Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-14, 23:36
  #85
Medlem
Antagonist88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Tänkte göra ett försök att rödpillra några i min närmaste krets dels om förintelsen och judisk makt, vilka böcker på logik förlag skulle ni rekommendera?

Har beställt "en tom säck kan inte stå" är kevin b mcdonalds böcker bra översatta? tänker att översättningen är proffsig och välgjord för att engagera läsaren.
Böcker som jag kan rekommendera är:

-Mein Kampf
-Babylon i Berlin
-Hur Sverige blev en mångkultur
-Mitt uppvaknande
-Den judiska rasismen
-Kritikkulturen
-Att förstå det judiska inflytandet
-Till mina legionärer
-En tom säck kan inte stå
Citera
2018-01-02, 18:58
  #86
Medlem
Är det någon som har läst Jonas Nilssons Anarko-fascism? Om så, har ni läst den svenska eller engelska versionen och är det Jonas själv eller någon annan som har gjort översättningen?
Citera
2018-01-03, 12:34
  #87
Medlem
JuliusSpenglers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heir
Är det någon som har läst Jonas Nilssons Anarko-fascism? Om så, har ni läst den svenska eller engelska versionen och är det Jonas själv eller någon annan som har gjort översättningen?
Jag har läst den svenska upplagan. Den hade behövt korrekturläsas minst en gång till och hela stilen med att stapla akademiska ord på varandra utan att det ger resonemangen någon förhöjd klarhet var rätt störig. I grund och botten sa boken mest nationalistiska självklarheter men försökte trycka in de åsikterna i ett libertarianskt/anarkistiskt fack. För att vara grundat på någon form av akademisk uppsats var det konstigt hur mycket av boken som var rent tyckande utan faktastöd, man hade förväntat sig att åsikterna skulle backas upp mer av vetenskaplig data. Boken skriver liksom med lite finare ord att raskrig är att vänta och det känns konstigt om sådana teser/åsikter bara rakt av skulle accepteras i akademiska sammanhang utan något faktabaserat stöd - och det blir en väldigt intern bok som inte övertygar några utomstående när författaren bara tycker saker utan att försöka vinna över folk till sin åsikt.

Att boken hårdmarknadsförts och hyllats av så många är ett bevis för att den nationella rörelsen fortfarande brottas med kompiskorruption och är mer intresserad av att presentera en fin yta än något av intellektuell substans.
Citera
2018-01-04, 00:49
  #88
Medlem
Guillounisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuliusSpengler
Jag har läst den svenska upplagan. Den hade behövt korrekturläsas minst en gång till och hela stilen med att stapla akademiska ord på varandra utan att det ger resonemangen någon förhöjd klarhet var rätt störig. I grund och botten sa boken mest nationalistiska självklarheter men försökte trycka in de åsikterna i ett libertarianskt/anarkistiskt fack. För att vara grundat på någon form av akademisk uppsats var det konstigt hur mycket av boken som var rent tyckande utan faktastöd, man hade förväntat sig att åsikterna skulle backas upp mer av vetenskaplig data. Boken skriver liksom med lite finare ord att raskrig är att vänta och det känns konstigt om sådana teser/åsikter bara rakt av skulle accepteras i akademiska sammanhang utan något faktabaserat stöd - och det blir en väldigt intern bok som inte övertygar några utomstående när författaren bara tycker saker utan att försöka vinna över folk till sin åsikt.

Att boken hårdmarknadsförts och hyllats av så många är ett bevis för att den nationella rörelsen fortfarande brottas med kompiskorruption och är mer intresserad av att presentera en fin yta än något av intellektuell substans.

Påminner om hur han talade i intervjun av Motgift:

https://www.youtube.com/watch?v=n5r-0dti9ec

För den som är insatt så blir det närmast pinsamt uppenbart att han bara slänger sig med termer som låter bra utan att det egentligen, som du skriver, förhöjer kvalitén på det sagda.
Citera
2018-01-04, 10:39
  #89
Medlem
Fascistoids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuliusSpengler
Att boken hårdmarknadsförts och hyllats av så många är ett bevis för att den nationella rörelsen fortfarande brottas med kompiskorruption och är mer intresserad av att presentera en fin yta än något av intellektuell substans.
Istället för att tala om och rekommendera potent nationalistisk litteratur sysslar man med nepotism och hyllar skräp eller som bäst inget särskilt innehållsmässigt enbart för att det är Friberg eller någon annan kvasiintellektuell som är skaparen.

Det är patetiskt att se dessa barnsjukdomar i den svenska nationalistiska sfären.
Citera
2018-01-04, 21:28
  #90
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JuliusSpengler
Jag har läst den svenska upplagan. Den hade behövt korrekturläsas minst en gång till och hela stilen med att stapla akademiska ord på varandra utan att det ger resonemangen någon förhöjd klarhet var rätt störig. I grund och botten sa boken mest nationalistiska självklarheter men försökte trycka in de åsikterna i ett libertarianskt/anarkistiskt fack. För att vara grundat på någon form av akademisk uppsats var det konstigt hur mycket av boken som var rent tyckande utan faktastöd, man hade förväntat sig att åsikterna skulle backas upp mer av vetenskaplig data. Boken skriver liksom med lite finare ord att raskrig är att vänta och det känns konstigt om sådana teser/åsikter bara rakt av skulle accepteras i akademiska sammanhang utan något faktabaserat stöd - och det blir en väldigt intern bok som inte övertygar några utomstående när författaren bara tycker saker utan att försöka vinna över folk till sin åsikt.

Att boken hårdmarknadsförts och hyllats av så många är ett bevis för att den nationella rörelsen fortfarande brottas med kompiskorruption och är mer intresserad av att presentera en fin yta än något av intellektuell substans.
Själv föredrar jag i stor utsträckning böcker som har så litet "vetenskapligt" stöd som möjligt, just för att det tillåter en större frihet och oberoende av de av systemet vedertagna principerna. Det jag var orolig över var just att grammatiken till viss del skulle vara bristande.
Citat:
Ursprungligen postat av Guillounism
Påminner om hur han talade i intervjun av Motgift:

https://www.youtube.com/watch?v=n5r-0dti9ec

För den som är insatt så blir det närmast pinsamt uppenbart att han bara slänger sig med termer som låter bra utan att det egentligen, som du skriver, förhöjer kvalitén på det sagda.
Där antydde han att det till översättningen skulle anlitas en särskild person. Då ska jag nog köpa den engelska versionen.
Citera
2018-01-05, 00:01
  #91
Medlem
JuliusSpenglers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heir
Själv föredrar jag i stor utsträckning böcker som har så litet "vetenskapligt" stöd som möjligt, just för att det tillåter en större frihet och oberoende av de av systemet vedertagna principerna. Det jag var orolig över var just att grammatiken till viss del skulle vara bristande.
Med vetenskapligt menade jag att man stödjer sina argument på konkret data/fakta och det är något positivt. T.ex. "X andel av den invandrade befolkningen lever på bidrag och välfärdssystemet kommer därför att haverera när Y andel av befolkningen har invandrarbakgrund". Det är sånt man förväntar sig i akademiska avhandlingar, att insamlad fakta presenteras och slutsatser dras från faktan. Nu var det mest krystade referenser till Carl Schmitt och överflödiga begrepp kombinerade med fritt spekulerande och tyckande om den politiska situationen i Sverige. Det är klart att åsikter kan vara intressanta att läsa också, men jag hade bara förväntat mig och hoppats på att mer intressant fakta skulle ha varit sammanställd och att den akademiska aspekten inte främst skulle bestå av ett onödigt tillkrånglat akademiskt språkbruk. Allt i boken var ju dock inte skit, men jag skulle placera den rätt så långt ner på en lista över rekommenderad läsning.
Citera
2018-02-10, 14:53
  #92
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heir
Är det någon som har läst Jonas Nilssons Anarko-fascism? Om så, har ni läst den svenska eller engelska versionen och är det Jonas själv eller någon annan som har gjort översättningen?
Jag läste boken på engelska, Anarcho-fascism | Nature Reborn. Ett verk på blott 100 sidor uppdelat i tre kapitel: The Lie, The War och The State. Jonas går, med all rätt, hårt mot lögnerna i dagens samhälle och då med fokus på feminismen. Det fullkomligt bisarra i att Sveriges "Försvarsmakt" nekar honom trots hans breda militära erfarenhet medan man tar in ytterst olämpliga manstanter och fruntimmer, avhandlas bland mycket annat.

På s 94 finner vi
Citat:
Anarcho-fascism is the decentralized practice of government authority into the smallest possible units that can manage to maintain their own sovereignty.
Ett praktiskt exempel på detta som han tar upp är miliserna. Fiendernas mycket svåra uppskattning om värdlandets militära styrka samt folkets och individens frihet är bara några av alla de fördelar denna försvarsform innebär.

Detta är en bok jag varmt kan rekommendera andra att läsa. Med tanke på sin blygsamma storlek lyckas den förmedla många idéer och tankar. Jag hoppas även på en uppföljning, om inte revolutionen hinner före.
Citera
2019-05-11, 11:42
  #93
Medlem
lampross avatar
År 2017 gav Logik ut Ett rike utan like. Den handlar om Sveriges historia från begynnelsen till våra dagar. Nu har den recenserats i Nya Tider.

Recensenten Åke Blomdahl är positiv till boken. Bland annat uppskattar han hur författaren lyfter fram Gustav Vasas insats. Han säkrade Sveriges existens som stat och gav därmed svenska folket en trygg ram att existera i. I Polen däremot gick utvecklingen "friare" till och därmed utplånades landet i slutet av 1700-talet.

Recensenten noterar även den svenska bondefriheten som är en grundbult i Sveriges historia. Odalbonden är en realitet från hedenhös till idag. "När svenska bönder stred för sina svenska kungar stred de faktiskt också för sin egen frihet", säger Blomdahl. Och det är en aspekt i synk med vad Ett rike utan like hävdar.

- - -

Ett belysande citat ur recensionen är detta. Det handlar om att tro på något. Och nationalism kan vara en sådan tro:
Citat:
Man måste ha ideal, man måste hylla transcendenta värden", säger Svensson, och försvarar en kristen hållning. Han är öppen för alternativa trosföreställningar, till exempel nyhedendom, men han tror att ateism och nihilism är både orsak och resultat av vår tids kulturupplösning. Det är en tanke som kan vara problematisk för oss som förlorat tron och blivit övertygade om det övernaturligas frånvaro av darwinism och annan naturvetenskap. Jag tror dock att just medvetenhet och uppskattning av våra historiska erfarenheter är just den bro mellan tradition och vetenskap som kan samla oss inför framtidens påfrestningar. Det gör Ett rike utan like till en viktig bok för oss alla.
Här finns recensionen online.
Citera
2019-09-15, 21:08
  #94
Medlem
Alfheims avatar
Logik Förlag anordnar en konferens i Göteborg den 22/9 med Greg Johnson, Frodi Midjord, Stefan Jacobsson, Kristoffer Hugin och Axel W Karlsson som talare.

I centrum står tydligen förlagets översättning av Greg Johnsons bok "Det nationalistiska manifestet" och vad denna betyder för Sverige.

https://mailchi.mp/logik.se/missa-in...vu-lw7I3IR_FlM
Citera
2019-11-22, 12:04
  #95
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
År 2017 gav Logik ut Ett rike utan like. Den handlar om Sveriges historia från begynnelsen till våra dagar. Nu har den recenserats i Nya Tider.

Recensenten Åke Blomdahl är positiv till boken. Bland annat uppskattar han hur författaren lyfter fram Gustav Vasas insats. Han säkrade Sveriges existens som stat och gav därmed svenska folket en trygg ram att existera i. I Polen däremot gick utvecklingen "friare" till och därmed utplånades landet i slutet av 1700-talet.

Recensenten noterar även den svenska bondefriheten som är en grundbult i Sveriges historia. Odalbonden är en realitet från hedenhös till idag. "När svenska bönder stred för sina svenska kungar stred de faktiskt också för sin egen frihet", säger Blomdahl. Och det är en aspekt i synk med vad Ett rike utan like hävdar.

- - -

Ett belysande citat ur recensionen är detta. Det handlar om att tro på något. Och nationalism kan vara en sådan tro:

Här finns recensionen online.
Ett rike utan like har som synes tagits emot rätt väl.

Förutom ovanstående recension har vi ju ett omnämnande i podradio. Det var Radio Motgift som i april 2017 tog sig an boken. Magnus Söderman sa då bland annat: "Den här ska finnas som standardverk hos varje Sverigevän."

Vidare så kan man på en viss onlinebokhandel läsa dessa två kundrecensioner:

"En riktigt bra faktabok om Sveriges historia. Jag kan starkt rekommendera denna underhållande bok."

"Fantastiskt välskriven bok, märks att författaren är kunnig. Författaren har ett mycket bra språkbruk vilket gör att jag blir aningen förvånad när engelska ord kontinuerligt används när svenska hade gått lika bra (ex; "remember" och "raida"). I övrigt är analyserna och liknelserna med nutida politik mycket intressanta och slående. Denna bok har öppnat mina ögon för svensk historia!"
Citera
2019-11-22, 18:34
  #96
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antagonist88
Böcker som jag kan rekommendera är:

-Mein Kampf
-Babylon i Berlin
-Hur Sverige blev en mångkultur
-Mitt uppvaknande
-Den judiska rasismen
-Kritikkulturen
-Att förstå det judiska inflytandet
-Till mina legionärer
-En tom säck kan inte stå

Ett väldigt sent svar, men jag rekommenderar inte Mein Kampf såtillvida man inte är intresserad av Hitler och hans tankar. Visst det finns slående likheter med dagens samhälle, men det känns riktigt tungt och mindre givande att börja med. Hellre då 'Den judiska rasismen' eller 'Hur Sverige blev en mångkultur'. Den sistnämnda kan vara bäst att börja med, med tanke på att den är kort och lättläslig. Samt att det handlar om Sverige. Men 'Den judiska rasismen' är riktigt bra och "ett måste" om man vill bli rödpillrad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback