Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-12, 17:05
  #253
Medlem
Framtyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Sluta dagdröm. Det var vanliga svenskar som pangade och efter alla hundägare klagade så blev det förbud. Försök inte få in invandring som anledningen till att klassiska smällare förbjöds för 16 år sedan..

Oj, titta. Jag visste att du skulle komma med ett sådant här inlägg Hur jävla naiv och pantad är du egentligen? Visst smällde svenskar också, men även du måste väll kunna erkänna att det spårat ur?

Som sagt, människor som dig spyr jag på. Fortsätt att leva i förnekelse din jävla folkförrädare!
Citera
2018-01-12, 17:31
  #254
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Framtyr
Oj, titta. Jag visste att du skulle komma med ett sådant här inlägg Hur jävla naiv och pantad är du egentligen? Visst smällde svenskar också, men även du måste väll kunna erkänna att det spårat ur?

Som sagt, människor som dig spyr jag på. Fortsätt att leva i förnekelse din jävla folkförrädare!

Möjligtvis nu senaste åren. Men det spårade inte ut på nittiotalet i den utsträckningen att man använde det som argument för att förbjuda smällarna. Och knappast bland invandrarna.

Det är ingen förnekelse. Ge oss tre artiklar där invandrare terroriserade med pyroteknik under nittiotalet som i sin tur ledde fram till smällarförbudet så förstår nog även du vad jag menar.
Citera
2018-01-12, 20:42
  #255
Medlem
NoelFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Möjligtvis nu senaste åren. Men det spårade inte ut på nittiotalet i den utsträckningen att man använde det som argument för att förbjuda smällarna. Och knappast bland invandrarna.

Det är ingen förnekelse. Ge oss tre artiklar där invandrare terroriserade med pyroteknik under nittiotalet som i sin tur ledde fram till smällarförbudet så förstår nog även du vad jag menar.

Fattar vad du menar hundmaffian till 100% fick fick smällare förbjudna. Där i mot är det inte dem som är elden till att förbjuda fyrverkerier det vet vi alla vilka det är som använder Cobra 8 som substitut för handgranater. Och idioterna som står och smackar av tårtor på bilar och polis. Vi vett ju geografiskt sett vilka områden som har dessa problem och inte är det på Fridhem som de händer.
__________________
Senast redigerad av NoelFB 2018-01-12 kl. 20:45.
Citera
2018-01-12, 22:47
  #256
Medlem
Framtyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Möjligtvis nu senaste åren. Men det spårade inte ut på nittiotalet i den utsträckningen att man använde det som argument för att förbjuda smällarna. Och knappast bland invandrarna.

Det är ingen förnekelse. Ge oss tre artiklar där invandrare terroriserade med pyroteknik under nittiotalet som i sin tur ledde fram till smällarförbudet så förstår nog även du vad jag menar.

Givetviss fanns det "problem" även då. Och jag kan frivilligt erkänna att jag var en utav dessa skitungar som kastade smällare i folks brevlådor Men rent generellt så var det inga problem, förutom sådant "bus".

Och även om jag kunde tänka mig att spränga någons brevlåda, så skulle jag aldrig komma på tanken att avfyra något emot någon främande människa. Något som invandrarna gång på gång bevisade sig inte ha några problem med.
Citera
2018-01-12, 23:12
  #257
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoelFB
Fattar vad du menar hundmaffian till 100% fick fick smällare förbjudna. Där i mot är det inte dem som är elden till att förbjuda fyrverkerier det vet vi alla vilka det är som använder Cobra 8 som substitut för handgranater. Och idioterna som står och smackar av tårtor på bilar och polis. Vi vett ju geografiskt sett vilka områden som har dessa problem och inte är det på Fridhem som de händer.

Jo, men det är ju det jag menar. Att förbud inrättats även innan invandrare blandades in i det hela. Sen har vi varit bortskämda med mycket. Danmark har haft restriktioner på mycket länge. Likaså Norge och Finland. Tyskland har ju smällare och så iofs. Men vi hade ju runt 200g raketer tills för bara något år sedan. Och det tror jag vi var sist med i Skandinavien. Även om jag är enormt emot alla dessa förbud..

Citat:
Ursprungligen postat av Framtyr
Givetviss fanns det "problem" även då. Och jag kan frivilligt erkänna att jag var en utav dessa skitungar som kastade smällare i folks brevlådor Men rent generellt så var det inga problem, förutom sådant "bus".

Och även om jag kunde tänka mig att spränga någons brevlåda, så skulle jag aldrig komma på tanken att avfyra något emot någon främande människa. Något som invandrarna gång på gång bevisade sig inte ha några problem med.

Vill dock minnas att det kastades mot personer och hundar också. Det var iallafall vad hundägarna förespråkade för i smällarupproret, så det kanske man ska ta lite med en nypa salt men det har hänt även förr. Svenskar är inte alltid Guds bästa barn, och speciellt inte på nittiotalet.
Citera
2019-01-01, 19:38
  #258
Medlem
Men den visuella förutsättningen förbjuds ju inte. Det här ersätts med vattenkanon med massa laser i olika blinkande färger,, vattnet som sprider sig i luften i olika färger ser ut som fyrverkeri. Till det har man en lång stång med små högtalare som ger realistisk raketljud med hög knall.

Media har ju inte diskuterat om den höga knallen som bara skriver om säkerhetsrisker. Så tvingas hundägare att fortfarande ha nyårsafton på flygplatser.

Det är ju inte den höga knallen som kräver tillstånd.
Citera
2019-01-01, 19:53
  #259
Medlem
Fyrverkerier på tolvslaget är en trevlig tradition. Otyget med att skjuta hela julhelgen och en vecka efter nyår får gärna upphöra. Det är väl okynnessmällandet som gett upphov till att det förbjuds?

Sen kan jag tycka att det är bättre om varje stadsdel har ett organiserat fyrverkeri istället för att en massa packade farsor ska stå och småfjutta upp raketer för att de ska få känna sig häftiga.
Citera
2019-12-22, 02:42
  #260
Medlem
Fyrverkerihatet beror hundägare som enkelspårigt gnäller. Det visar ingen hänsyn än ta avstånd för hur vida nöje det är som bara enkelspårig propagerar med sitt gnäll hat klagomål

Före år 2000 så fanns inga debatter emot fyrverkeri på nätet. Det här dök upp långt senare
Det kan ju inte bara sådär bli störande när vi haft fyrverkeri i generationer tillbaks.

Det här är rena halmgubberesonemanget när det egentligen inte finns sakliga belägg.
Citera
2019-12-22, 09:42
  #261
Medlem
Pyronostalgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gzerd
Fyrverkerihatet beror hundägare som enkelspårigt gnäller. Det visar ingen hänsyn än ta avstånd för hur vida nöje det är som bara enkelspårig propagerar med sitt gnäll hat klagomål

Före år 2000 så fanns inga debatter emot fyrverkeri på nätet. Det här dök upp långt senare
Det kan ju inte bara sådär bli störande när vi haft fyrverkeri i generationer tillbaks.

Det här är rena halmgubberesonemanget när det egentligen inte finns sakliga belägg.

Hur tänker du? Om något inte funnits på nätet så har det inte existerat? Lanseringen av framför allt Facebook satte givetvis fart på samordningen av alla möjliga frågor...som existerat långt innan.
Citera
2019-12-23, 10:36
  #262
Medlem
RostigHyvels avatar
Att hundar blir rädda är skitsnack, finns ett fåtal kanske men det sitter på ägaren man kan träna sin hund för sånt tex hundar används i krigsmiljö av militärer utan problem för dem har lärt hunden.

I Spanien smäller dem som fan väldigt ofta, varje festival dem har och jag har sett hundar bli rastade där då bredvid smällande cobra 8or och hundarna skiter i det.

Det är inte bara fyrverkerier som för väsen också dem gula bussarna när dom växlar kommer en smäll från avgasröret eller högljudda bilar eller bygg maskiner som för enorma ljud ska vi förbjuda allt?

I Malmö ser jag ofta lösa pitbulls eller en liten tant med en kamphund som hon inte kan hantera bredvid lekande dagisbarn det där är mycket farligare än raketer, händer mer olyckor med hundar än fyrverkerier...

Låt oss rösta så ska vi se att majoriteten vill ha kvar fyrverkerier iallafall vi i storstäderna
__________________
Senast redigerad av RostigHyvel 2019-12-23 kl. 10:38. Anledning: Stav fel...
Citera
2019-12-27, 01:13
  #263
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pyronostalgi
Hur tänker du? Om något inte funnits på nätet så har det inte existerat? Lanseringen av framför allt Facebook satte givetvis fart på samordningen av alla möjliga frågor...som existerat långt innan.

Resonemanget håller inte.
Jag haft InterNet sen mitten på 90-talet och diskuterat på forum, jag såg dock inga debatter om stackars hundar sluta med raketer, hur förklarar du detta? Ändå var det rätt livat på olika forum, så mängden användare kan ju inte ha sin relevans.

1996 så etablerade Flashback. Frågan är om folk har haft samma ämnen på 90-talet, sträcker sig arkivet så långt bak hmm?
Citera
2019-12-27, 01:19
  #264
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHyvel
Att hundar blir rädda är skitsnack, finns ett fåtal kanske men det sitter på ägaren man kan träna sin hund för sånt tex hundar används i krigsmiljö av militärer utan problem för dem har lärt hunden.

I Spanien smäller dem som fan väldigt ofta, varje festival dem har och jag har sett hundar bli rastade där då bredvid smällande cobra 8or och hundarna skiter i det.

Det är inte bara fyrverkerier som för väsen också dem gula bussarna när dom växlar kommer en smäll från avgasröret eller högljudda bilar eller bygg maskiner som för enorma ljud ska vi förbjuda allt?

I Malmö ser jag ofta lösa pitbulls eller en liten tant med en kamphund som hon inte kan hantera bredvid lekande dagisbarn det där är mycket farligare än raketer, händer mer olyckor med hundar än fyrverkerier...

Låt oss rösta så ska vi se att majoriteten vill ha kvar fyrverkerier iallafall vi i storstäderna
Klart att man vill ha fyrverkerierna kvar det är skotträdda hunnägare som inte vill ha detta trevliga skådespel
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback