Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-04-23, 15:54
  #1
Medlem
Jo det är så att jag skulle vilja koppla datorn till stereon för att kunna spela min mp3-filer med bättre kvalitet. Är helt lost på sånt här, så jag behöver lite hjälp. Vaa behöver man för kablar? Stereon är ganska gammal, typ 80-tal.
Hur ska jag koppla för att jag ska kunna reglera volym på stereon.. ?
Citera
2005-04-23, 16:06
  #2
Medlem
för det första måste du ha en ingång på baksidan av stereon. det kan stå: phono, cd, video eller nåt.

du behöver en sladd med två poppar i ena änden (som går i stereon) och med en propp som går i datorn. du kopplar till samma uttag som du kopplar vanliga datorhögtalare

sen ska det bara vara att köra
Citera
2005-04-23, 16:09
  #3
Medlem
Anemis avatar
Åk till din sladdhandlare och säg att du vill ha en sladd med RCA-hanar i ena ändan (stereon, och kolla som sagt att den har sådana ingångar), och en 3,5mm stereoplugg, hane, i andra ändan. Det borde fungera. Köp en tillräckligt lång kabel.
Volymen kan du sedan reglera både med stereon och datorn, men MP3r ur stereon är exakt samma kvalitet som samma MP3r ur datorn, om du inte sitter på tre-euros dator"högtalare".
Citera
2005-04-23, 16:11
  #4
Awaiting Email Confirmation
McFrosts avatar
Jag skulle vilja inflika att du bör undvika phono-ingången på förstärkaren eftersom denna är till för vinylspelare och återger ljudet på ett felaktigt sätt om du kopplar in något annat där.

Men annars är det som Henkko säger. En stereophones-plugg som går till två rca-kontakter.
Citera
2005-04-23, 16:12
  #5
Medlem
Mr Coffees avatar
Vad ovanstående skribent menar är en sådan här kabel:

http://www.clasohlson.se/images/prod...-30_111413.jpg

Finns för 29kr i listan på denna länk:

http://www.clasohlson.se/?AFP=store/...5BFA0087858699

Lycka till!
Citera
2005-04-23, 16:12
  #6
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
för det första måste du ha en ingång på baksidan av stereon. det kan stå: phono, cd, video eller nåt.

du behöver en sladd med två poppar i ena änden (som går i stereon) och med en propp som går i datorn. du kopplar till samma uttag som du kopplar vanliga datorhögtalare

sen ska det bara vara att köra
`

Du ska nog definitivt inte använda en ingång märkt phono, den är avsedd för inkoppling av en vanlig vinyl-skivspelare. Den har en speciell typ av "elektriska egenskaper" än vad du är ute efter.

Det du i skall leta efter är ingångar märkta aux, line in, rec in eller cd. Alla dessa har samma typ av egenskaper och passar att koppla in en dator på.
Citera
2005-04-23, 17:09
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anemi
Volymen kan du sedan reglera både med stereon och datorn, men MP3r ur stereon är exakt samma kvalitet som samma MP3r ur datorn, om du inte sitter på tre-euros dator"högtalare".

Mja, mina datorhögtalare är inte allt för skarpa direkt.. duger inte om man ska dra på lite

Tack för hjälpen alla, ska nog lösa sig.
Citera
2005-04-23, 18:04
  #8
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anemi
Volymen kan du sedan reglera både med stereon och datorn, men MP3r ur stereon är exakt samma kvalitet som samma MP3r ur datorn, om du inte sitter på tre-euros dator"högtalare".

Mp3: orna har samma kvalitet ja! Ljudet har det förhoppningsvis inte om han inte sitter med en helt peckig stereoapparat. Du kan gräva fram rätt mycket detaljrikt ljud ur Mp3: or med bra Bit-rate även om det inte blir lika underbart som ur en orginal-skiva. Allt beror givetvis på utrustning mm.
Citera
2005-04-23, 19:05
  #9
Medlem
Enkelt och simpelt; Line out på datorns ljuudkort och sen Line in (eller aux) på stereon. RCA-kontakter behövs. Då får du ljud i stereon från datorn.

Skall du ha tvärtom, dvs ljud från stereon till datorn så är det Line out på stereon och Line in på datorns ljudkort.

Använd inte phono eller tape monitor på stereon!!
Citera
2005-04-25, 11:20
  #10
Medlem
MorrissonEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken2
Enkelt och simpelt; Line out på datorns ljuudkort och sen Line in (eller aux) på stereon. RCA-kontakter behövs. Då får du ljud i stereon från datorn.

Skall du ha tvärtom, dvs ljud från stereon till datorn så är det Line out på stereon och Line in på datorns ljudkort.

Använd inte phono eller tape monitor på stereon!!
Line out:en är nog inte det rätta att använda, de vanliga högtalar utgångarna fungerar perfekt.

Eftersom att din stereo är fårn 80-talet är chansen att den har en vanlig aux-ingång rätt liten, då finns det två olika alternativ, antingen så letar du upp en sådan sladd som grabbarna åvan fölreslår fast med matchande hane med stereons ingångar, eller så köper du ett speciellt kassettband som har en söt liten sladd kopplad till sig, fast kräver ju då att du har kasset-spelare i stereon.
Det senare alternativet är dock inte att rekomendera då du förlorar en hel del kvalitet.
Citera
2005-04-25, 21:10
  #11
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorrissonE
Line out:en är nog inte det rätta att använda, de vanliga högtalar utgångarna fungerar perfekt.

Eftersom att din stereo är fårn 80-talet är chansen att den har en vanlig aux-ingång rätt liten, då finns det två olika alternativ, antingen så letar du upp en sådan sladd som grabbarna åvan fölreslår fast med matchande hane med stereons ingångar, eller så köper du ett speciellt kassettband som har en söt liten sladd kopplad till sig, fast kräver ju då att du har kasset-spelare i stereon.
Det senare alternativet är dock inte att rekomendera då du förlorar en hel del kvalitet.

Varför skulle inte line-out utgångarna vara bra att använda på datorns ljudkort? Enligt mig är det dessa man SKALL använda, förutsatt att de finns. Saknas en riktigt line-out utgång så kan högtalarutgången på ljudkortet användas. Fördelen med line-out utgången är att signalen med all sannoliket inte passerar volymkontrollen på ljudkortet, du styr signalen på ingången på steren istället.

Sen vet jag inte var du får att AUX-ingångar på anläggningar från 80-talet skulle vara ovanligt? Anläggningar med lite klass har i regel en AUX-ingång, även de från 80-talet.
Citera
2005-04-25, 22:03
  #12
Medlem
MorrissonEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Varför skulle inte line-out utgångarna vara bra att använda på datorns ljudkort? Enligt mig är det dessa man SKALL använda, förutsatt att de finns. Saknas en riktigt line-out utgång så kan högtalarutgången på ljudkortet användas. Fördelen med line-out utgången är att signalen med all sannoliket inte passerar volymkontrollen på ljudkortet, du styr signalen på ingången på steren istället.

Sen vet jag inte var du får att AUX-ingångar på anläggningar från 80-talet skulle vara ovanligt? Anläggningar med lite klass har i regel en AUX-ingång, även de från 80-talet.
hmm, men det funkar inte för mig när jag kör i line-outen, hur går jag då till väga?

Har sällan sett AUX-ingångar på äldre stereos, inte ens säkert att det finns på nya, klart det finns men det är ju inte garanterat, alla håller vi ju inte på med dyra grejer.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback