Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-12-12, 22:04
  #1
Medlem
Vildmarksskris avatar
Jag har blivit alltmer intresserad av den samiska kulturen, och jag undrar ifall någon av er känner till några bra samiska band? Jag menar då inte bara traditionell folklig samisk musik, utan även musiker inom vanliga genres med samiska musikaliska inslag. Till exempel borde det väl finnas något metal eller vikingarockband med influenser från traditionell samisk musik och den samiska kulturen därute?

Ja, tips uppskattas!
Citera
2012-12-12, 22:08
  #2
Medlem
Blacknesss avatar
Sofia Jannok sjunger på samiska iaf. Finns massor musik av henne på youtube.
Rätt så söt är hon dessutom
Citera
2012-12-12, 22:16
  #3
Medlem
flashgrenades avatar
Intressant musik detdär, hoppas någon sitter med bra tips. Sofia Jannok var ju riktigt mysig att lyssna på. Låter som att hon sjunger på finska, fast att det låter fint
Citera
2012-12-12, 22:18
  #4
Medlem
zBr9s avatar
Magnus Ekelund gör fantastisk popmusik med rötterna lite i det samiska. Han är barnbarn till en känd samisk konstnärinna, och många låtar har teman som berör samerna. Finns på Spotify.
Citera
2012-12-14, 08:37
  #5
Medlem
Vildmarksskris avatar
Tack för tipsen, riktigt bra musik. Kom på att Roger Pontare är same och gör en hel del samisk-influerad musik, eller? Han är ju en riktigt häftig musiker han med
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback