Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-04-22, 18:52
  #1
Medlem
Har funderat på en grej. Ponera att jag startar upp ett aktiebolag enmansföretag som konsult eller liknande. Aktierna ägs av t.ex 3 av mina närmaste kompisar. Ingen lön tas ut ur bolaget, enbart aktieutdelning till mina polare, som i sin tur skattar pengarna och ger dem till mig i handen. Inga arbetsgivaravgifter betalda och de beskattas som inkomst av kapital till mina polare. Kan detta funka ? Kan man ju spara en hel del pengar på.

Äger jag eller släkting till mig aktierna blir det ju inkomst av tjänst på nästan hela aktieutdelningen har jag läst enbart av det skälet att man inte ska kunna ta ut aktieutdelning istället för lön.
Citera
2005-04-22, 20:16
  #2
Medlem
Den högsta summan man kan ta ut igenom det är väl ganska limited?


// peakk
Citera
2005-04-22, 20:33
  #3
Medlem
Realizts avatar
Sätt att ta ut pengar ur sitt företag:

Lön
50% bort i egenavgifter och kommunalskatt. Mer om det är pengar över brytpunkten för statlig inkomstskatt.

Vinst
28% bort i företagets vinstskatt (glöm inte den!). Och 30% av resten som aktieägarens kapitalinkomstskatt. Summa 49% skatt. Men om man har t.ex. privata räntekostnader för lån eller realiserat förluster på sintt aktieinnehav, så får man kvitta kapitalinkomsten mot dessa förluster. Alltså mellan 28-49% skatt.

Köp
25% IN i skatt! När företaget köper varor/tjänster så får det tillbaka momsen och handlar därför med 25% billigare än när shoppar privat. Företagets vinst (och lön) blir noll pga dessa "kostnader". Men prylarna eller pengarna går naturligtvis direkt till dig...

Här finns två metoder:

1) Låt företaget köpa prylar som du använder privat. Här finns dock regler om bilar och bostad och stickkontroller av resten som gör detta riskfyllt.

2) Låt företaget köpa "konsulttjänster" och liknande som är svårt för skattemyndigheten att verifiera. Köp av ett företag som också du äger, fast i ett land där svenska skattemyndigheten inte kan kontrollera vem ägaren är. Du kan också låta ditt svenska företag köpa ditt utländska företag. Då kan man motivera högt pris med det köpta företagets kundrelationer osv utan att behöva peka på några konkreta tillgångar. Pengarna ditt företag betalar för köpen går naturligtvis rakt in på ditt utländska konto, till vilket du kan koppla bankomatkort, kreditkort, aktiedepå, internetbank och använda lika enkelt som om det vore ditt lönekonto i Nordea.

Alltså, antingen gör man farbror skattmasen glad, tar ut pengar i form av lön eller vinst (inte så stor skillnad). För resterande 50% shoppar man sen privat prylar för 40% och ger 10% i moms till den store farbrorn. Eller så tänker du till lite och får varor för 100% av de pengar du väl förtjänat genom att slita i ditt eget företag! 100 är 150% mer än 40.
Citera
2005-04-22, 20:41
  #4
Medlem
Realizts avatar
En bonus med det här är att du kan sänka priserna på de varor/tjänster du säljer under den nivå dina politiskt korrekta, okunniga eller självuppoffrande konkurrenter klarar av för att överleva. När de gått i konken så kan du ta deras gamla kunder (ökad försäljninge) och höja priserna igen!

Är det inte underbart med världens högsta skatter? I normala länder hade man ju tvingats anstränga sig på att göra något produktivt med sin firma. I Sverige räcker det att jobba på halvfart, koncentrera sig på skatteplanering och ändå tjäna bra med pengar!
Citera
2005-04-22, 21:52
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Sätt att ta ut pengar ur sitt företag:

Lön
50% bort i egenavgifter och kommunalskatt. Mer om det är pengar över brytpunkten för statlig inkomstskatt.

Vinst
28% bort i företagets vinstskatt (glöm inte den!). Och 30% av resten som aktieägarens kapitalinkomstskatt. Summa 49% skatt. Men om man har t.ex. privata räntekostnader för lån eller realiserat förluster på sintt aktieinnehav, så får man kvitta kapitalinkomsten mot dessa förluster. Alltså mellan 28-49% skatt.

Köp
25% IN i skatt! När företaget köper varor/tjänster så får det tillbaka momsen och handlar därför med 25% billigare än när shoppar privat. Företagets vinst (och lön) blir noll pga dessa "kostnader". Men prylarna eller pengarna går naturligtvis direkt till dig...

Här finns två metoder:

1) Låt företaget köpa prylar som du använder privat. Här finns dock regler om bilar och bostad och stickkontroller av resten som gör detta riskfyllt.

2) Låt företaget köpa "konsulttjänster" och liknande som är svårt för skattemyndigheten att verifiera. Köp av ett företag som också du äger, fast i ett land där svenska skattemyndigheten inte kan kontrollera vem ägaren är. Du kan också låta ditt svenska företag köpa ditt utländska företag. Då kan man motivera högt pris med det köpta företagets kundrelationer osv utan att behöva peka på några konkreta tillgångar. Pengarna ditt företag betalar för köpen går naturligtvis rakt in på ditt utländska konto, till vilket du kan koppla bankomatkort, kreditkort, aktiedepå, internetbank och använda lika enkelt som om det vore ditt lönekonto i Nordea.

Alltså, antingen gör man farbror skattmasen glad, tar ut pengar i form av lön eller vinst (inte så stor skillnad). För resterande 50% shoppar man sen privat prylar för 40% och ger 10% i moms till den store farbrorn. Eller så tänker du till lite och får varor för 100% av de pengar du väl förtjänat genom att slita i ditt eget företag! 100 är 150% mer än 40.




Så här tänkte jag kör man aktieutdelning slipper man ju arbetsgivaravgifter, men jag kan inte själv köra aktieutdelning eftersom jag jobbar i firman då blir det ju inkomst av tjänst +arb avgifter. men har jag polare som är aktieägare så får de ju ut det 30% skatt..(efter 28% bolagsskatt såklart) är de inte involverade i styrelse eller anställda blir det ingen arbetsgivaravgift..typ som om du köper aktier i ericsson och får aktieutdelning. du pröjsar bara 30% skatt. Skriver jag avtal med dem att de betalar mig pengarna minus skatt så slipper jag ju en jävla massa kostnader.

Eller så likviderar jag bolaget så får aktieägarna (mina polare) 30% skatt. Jämfört med om jag hade gjort det själv då hade det ju blivit hälften inkomst av tjänst och hälften inkomst av kapital dvs typ 50% i skatt.

Förstår ni vad jag menar?
Citera
2005-04-25, 18:25
  #6
Medlem
Realizts avatar
Men skillnaden mellan vinstutdelning och lön är ju inte så stor.

Vinstutdelning 100:
28 företagets vinstskatt.
21 ägarens kapitalskatt (30% * (100-28) = 21).
49 total skatt, 51 till ägaren.

Lön 100:
25 arbetsgivaravgift (25 = 33% av "lönen" efter arb.giv.avg. 75)
25 kommunalskatt (om skattesatsen är 33% av 75)
x statlig inomstskatt (ytterligare 25-30% av lönen över brytpunkten)
50 + x total skatt, 50 - x till löntagaren.

Om det inte handlar om stora pengar så är x ovan litet, ca 3% om summan före arbetsgivaravgift är 400 000 kr.

Fördelen med vinstutdelning är att man kan kvitta inkomstskatten mot kapitalförluster och i bästa fall bara betala de 28% vinstskatt och helt slippa kapitalinkomstskatt. Om du själv saknar kapitalförluster i år, så kan du tjäna på att använda en kompis med stora lån (eller som torskat på börsen) som mellan hand som du beskriver. Det gäller att ha framförhållning eftersom det är kapitalförslusterna för hela kalenderåret 2005 som man kan kvitta mot kapitalinkomsten. Dessutom så ska ju dina kompisar ha en andel för besväret också. Och om han blir delägare så måste du lita på honom också!
Citera
2005-04-25, 21:38
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Men skillnaden mellan vinstutdelning och lön är ju inte så stor.

Vinstutdelning 100:
28 företagets vinstskatt.
21 ägarens kapitalskatt (30% * (100-28) = 21).
49 total skatt, 51 till ägaren.

Lön 100:
25 arbetsgivaravgift (25 = 33% av "lönen" efter arb.giv.avg. 75)
25 kommunalskatt (om skattesatsen är 33% av 75)
x statlig inomstskatt (ytterligare 25-30% av lönen över brytpunkten)
50 + x total skatt, 50 - x till löntagaren.

Om det inte handlar om stora pengar så är x ovan litet, ca 3% om summan före arbetsgivaravgift är 400 000 kr.

Fördelen med vinstutdelning är att man kan kvitta inkomstskatten mot kapitalförluster och i bästa fall bara betala de 28% vinstskatt och helt slippa kapitalinkomstskatt. Om du själv saknar kapitalförluster i år, så kan du tjäna på att använda en kompis med stora lån (eller som torskat på börsen) som mellan hand som du beskriver. Det gäller att ha framförhållning eftersom det är kapitalförslusterna för hela kalenderåret 2005 som man kan kvitta mot kapitalinkomsten. Dessutom så ska ju dina kompisar ha en andel för besväret också. Och om han blir delägare så måste du lita på honom också!



Grejen är den tar man ut hög lön så blir det ju uppemot 60% i inkomstskatt också. då blir det större skillnad.
Citera
2005-04-25, 22:58
  #8
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MTwisted
Grejen är den tar man ut hög lön så blir det ju uppemot 60% i inkomstskatt också. då blir det större skillnad.
Marginalskatten, dvs den statliga inkomstskatten, lamslår hela samhällsekonomin därför att den avskräcker folk från att jobba mer. Men den ger inte så stort utslag på den totala andelen inkomstskatt (annat än vid ovanligt stora inkomster).

Så här ungefär fördelar sig de olika inkomstskatternas andelar av bruttoinkomsten (dvs det värde du själva har arbetat ihop i ditt företag):
Kod:
BRUTTO	A.G.A.  KOMMUN  STAT
400 000	25%	23%	0,0%
500 000	25%	23%	2,5%
600 000	25%	23%	4,6%
700 000	25%	23%	8,2%
800 000	25%	23%	11,4%
900 000	25%	23%	13,9%
1000000	25%	23%	15,9%
1100000	25%	23%	17,5%
1200000	25%	23%	18,8%
1300000	25%	23%	20,0%
1400000	25%	23%	21,0%
1500000	25%	23%	21,8%
1600000	25%	23%	22,6%
1700000	25%	23%	23,2%
Detta ignorerar grundavdraget och antar 30% kommunskatt och 33% arb-giv-avg, angett som andel av "lönen", detta märkliga begrepp som varken motsvarar vad arbetsgivaren betalar ut eller vad löntagaren får, utan endast en mellanpost i skatteverkets interna sifferkolumner. "Lön" är på (s)venska en rent juridisk term, inte alls ett ekonomiskt begrepp. Undrar förresten om det inte ännu ligger 5% "värnskatt" ovanpå den statliga inkomstskatten?

Det är alltså först vid 1 700 000 kr bruttoinkomst som statlig inkomstskatt kommer i nivå med kommunalskatten. Det är bara några få procent av befolkningen som har arbetsinkomst över 600 000 kr (dvs "lön" över 450 000). För resten är statlig inkomstskatt endast 4,6% eller mindre av bruttoinkomsten.

Men om du är så lyckligt lottad att du har en mille att plocka ut, så svider förstås ca 160 000 kr i statlig inkomstskatt som salt i A.G.A.- och kommunskattesåren! Fundera i så fall på att öppna typ en Anstalt i Liechtenstein via webben och köp "tjänster" av det (dig själv). Du kan spara över 600 000 kr!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback