Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-12-12, 00:07
  #1
Medlem
fernebos avatar
Det här låter ju rätt dramatiskt. Så mycket annatän ett meteoritnedslag kan det ju inte handla om. Frågan är om den var såpass stor att en del nådde marken. Rätt ovanligt i så fall:


Citat:
Vad är det som har slagit ner i Värmland?

SOS, polis och flygräddningscentralen har fått samtal från oroliga Värmlandsbor efter ljusklot sägs ha exploderat i kväll.

– Det lyste upp på himlen och flög över oss, sedan hörde vi en explosion, säger Jessica Berg i Stöllet.


Samtal har kommit från Stöllet, Ekshärad, Karlstad och Forshaga.

Samtliga har sett ett mystiskt ljusklot som sedan slagit ner – följt av en explosion.

– De säger att de sett ett kraftigt blått ljussken, sedan ett kraftig orangefärgat klot som slagit ner, säger Leif Svensson, vakthavande befäl vid Värmlandspolisen.

Jessica Berg i Stöllet var ute på promenad med en vän när de överraskades av det starka skenet.

– Det lät inget på himlen när det flög över oss. Sedan slog det ner i närheten av Klarälven någonstans. Sedan slogs vi av ljudet, som ett eko efter en explosion, säger hon till Aftonbladet och fortsätter:

– Det var mystiskt. Otäckt mystiskt.

Polisen har fått flera samtal om fenomenet och även SOS har blivit nerringda.

– Vi kan inte göra så mycket utan koppla det vidare till flygvapnet bland annat, säger Leif Svensson.

Även Sjö- och flygräddningscentralen har larmats om ett ljusfenomen på himlen från Värmlandstrakten.

– Det är två personer som har ringt in observationer och det ska ha setts från flygledartornet på Karlstad flygplats. En kvinna talade om en riktigt rejäl explosion, säger Jonas Sundin, biträdande räddningsledare.

– Men det rör sig inte om något flygplanshaveri.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15917198.ab
Citera
2012-12-12, 00:10
  #2
Medlem
jannesvansloss avatar
Intressant!

Blir o vänta på uppdatering.
Citera
2012-12-12, 00:14
  #3
Medlem
Ozgoods avatar
Får rapporter från min gamla hemkommun Vansbro i Dalarna där de sett, hört och känt vibrationerna från meteoren. Häftigt! Synd att jag inte fått se något
Citera
2012-12-12, 00:15
  #4
Medlem
fernebos avatar
Explosionsljudet kan ju såklart häröra från när klotet gick genom atmosfären, men om det är en smäll från nedslagsplatsen som folk hört så lär det finnas en rejäl krater nånstans i värmlandsskogarna.

Från imorgon så passerar ju jorden genom en meteorsvärm som mest brukar synas som stjärnfall på himlen, men det är klart att det finns större klot därute också.

Nån måste ju ha filmat detta. Väntar med spänning.
Citera
2012-12-12, 00:17
  #5
Medlem
Giraffhuves avatar
Kul tajming med tanke på 12/12/12 domedagssnacket.
Det lär säkert vara en och annan foliehatt som surfat in på aftonbladet och gjort i byxan ikväll..
Citera
2012-12-12, 00:17
  #6
Medlem
quarks avatar
Kanske geminiderna som redan börjat?
http://www.sen.com/feature/the-gemin...or-shower.html
Citera
2012-12-12, 00:18
  #7
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Från imorgon så passerar ju jorden genom en meteorsvärm som mest brukar synas som stjärnfall på himlen, men det är klart att det finns större klot därute också.

Geminiderna har redan börjat, men de kulminerar inte förrän om några dagar. Bolider (dvs. större meteorer) av det här slaget kan komma när som helst dock (liksom övriga meteorer), även om de förstås blir rent statistiskt vanligare under rådande meteorregn och då särskilt under kulmen.
Citera
2012-12-12, 00:19
  #8
Avstängd
karlinges avatar
Har den slagit ner är det ju något helt otroligt, men jag tippar på att det var något som brann upp likt denna. Jäkligt coolt att få se live dock.

http://www.youtube.com/watch?v=YkJ2r7KSa30
Citera
2012-12-12, 00:20
  #9
Medlem
snuffomans avatar
Hade jag bott i närheten så hade jag gett mig ut för att leta efter nedslagsplatsen, om en sådan kan tänkas finnas, de kan vara ganska värdefulla små stenar det där. Borde ju vara ganska lätt att identifiera nedslagsplatsen då snön borde ha smält runtomkring?
__________________
Senast redigerad av snuffoman 2012-12-12 kl. 00:23.
Citera
2012-12-12, 00:21
  #10
Medlem
RockyTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ozgood
Får rapporter från min gamla hemkommun Vansbro i Dalarna där de sett, hört och känt vibrationerna från meteoren. Häftigt! Synd att jag inte fått se något
Märker lite ord
Såg meteoren, och kände vibrationerna av meteoriten heter det!
I atmosfären = meteor
Nedslagen = meteorit
__________________
Senast redigerad av RockyT 2012-12-12 kl. 00:35.
Citera
2012-12-12, 00:25
  #11
Medlem
BF3G-Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giraffhuve
Kul tajming med tanke på 12/12/12 domedagssnacket.
Det lär säkert vara en och annan foliehatt som surfat in på aftonbladet och gjort i byxan ikväll..
Tror inte ett skit på det där men lite kuslig timing eller hur
Om nu jorden skulle gå under är jag hellre med om det än missar skiten.
Citera
2012-12-12, 00:27
  #12
Medlem
JasonVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockyT
Märker lite ord
Såg meteoren, och kände viberationerna av meteoriten heter det!
I atmosfären = meteor
Nedslagen = meterorit

Vibrationerna & meteorit för att märka lite till,sorry kunde inte motstå.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback