Även om Waberi är borta från skolan, 3 nya anmälningar verkar det som:
https://w3d3.skolinspektionen.se/w3d...&caseref=44344
https://w3d3.skolinspektionen.se/w3d...&caseref=44035
https://w3d3.skolinspektionen.se/w3d...&caseref=44849
Själv tycker jag att uttalandena som bland annat Skolinspektionens enhetschef har sagt räcker för att man åtminstone ska granska det mer, sålänge Waberi är politiker och tveksamheterna finns kvar. Särskilt när Mustafa fått avgå på mycket lägre grunder. Det handlar ju inte heller om enbart denna skola. Det handlar inte heller bara om att han är muslim, det handlar om att ta avstånd till olämpliga värderingar och handlingar, oavsett vem som står för dessa.
Däremot handlar det om att mycket pekar på att han står för ojämställda värderingar, vilket inte alls är samma sak som att (per automatik) döma ut muslimer. Snarare tvärtom, det är viktigt att ta avstånd till fundamentalisterna för övriga muslimers skull som bara vill ha sin tro i fred. Att visa att inte islamisternas värderingar gäller för alla.
"De kränker ju även killar och även kristna friskolor beteer sig illa" måste vara de sämsta ursäkter jag hört, det är ju fortfarande ett slags erkännande att något är snett.
Enhetschefen i tidigare länk:
"– Kränkningarna är väldigt allvarliga, både de som vi har kommit fram till och de som nämns i de anmälningar som ligger till grund för den här tillsynen, säger Hans Larsson, enhetschef på Skolinspektionen i Göteborg till Ekot.
– Men det finns fortfarande mobbningsfall och uppgifter om lärare som inte beter sig som de ska gentemot eleverna.
Skolinspektionen valde, efter flera anmälningar, att göra ett oanmält besök på Römosseskolan i december förra året. Ordinarie rektor, Abdirizak Waberi, hade då nyligen tagit plats i riksdagen för Moderaterna i Göteborg, och var tjänstledigt från skolan.
Det Skolinspektionen såg under sitt besök ledde till beslut om en fördjupad tillsyn av verksamheten på Römosseskolan. I januari och maj gjordes nya besök och i slutet av juni presenterades slutsatserna. Där står bland annat att: "Skolinspektionen ser mycket allvarligt på de brister och problem som finns i skolans värdegrundsarbete och arbetet med att skapa en trygg lärmiljö".
Exemplen i rapporten handlar bland annat om lärare som är fysiskt hårdhänta mot elever och att de blundar för att pojkar kränker flickor på skolan. Skolans arbetsplan har inslag som strider mot skollagen, bland annat obligatorisk bön i moskén. Dessutom är betygssättningen på Römosseskolan godtycklig och förefaller gynna pojkarna på skolan.
– Kunskapsresultaten och betygssättningen ser lite konstig ut när man tittar på statistiken. Framför allt tror vi att det kan finnas lärare som inte sätter betyg efter regelverket, utan efter eget tyckande, så det är en rätt osäker betygssättning helt enkelt, säger Hans Larsson.
Samtliga pojkar som gick ut nian förra året hade fullständiga betyg och var behöriga att söka till gymnasiet. Bara 71 procent av flickorna gick ut med fullständiga betyg. På de flesta andra skolor brukar förhållandet vara det omvända: att flickorna klarar sig bättre än pojkarna.
Siffrorna är så anmärkningsvärda att Skolinspektionen har begärt fram betygsstatistik från tidigare år, för att se om 2010 var ett undantag eller om Römosseskolans elever även tidigare har avvikit på det här sättet."
---------------------------------------------------------------------------------------
Han är också vice ordförande i The Federation of Islamic Organisations in Europe. Med kopplingar till: "Muslimska brödraskapet anser att FIOE är deras representatn i Europa, och att Abdirizak Waberi företräder dem"
Magnus Norell, som forskar på frågor som terrorism, politiskt våld, demokratifrågor samt säkerhetspolitik i Mellanöstern och Centralasien och som tidigare har arbetat på SÄPO och MUST, säger såhär om dessa kopplingar i samband med Mustafa:
"I det här sammanhanget får man heller inte glömma att Muslimska brodraskapet tack vare sin välfungerande infrastruktur och ekonomiska bas kunnat spela ut andra muslimska grupper i kampen om vem som skall företräda ”muslimerna” som kollektiv i relation till den politiska makten. En ytterligare effekt av detta blev att ”islam” i debatten ofta blev liktydigt med politisk islam, alltså en definition av islam som övergripande politisk kraft. Detta har märkts även i fallet med Mustafa, då ledande socialdemokrater sagt att hans inval handlade om att han var muslim, utan att definiera vilken sorts islam det handlade om.
Inget av detta är några hemligheter – och uppenbart för alla som velat se.
Det som förenar de olika islamister som, runt om i Europa, gått in i ideologiskt disparata partier är principer baserade på en bokstavstroende läsning av Koranen samt en övertygelse att politik och all annan verksamhet i samhället är intimt förknippad med den religiösa tradition man följer. Man delar inte alls den idé från upplysningstiden om en separation mellan religion och politik, som utgör en fundamental grundsten i våra politiska system, oavsett parti.
Men kanske har tillräckligt många reagerat denna gång för att åtminstone lyfta upp frågan om islamism på bordet. För den massiva majoritet av muslimer som inte vill bli representerad av islamister, oavsett parti, kan detta bara vara goda nyheter."
Källa:
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.15...faste-i-europa
-----------------------------------------------------------------------------------
Waberi och "bokstavstroende läsning av koranen". Intervju med RFSU när han var rektor på tidigare nämnda skola om värderingar:
"Ni undervisar bland annat om att mannen enligt Koranen får ha fl era hustrur? - Ja, mannen kan ha fyra hustrur, säger Abdirisak Waberi och visar pedagogiskt med handen. Men följer ni då värdegrunden för den svenska skolan? - Vad är värdegrunden? frågar Abdirisak Waberi.
Jag räcker över en sammanfattning från Skolverket: De värden som lyfts fram och som skolan ska gestalta och förmedla är: Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män, samt solidaritet med svaga och utsatta”.
"- Min åsikt är att mannen är den starka personen i relationen. Han styr relationen och kvinnan står som bas. Mannen styr också för det mesta barnens religiösa liv.
Abdirisak Waberi säger att mannen enligt islam får gifta sig med en kvinna som tillhör en annan religion, men en muslimsk kvinna måste alltid ingå äktenskap med en muslimsk man. Mannen anses ha kraft nog att styra sin och barnens tro, även med exempelvis en kristen hustru.
Han säger att enligt Koranen ska mannen vid en konflikt med sin hustru först prata med kvinnan och sluta ha samlag med henne. Först sen får han slå henne.
– Så står det i Koranen. Men det gäller inte om makarna träter om vem som ska köra barnen till fotbollsmatchen utan om kvinnan har begått äktenskapsbrott. Och det står slå, inte aga, understryker Abdirisak Waberi."
RFSU: "Enligt muslimsk tradition ska både mannen och kvinnan klä sig anständigt och dölja sin kropp. Kvinnan är den som ska dölja mest. Hon får bara visa ansiktet och händerna. Varför?
Abdirisak Waberi böjer sig fram över konferensbordet och säger samlat: - Enligt min åsikt är mannens sexlust mycket större än kvinnans. Jag tror att Gud vill skydda kvinnan. ... Vi kan inte sudda bort Koranen." http://www.rfsu.se/sv/sex-och-politi...i-klassrummet/
Finns mer än så. Men om inte detta räcker för att varningsklockorna ska ringa hos vissa när det gäller demokratiska värderingar och dylikt, så vet jag inte vad som egentligen krävs för att man ska ta avstånd och/eller vilja se att det utreds och granskas mer. Som jag ser det, särskilt om man jämför med Mustafa, är det inget snack om att han är olämplig som politiker. Man måste ju konsekvent ta avstånd.