Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-27, 01:26
  #265
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHyvel
Att hundar blir rädda är skitsnack, finns ett fåtal kanske men det sitter på ägaren man kan träna sin hund för sånt tex hundar används i krigsmiljö av militärer utan problem för dem har lärt hunden.

I Spanien smäller dem som fan väldigt ofta, varje festival dem har och jag har sett hundar bli rastade där då bredvid smällande cobra 8or och hundarna skiter i det.

Det är inte bara fyrverkerier som för väsen också dem gula bussarna när dom växlar kommer en smäll från avgasröret eller högljudda bilar eller bygg maskiner som för enorma ljud ska vi förbjuda allt?

I Malmö ser jag ofta lösa pitbulls eller en liten tant med en kamphund som hon inte kan hantera bredvid lekande dagisbarn det där är mycket farligare än raketer, händer mer olyckor med hundar än fyrverkerier...

Låt oss rösta så ska vi se att majoriteten vill ha kvar fyrverkerier iallafall vi i storstäderna

Tyvärr så lever folk i en glaskupa som gnäller, de kan dessvärre inte ta in saklig fakta i förhållandet till andra länder. Så du kan räkna med att nån svarar dig med ett halmgubberesonemang för att bortförklara det där nere i Spanien
Citera
2019-12-28, 16:31
  #266
Medlem
I facebookgruppen nedan sprids det otroligt mycket fyrverkerihat, undrar hur de orkar.

https://www.facebook.com/groups/319333748256570/
Citera
2019-12-29, 18:22
  #267
Medlem
Stockholms stad skrotar årets fyrverkeri och ersätter det med musik istället.

https://www.expressen.se/nyheter/min...rar-med-musik/

”Måste tänk på djuren och miljön”
Citera
2019-12-29, 21:15
  #268
Medlem
Xezrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auxen32
Stockholms stad skrotar årets fyrverkeri och ersätter det med musik istället.

https://www.expressen.se/nyheter/min...rar-med-musik/

”Måste tänk på djuren och miljön”

Missvisande rubrik. Det blir musikfyrverkeri, till samma pris som det vanliga.
Citera
2021-12-30, 21:29
  #269
Medlem
Middlemans avatar
Två år sedan någon skrev något här. Återkommer då jag upplever att fyrverkerihatet - och acceptansen att hata fyrverkerier - är starkare än någonsin.

I två olika FaceBook-grupper ser jag uppmaningar till allmän bojkott av alla fyrverkerier, oavsett plats och tidpunkt. Inte ens på tolvslaget.

Skillnaden mot förr är att dessa inlägg drar fler och fler kommentarer som håller med, som fördömer allt vad fyrverkerier heter.

Det är regelrätta ”upprop” jag pratar om, där många hejar på. Inte som förr då man diskuterade var/när fyrverkeri passar sig, utan bara totalt fördömande - med massor av likes och hjärtan.
Har du vänner i dessa kretsar och inte vill framstå som hjärtlös och förstockads håller du käften - även om lite vacker pyro var vad du hoppats på.

Hur kommer marknaden agera? Fler har slutat sälja helt och hållet.
Ser vi slutet på konsumentfyrverkerier nu?
Citera
2021-12-30, 21:32
  #270
Medlem
Captinheros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Middleman
Två år sedan någon skrev något här. Återkommer då jag upplever att fyrverkerihatet - och acceptansen att hata fyrverkerier - är starkare än någonsin.

I två olika FaceBook-grupper ser jag uppmaningar till allmän bojkott av alla fyrverkerier, oavsett plats och tidpunkt. Inte ens på tolvslaget.

Skillnaden mot förr är att dessa inlägg drar fler och fler kommentarer som håller med, som fördömer allt vad fyrverkerier heter.

Det är regelrätta ”upprop” jag pratar om, där många hejar på. Inte som förr då man diskuterade var/när fyrverkeri passar sig, utan bara totalt fördömande - med massor av likes och hjärtan.
Har du vänner i dessa kretsar och inte vill framstå som hjärtlös och förstockads håller du käften - även om lite vacker pyro var vad du hoppats på.

Hur kommer marknaden agera? Fler har slutat sälja helt och hållet.
Ser vi slutet på konsumentfyrverkerier nu?

tyvärr är det pga folk inte kan sköta det snyggt, som vanligt är det idioter som förstör för de som är skötsamma.

visst personligen köper jag aldrig raketer eller liknande . men tycker inte det ska förbjudas . men kan förstå varför det kan förbjudas för privatpersoner.

men är emot förbud överlag
Citera
2021-12-30, 21:33
  #271
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Middleman
Två år sedan någon skrev något här. Återkommer då jag upplever att fyrverkerihatet - och acceptansen att hata fyrverkerier - är starkare än någonsin.

I två olika FaceBook-grupper ser jag uppmaningar till allmän bojkott av alla fyrverkerier, oavsett plats och tidpunkt. Inte ens på tolvslaget.

Skillnaden mot förr är att dessa inlägg drar fler och fler kommentarer som håller med, som fördömer allt vad fyrverkerier heter.

Det är regelrätta ”upprop” jag pratar om, där många hejar på. Inte som förr då man diskuterade var/när fyrverkeri passar sig, utan bara totalt fördömande - med massor av likes och hjärtan.
Har du vänner i dessa kretsar och inte vill framstå som hjärtlös och förstockads håller du käften - även om lite vacker pyro var vad du hoppats på.

Hur kommer marknaden agera? Fler har slutat sälja helt och hållet.
Ser vi slutet på konsumentfyrverkerier nu?
Tror tyvärr att förr eller senare kommer det helt förbjudas i Sverige. Dessa gnällkärringar lyckades få bort smällarna. De lyckades få bort raketerna och nu har de lyckats få fler och fler butiker att sluta sälja fyrverkerier.

Har själv slutat handla fyrverkerier. Tycker inte det är lika kul längre när det inte är som förr då det fanns återförsäljare precis överallt samt att man kunde köpa raketer. Till och med de där miniraketerna är borta.

Respekt till ÖoB dock som står på sig år efter år och slutar lyssna på dessa klimakteriekärringar som gapar om deras bojkott hit och dit.
Citera
2021-12-30, 21:33
  #272
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Middleman

Hur kommer marknaden agera? Fler har slutat sälja helt och hållet.
Ser vi slutet på konsumentfyrverkerier nu?

Absolut inte, det kommer alltid finnas en efterfrågan. Särskilt med alla invandrare vi har, dom älskar nästan alltid fyrverkerier och skiter fullständigt i vad några pk-tanter tycker.
Citera
2021-12-30, 21:35
  #273
Medlem
Audimans avatar
Det tror jag inte, många fyrverkeriförsäljare har aldrig sålt så bra som de gör nu. Oftast hörs ju alltid det negativa mest.

Länge leve fyrverkerier
Citera
2021-12-31, 12:56
  #274
Medlem
GalFisks avatar
Internet, särskilt sociala medier, är summan av allt gnäll. Man ska inte räkna likes, utan se på hur det ser ut i verkligheten istället.
Citera
2021-12-31, 14:29
  #275
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Som allt ont här landet så är det Miljöpartiet och deras anhängare i journalistkåren som ligger bakom det imaginära och faktiska hatet. Det började med lite gnäll om att fyrverkerier innehöll tungmetaller men när det överbevisades som osant så började journalistkåren (som ju är djupt kommunistiskt miljöpartistiskt färgad) formligen pumpa ut artiklar om rädda hundar, ihjälskrämda katter och raketmumsande kossor.

Räddningstjänsten gör också sitt bästa för att bidra genom att förnumstigt påpeka att idioter lyckas skjuta sig skadade eller orsaka brand också, något som slickas i med hull och hår av den fyrverkerihatande journalistkåren. Fast det problemet beror ju kanske mer på alkoholkonsumtionen, så där tycker jag nog att de skulle rikta om sig till att förbjuda Systembolaget och kriminalisera alkoholinnehav. Då skulle de få betydligt mindre att göra och kunde spendera dagarna med att spela vändåtta eller lära sig virka grytlappar av glasfiberväv. Men eftersom kommunister älskar att döva populasens sinnen med alkohol så lär ju inte det komma upp på agendan de närmaste hundra åren.

Och vilka journalister är det då som står för de mest hätska artiklarna? Viken folkgrupp är det som så gott som aldrig skulle kunna tänka sig köpa en fyrverkeripjäs, än mindre avfyra en, och som till största delen inte ser något nöje alls i det? Jo, kärringjournalisterna som samtidigt är miljökommunister samt resten av landets kvinnor. Så i grund och botten kokar det som vanligt ner till att det gick åt helvete när kvinnorna fick rösträtt.
Citera
2021-12-31, 14:33
  #276
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FyrverkeriFTW
En fyrverkerihatare vid namn wazzobazzo tog upp ämnet fyrverkerier i tråden "Sverige är landet där..."

Sedan har vi diskuterat via PM, och han (antar att det är en han) hävdar att han har rätt och att jag innerst inne skulle veta det.

Nu undrar jag: Varifrån kommer hatet mot fyrverkerier som började ungefär vid millennieskiftet och växer sig starkare för varje år? Varför ser man aldrig inlägg, insändare etc. från människor som gillar fyrverkerier?

Vem piskar upp hatet, och varför? Att det naturligt skulle uppstå ett så starkt hat, mot något som älskades av de flesta innan, på bara tio år tror jag helt enkelt inte på.

Kommer hatarna att vinna, och fyrverkerier att bli förbjudna? Hur ska vi göra för att förhindra det?

EDIT: Eller är det samma antal hatare som bara för mer oväsen nu?

Du hade förmodligen inte internet när du var liten. Så nu hörs dom bara lite mera.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback