Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-12-11, 10:08
  #1
Medlem
JB-Welds avatar
FRA får ännu en gång kritik för sin signalspaning. Den här gången gäller det slarv i interna dokument som styr hur avlyssningen bedrivs.
Citat:
Försvarets Radioanstalt måste skärpa upp sin dokumentation av den egna spaningen. Den slutsatsen dras i en tidigare hemligstämplad rapport från Siun, Statens inspektion för försvarsunderrättelseverksamhet, som är satt att granska den kontroversiella nätavlyssningen.

I rapporten framgår att FRA måste bli bättre på att förklara varför viss spaning äger rum och hur den motiveras. Signalspaningen är styrd av hårda direktiv kring vad som är tillåtet. Uppdragen måste vara tydligt definierade av uppdragsgivaren, till exempel regeringen eller försvarsmakten.

http://www.idg.se/2.1085/1.478715/ny...rv-i-spaningen
FRA råkar avlyssna lite mer än de skulle. Ingen dagstidning som bryr sig. Folk är väl så vana nu att bli övervakade man tar det för givet och skiter i vilket. Är detta bara en bortförklaring/efterhandskonstruktion när FRA lekt med sina superdatorer och avlyssnat/övervakat lite för skojs skull? Kanske kollat vilka flickvännen träffar och umgås med? Och sedan skylls då på att det "råkat" komma med av misstag och skyller på slarv i dokumenten.
Citera
2012-12-11, 10:12
  #2
Medlem
SeMeNoMores avatar
Surprise. Klart de inte kunde hålla fingrarna i styr. Fängelse?
Citera
2012-12-11, 10:43
  #3
Medlem
Roundcubes avatar
Men detta visste vi väl alla när dom började med FRA ?

Dom KAN inte hålla fingrarna borta från kakburken. trots att dom klämt handen en jävla massa gånger. Enda sättet är att såga av armarna.
Citera
2012-12-12, 21:37
  #4
Medlem
bastard666s avatar
Pär Ström varnade om detta länge sedan, och samma gäller ju polisens användning av bilder från hastighetskameror, sk.ändamålsglidning.
För snart tröttnar övervakningsbeivrarna att dom får på fingrarna, och vips så bankar man igenom en ny lag som tillåter det mesta,tro mig.

Jag tror t.o.m att herr Bodström tog fram en sådan klausul men den ansågs alltför långtgående och gömdes undan för att tas fram när tiden är mogen..
Ska försöka leta fram var jag läste det, återkommer....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback