent.

OutOfIdeas
Medlem
OutOfIdeass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Vad är rasistiskt med en man med skägg som sitter på en åsnevagn??
Ska jultomten också censureras?

Tror att det ska föreställa en jude.

Carl Serung
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Kalle Anka har varit censurat i alla tider. Den där negerdockan klipps bort och läggs till med jämna mellanrum. Det finns massor med bortklippta detaljer när det gäller JulKalle. Det finns en tråd om det på FB, sök och ni ska finna.
Dessutom så är ju den svenska versionen av "musse&husvagnen" också censurerad. Dock sedan slutet av 70-talet om jag inte minns fel.

"Den enda kvinna jag har bott tillsammans med är min mor, och hon har inga som helst problem med mina porrvanor. Tvärtom, vi brukar porrsurfa tillsammans."

Johan.Bergstrand
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OutOfIdeas
Som animerade inslag visades tjeckisk dockteater och tjeckisk tecknad film.

Och med svenskt tal på radion.

https://www.flashback.org/showthread...ed=1#p29922250

TransitGloria
Medlem
TransitGlorias avatar
Citat:
Nu har de hittat rasism i Kalle Ankas jul:

Vad anser folket? Är det här vad vi vill?

Vilja är något fult, det är bara nazister som vill saker. Vi andra anpassar oss till Statens Värdegrund.
Skämt åsido, TS - det var väl bara en tidsfråga? Vad folket ska vilja är bestämt och inskrivet i grundlagen. Vi gillar EU, antirasism och feminism. Vi gillar att utgå från ett nationalchauvinistiskt perspektiv där vi även bestämmer hur kränkta de stackars vildarna vi egentligen ser ner på ska bli, eftersom de är som barn man måste ta hand om, tänka åt och inte kräva något av annat än spännande färger och smaker.

SvT bär denna fackla med fanatisk bravur, det är deras jobb.
Sad but true.
Inlåsta i sitt officiella elände som i en slemmig hage betade de gamla arbetarna i sig hela den skit som lägger sig kring själarna efter långa år av träldom. Vanmäktigt hat som härsknat i de gemensamma salarnas urindoftande overksamhet. De använde sista återstoden av sin darriga energi för att göra varandra ytterligare en aning illa och förstöra för varandra det lilla som fanns kvar av nöje och uthållighet. Loius Ferdinand Céline, Resa Till Nattens Ände.

thefarside.
Medlem
thefarside.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Kollade runt lite på det, och det verkar som om du har rätt. Väldigt tråkigt!
Senast redigerad av thefarside. 2012-12-14 kl. 14:41.

GrumpyOldMan
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Skägg och åsnevagn? F*n det är ju likt M*h*mm*d - censur! Rondellprofet på TV - ett fasansfullt hot från 600-talet.

Namemelater
Medlem
vad är detta för påhitt, att förstöra ett kulturarv på detta viset och av en sån anledning!

Svara på ämne
Topp Dela »