Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-12-10, 10:01
  #1
Medlem
snowbells avatar
Under hösten tycker jag mig ha märkt av en ökad rapportering kring flykting-, asyl-, och invandringsfrågor i lokala tidningar och lokalradio. Tidigare har min uppfattning varit att det till största delen varit Aftonbladet och Expressen m fl stora dagstidningar som fokuserat kring mångkulturen, men nu märker jag som sagt att fler lokala tidningar och andra lokala medier skriver om detta.

Jag undrar nu om detta på något sätt är samordnat och styrs av någon gemensam överenskommelse, om man helt enkelt bestämt sig för att köra en pro-mångkultur offensiv i höst?

Hur upplever du medias rapportering kring detta där du bor?

Vad är syftet med denna offensiv? Att vi ska välkomna alla nyanlända som väntas komma med öppna armar?

Jag har själv inte uppfattat mig som rasist, även om jag anser att vi tar emot lite för många. Däremot gör denna integrationsdrive att jag känner mig mer "anti", jag vill bara kräkas på ord som; mångkultur, tolerans, mm....
Citera
2012-12-10, 10:16
  #2
Medlem
SMKs avatar
Ja tycker mest att man läst om "flyktingar" som är uttråkade och lever rövare på flyktingboende runtom i landet. Slottet Glava till exempel, blir svårt för journalisterna att övertyga oss om att vi gör nåt bra för dom. Dom visar ju sin tacksamhet på ett minst sagt annorlunda sätt.
Citera
2012-12-10, 10:24
  #3
Medlem
Pecannots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMK
Ja tycker mest att man läst om "flyktingar" som är uttråkade och lever rövare på flyktingboende runtom i landet. Slottet Glava till exempel, blir svårt för journalisterna att övertyga oss om att vi gör nåt bra för dom. Dom visar ju sin tacksamhet på ett minst sagt annorlunda sätt.

Jag har inte läst om Glava, du får gärna berätta mer.

Det jag tycker mig hört nu på senaste tiden är berättelser om hur dåligt flyktingarna har det, smutsiga toaletter, dålig mat, långt till centrum mm
Det verkar som om vi ska hjärntvättas, kanske för att SD gått framåt i opinonsmätningarna....
Citera
2012-12-10, 10:37
  #4
Medlem
Mikojans avatar
Morgonekot i Sveriges Radio har alltid dagligen ett par-tre tyckasyndomasylanterreportage. Mycket tröttsamt och torde få lyssnare att fly.

I dag har några SR-flickor undersökt hur asylanterna har det där dom bor runt om i Sverige. Inte helt oväntat tycker både reportrar och boende att det är uselt. Ett exempel är skitiga toaletter, men aldrig en SR-fråga om varför dom som bor där inte själva kan städa skithusen.

Dom tycker som vilken lyxturist som helst att det ska ”nån annan” göra. Nej, här är det tyckasyndom för hela licensslanten. Dålig journalistik som säkert möts av klappar på axeln av SR-cheferna.
Citera
2012-12-10, 10:38
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snowbell

Jag har själv inte uppfattat mig som rasist, även om jag anser att vi tar emot lite för många. Däremot gör denna integrationsdrive att jag känner mig mer "anti", jag vill bara kräkas på ord som; mångkultur, tolerans, mm....

inte rasist men intolerant.

jag tycker inte det har märkts någon ökning av reportagen om hur människor har det. Snarare tvärtom.
Citera
2012-12-10, 10:50
  #6
Medlem
snowbells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
I dag har några SR-flickor undersökt hur asylanterna har det där dom bor runt om i Sverige. Inte helt oväntat tycker både reportrar och boende att det är uselt. Ett exempel är skitiga toaletter, men aldrig en SR-fråga om varför dom som bor där inte själva kan städa skithusen.

Jag har också den uppfattningen att journalisterna vid intervjuer med flit undviker de självklara följdfrågorna, det var så uppenbart i en kvällstidning där en somaliska sa att det var krångligt att starta företag, ingen frågade vad hon upplevde som krångligt....

I min värld blir det så här: kvinnan har aldrig försökt starta eget, hon har bara hört att det är krångligt, så då lever hon hellre på bidrag..
Citera
2012-12-10, 11:12
  #7
Medlem
GoEks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snowbell
snip

Vad är syftet med denna offensiv? Att vi ska välkomna alla nyanlända som väntas komma med öppna armar?

snip

Syftet är naturligtvis att "öka empatin hos svenska folket", vita svenskar är ju trots allt bara primitiva helgalkisar hela bunten som "inte har någon kultur, bara råfylla på midsommarafton" som Mona Sahlin sa och behöver lite predikande från det allsmäktiga och allvetande etablissemanget. Tror det var igår på SVT Forum de stod och citerade "Om kriget kom till Sverige" i samma syfte.

Allt för att mota SD:s framgång och tvinga tillbaka oss till det de är vana vid, nyttiga idioter som betalar skatt, röstar "rätt" vart fjärde år och f.ö. håller käften.
__________________
Senast redigerad av GoEk 2012-12-10 kl. 11:15.
Citera
2012-12-10, 12:25
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecannot
Jag har inte läst om Glava, du får gärna berätta mer.


Om Glava,

https://www.flashback.org/t1957478
Citera
2012-12-10, 12:59
  #9
Medlem
Pecannots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gamladufria
Om Glava,

https://www.flashback.org/t1957478

Väldigt intressant läsning!! Rekommenderas!!
Tack för länken
Citera
2012-12-10, 13:17
  #10
Medlem
NSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snowbell
Under hösten tycker jag mig ha märkt av en ökad rapportering kring flykting-, asyl-, och invandringsfrågor i lokala tidningar och lokalradio. Tidigare har min uppfattning varit att det till största delen varit Aftonbladet och Expressen m fl stora dagstidningar som fokuserat kring mångkulturen, men nu märker jag som sagt att fler lokala tidningar och andra lokala medier skriver om detta.

Jag undrar nu om detta på något sätt är samordnat och styrs av någon gemensam överenskommelse, om man helt enkelt bestämt sig för att köra en pro-mångkultur offensiv i höst?

Jag håller med om att det verkar som om rapporteringen har ökat. Däremot är jag tveksam till om det rör sig om en snyftoffensiv. Tvärtom verkar vissa massmedier (SR P1) försiktigt ha börjat undersöka, problematisera och skildra den svenska invandrings- och integrationspolitikens skuggsida. Den rapporteringen har så att säga tillkommit utöver den sedan tidigare bedrivna snyft- och skönmålningsjournalistiken. Om det är en förändring så är den välkommen eftersom man under minst 20 år har missat att göra reportage om den här frågan som ju är både relevant och intressant ur ett samhällsperspektiv. Jag antar att samhällskonsekvenserna har börjat närma sig en nivå där det helt enkelt inte går att undvika rapportera om det utan att göra sig helt irrelevant.
Citera
2012-12-10, 13:45
  #11
Medlem
snowbells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSO
Jag håller med om att det verkar som om rapporteringen har ökat. Däremot är jag tveksam till om det rör sig om en snyftoffensiv. Tvärtom verkar vissa massmedier (SR P1) försiktigt ha börjat undersöka, problematisera och skildra den svenska invandrings- och integrationspolitikens skuggsida. Den rapporteringen har så att säga tillkommit utöver den sedan tidigare bedrivna snyft- och skönmålningsjournalistiken. Om det är en förändring så är den välkommen eftersom man under minst 20 år har missat att göra reportage om den här frågan som ju är både relevant och intressant ur ett samhällsperspektiv. Jag antar att samhällskonsekvenserna har börjat närma sig en nivå där det helt enkelt inte går att undvika rapportera om det utan att göra sig helt irrelevant.

I norrbotten har de etablerade morgontidningarna, ff a NK, haft en kampanj där man bara uttrycker sig i positiva ordalag om flyktingar/invandrare.
Tidigare har jag tyckt att de mest rapporterat sina torra nyheter, lite hemma hos reportage om vem som har vitaste hemmet, och så alla sportresultat. Integrationsfrågor har man inte ägnat sig åt.

Även NSD har börjat skriva lite om nyanlända, samt att de har en serie om gräv-reportage, som verkligen är intressant. Vore bra om de skrev om integrationskostnader också.

Även P4 i norrbotten handlar idag om flyktingar och invandrare.
Är allt det här bara en slump? Eller har man samordnat sina resurser?

Kommer det ta 20 år från nu innan norrbottens medier kommer gå från skönmålningsjournalistiken??

Bra dock om t e x P1 börjat nyansera sin rapportering.
Citera
2012-12-10, 13:49
  #12
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
Morgonekot i Sveriges Radio har alltid dagligen ett par-tre tyckasyndomasylanterreportage. Mycket tröttsamt och torde få lyssnare att fly.

I dag har några SR-flickor undersökt hur asylanterna har det där dom bor runt om i Sverige. Inte helt oväntat tycker både reportrar och boende att det är uselt. Ett exempel är skitiga toaletter, men aldrig en SR-fråga om varför dom som bor där inte själva kan städa skithusen.

Dom tycker som vilken lyxturist som helst att det ska ”nån annan” göra. Nej, här är det tyckasyndom för hela licensslanten. Dålig journalistik som säkert möts av klappar på axeln av SR-cheferna.

Visst är det så. Jag snappade upp något reportage på SVT imorse och till den hulkande texten visades bland annat bilder av obäddade sängar. Alltså, kan inte dessa entreprenörer och pensionsräddare bädda sina egna sängar? Det är ju knappast så att de har så mycket annat för sig på dagarna. Vidare rapporterades om upplevd otrygghet, och för en normalt funtad människa hade det varit naturligt att gå vidare med frågan om denna otrygghet är intern eller extern. Men nu var det ju en journalist som gjorde reportaget, så den följdfrågan kom givetvis aldrig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback