Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-12-10, 09:29
  #1
Medlem
Det här är något jag funderat på under många år nu. Kanske genierna på Flashback har ett svar? Jag försöker in i det längsta att undvika att handla på Konsum men orkar inte alltid gå omvägar för att hitta en bättre butik.

I kassan på t ex Ica där jag handlar blir man ibland bemött som en nära vän. Alltid med ett leende och det som jag uppfostrats med, ett "hej" när man möter och tilltalar folk. Kan nästan kännas onaturligt med den muntra min man möts av då vänlighet nästan upphört inom serviceyrkena. På Konsum är det alltid det motsatta. Jag möts genast av onda ögat när det blir min tur att betala. Bara för att provocera säger jag naturligtvis "hej" till stjärnan bakom disken. Man ser att det nästan gör ont när de pressar fram ett "hej" tillbaka. Jag inbillar mig inte att det är något drömyrke att jobba i kassan men man kan alltid vara trevlig, det kostar liksom ingenting och det gör inte ont. Jag har själv stått i kassan för länge sedan och tyckte det var ett trevligt sätt att möta kunder på.

Jag misstänker att man på Konsum får gå någon kurs för att se sur ut. Jag har märkt att när det sitter ny personal i kassan så kan man mötas av någon som fortfarande tror på det här uråldriga med vett och etikett och god ton, ja t o m ren service. Men bara några dagar senare är de invigda i detta mysterium. Sur min, möter ej blicken, säger inte hej och ser allmänt ut som om man är där för att råna hela butiken. En annan teori är att butikerna drivs av en väldigt dålig ledning. Eftersom fenomenet verkar gälla alla anställda kan det vara en väldigt dålig företagskultur och dåligt ledarskap som ligger bakom. Någon som vet?
__________________
Senast redigerad av Cybermorph 2012-12-10 kl. 09:52. Anledning: Skrivihop
Citera
2012-12-10, 09:42
  #2
Medlem
Scrapers avatar
Konsum? Lever du på 1980-talet?
Citera
2012-12-10, 09:48
  #3
Medlem
Mapojks avatar
Instämmer, alltid bättre stämning på ICA eller diverse mackar. Konsums grå/gröna lokaler suger livsglädjen ur det flesta verkar det som. Finns en glad jävel som jobbar på ÖB nära mig som gör ÖB lite trevligare.
Citera
2012-12-10, 09:49
  #4
Medlem
intebadsalts avatar
Det beror väll på vilken Konsum du handlar på
Citera
2012-12-10, 09:54
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intebadsalt
Det beror väll på vilken Konsum du handlar på

Jag har naturligtvis inte varit på alla Konsumbutiker som finns men där jag varit har det alltid varit samma historia. Kanske ska vi rösta fram den trevligaste Konsum som går att hitta?
Citera
2012-12-10, 09:55
  #6
Medlem
intebadsalts avatar
Dom jag har handlat på i stockholm är bra. Den i åhus är mindre bra
__________________
Senast redigerad av intebadsalt 2012-12-10 kl. 10:47.
Citera
2012-12-10, 10:02
  #7
Medlem
johanjosefssons avatar
Konsum, och speciellt Coop som helhet är en "Cooperation" av sammanslagna företag. Detta gör att de har annorlunda anställningsvillkor och regler. I jämförelse med exempelvis ICA är Coops personal rena skämtet. Den som jobbat på ICA vet till exempel att arbetsgivaren sätter väldigt hög press på dig och att du inte får underprestera. Det ska gå snabbt och du ska göra nytta hela tiden. Kan du inte det så kommer du inte få jobba där, eller möjligtvis få sparken.

Så är det inte på Coop, man kan ibland märka hur personalen tar det väldigt lugnt och fint utan att stressa överhuvudtaget. Det kan snabbt bli väldigt långa köer, och ber man om hjälp ska man inte räkna med världens snabbaste service. Personalen får (i princip) göra lite som dom vill i egen takt.

Av denna anledning tror jag att det kommer gå bättre för ICA i fortsättning, och det är också därför jag väljer att jobba där Ica har bra service, snabba kassörer, man får hjälp snabbt och deras varor är bra och billiga.

Egentligen är det roligare för personalen att jobba på Coop eftersom det är litet "lättare", men som kund blir man mest irriterad. Jag vet inte hur det är med löner och liknande, men det skulle inte förvåna mig om Coop gav lägre lön till sina anställda.
Citera
2012-12-10, 10:40
  #8
Medlem
lendrygghs avatar
I Strömstad är det helt tvärtom. Coopet/Konsumet är störst och trevligast medan ICAt i det närmaste är ökänt. Arbetssökande skyr ICA, pga beryktat skumma överordnade. Affären i sig är inte så trevlig heller. Coop, å andra sidan, är stort, välsortimenterat med tillmötesgående personal och fina inrättningar (fiskhörna, bageri, mm).

I Växjö är det likadant. Cityhallen (ICA) där är överdyr, prålig och vidrig. Ägaren gör med affischer reklam för strandtomter (har jag för mig) och spelar jinglar varannan minut med skrattande barn och uppmaningar att le mot nästa person du möter. Man kan ju föreställa sig hur personalen mår av detta. Dessutom har dom högtalare utåt gatan, ständigt skvalande populärradio.

Konsumcoopet vid Oxtorget är anspråkslöst och prisvärt.
Citera
2012-12-10, 10:45
  #9
Medlem
propagandiofswedens avatar
Har själv jobbat inom KF koncernen, dock inte på Coop men jag kan säga en sak. Maken till fler inkompetenta chefer får man leta efter, hela organisationen stinker! Det brukar i sin tur färga av sig på personalen, de flesta anställda mår ytterst dåligt. Många anställda har självmordstankar och långvariga deprissioner.
Citera
2012-12-10, 11:29
  #10
Medlem
Gnomegirls avatar
Min mormor bor i Västertorp i södra stockholm och i "hennes" konsumbutik jobbar de allra trevligaste och gulligaste människorna.
Om du t.ex. går fram till en anställd som står och packar upp varor och frågar efter något släpper de gladeligen vad de har för händer och följer med dig ända fram till den efterfrågade varan istället för att bara peka.
De pratar,skämtar och skojar med kunderna och man känner sig verkligen välkommen när man kommer in, trots att jag bara handlar där typ 10 gånger om året.

Visst, varuutbudet suger men tack vare deras trevliga personal brukar jag handla där iallafall, trots att det finns en större affär tvärs över gatan.
Så om någon anställd på Konsum Västertorp läser detta: Sug i er. Ni är värda allt beröm och är en förebild för Konsumanställda.


MVH/Gnomegirl
Citera
2012-12-10, 11:32
  #11
Medlem
NegerBarbies avatar
Det beror ju på vilka personer dom har anställt säger jag. Jag har ännu inte blivit bemött på något dåligt vis i någon av affärerna.
Citera
2012-12-10, 11:35
  #12
Medlem
cirkulations avatar
Min erfarenhet är att de flesta kassörskor på Konsum är nära pensionsåldern och det är klart att man blir bitter om man har fastnat på Konsum. Bodde på ett ställe i 4-5 år där Konsum var närmaste butik och under alla år fick jag onda ögat av personalen. Dessutom kunde de få för sig att stänga kassan när det var min tur. Har dock märkt att "stamkunder" och pensionärer behandlats bättre.

Sedan är det väl fortfarande partibok som gäller för de som ska bli chef på Coop? Så Coop är väl handelns motsvarighet till SJ...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback