Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-12-09, 14:50
  #1
Medlem
Imponerande vilken stake det kan finnas i en 80-årig karl!

http://avpixlat.info/2012/12/08/olle...son-om-waberi/

Och så till frågan: Vad kan Gefle Dagblad ha för skäl att inte publicera detta svar, tror ni?

Någon som tagit del av de Skolinspektionsprotokoll som omnämns? Lust att dela med er i så fall?
Citera
2012-12-09, 16:02
  #2
Medlem
Oh vilken seriös källa du använder, kunde du inte komma på något mer vetenskapligt än Avpixlat?

Från Sds propagandatidning:

" Samtliga pojkar hade t ex fått sådana betyg att alla fick behörighet till gymnasiet, alltså 100 procent! Flickorna nådde däremot endast behörighet i 71 procent? "


Från skolinspektionens databas för skolor:

Totala elever i skolan år 2012 som avslutat sin skolgång i ÅK9:
Flickor 24 st
pojkar 15 st

83% av flickorna klarade målen i åk9 med meritvärde på genomsnitt 251,7 (kommunen ligger på 214poäng)
Maximalt 60% av pojkarna hade uppnått målen med ett genomsnitt på 215 (kommunalt 197,7)*


*Tabellen visar ** när antalet elever understiger 10. Jag antar att maxvärdet blir 60% då tabellen visar ** hos pojkarna.

(Källa: skolinspektionens databas över skolor, adress får ni söka själva efter om ni kan.)

Nu angående skolinspektionens kvalitetsrapport

Skolinspektionen redovisar visserligen de siffror som Avpixlat tar upp, men Olle Ljungberg har blandat ihop vilket årtal det är idag. Siffrorna han säger är fakta är från år 2010 och stämmer inte alls med de siffror jag har redovisat ovan.

från propagandan:
" I första hand har kränkningarna riktats mot flickor, men även i vissa fall pojkar, även om de senare klart gynnats i vissa sammanhang på flickornas bekostnad."

Det finns ingenting i skolinspektionens bedömning som antyder på att det har förekommit kränkningar mot flickor i huvudsak. Det skolinspektionen tar upp är mobbning elev-elev samt i vissa fall där vuxna har kränkt elever. Dock ska dessa vuxna vara disciplinärt straffade och således har åtgärder tagits som på alla andra skolor.

"Man förbjöd flickor med mens att vara i lektionssalen, de fick inte vara i moskén eller vidröra koranen etc."

Det går inte att hitta stöd för detta citat i rapporten. Det står att eleverna någon gång har uteslutits från moskén, inte från lektionerna.


Det är däremot oroande att konfessionen är så hög som den rapporteras. I övrigt så ser rapporten ut som den brukar för en friskola. Mängder med nedslag på måluppsägelse, trygghet och arbetsro. Skolinspektionen är inte en myndighet som drar sig för att kritisera och får man något medhåll från dem så har man gjort ett fantastiskt arbete som skolledning.

(Källa: Dnr:44-2010:6541)


TS du kanske ska hålla dig till vad myndigheten rapporterar istället för att lita blint på en propagandatidning?
Citera
2012-12-09, 17:15
  #3
Medlem
Guitarsmokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos

Citat:
Exemplen i rapporten handlar bland annat om lärare som är fysiskt hårdhänta mot elever och att de blundar för att pojkar kränker flickor på skolan. Skolans arbetsplan har inslag som strider mot skollagen, bland annat obligatorisk bön i moskén. Dessutom är betygssättningen på Römosseskolan godtycklig och förefaller gynna pojkarna på skolan.

– Kunskapsresultaten och betygssättningen ser lite konstig ut när man tittar på statistiken. Framför allt tror vi att det kan finnas lärare som inte sätter betyg efter regelverket, utan efter eget tyckande, så det är en rätt osäker betygssättning helt enkelt, säger Hans Larsson.

Samtliga pojkar som gick ut nian förra året hade fullständiga betyg och var behöriga att söka till gymnasiet. Bara 71 procent av flickorna gick ut med fullständiga betyg. På de flesta andra skolor brukar förhållandet vara det omvända: att flickorna klarar sig bättre än pojkarna.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4628588

Citat:
En av de anmälningar GT redovisat handlar om menstruerande flickor. De får inte vara med när klassen läser ur koranen i skolans moské eller vid bön.
I stället tvingas de berätta för sin lärare och hela klassen att de har mens. Kränkande, menar den anonyma anmälaren.
Uppgiften stämmer.

[...]

"Rit som funnits i alla tider"
Inom islam får nämligen ingen menstruerande kvinna vistas i moskéns bönerum, delta i bön eller röra vid koranen. Detta är lika känt som regeln om rituell tvagning eller att alla kvinnor bär sjal vid bönen.

- Det är en rit som funnits i alla tider och som alla muslimer känner till, slår Abdul Rashid Mohamed fast. Det är inget jag kan avskaffa.

Betyder det att kvinnan är "oren" när hon har mens?

- Jag vill inte kalla det så. Men hon ska avhålla sig från bön och att läsa i koranen då. Jag kan inte förklara varför.

Får hon be hemma?

- Ja, men den bönen är ogiltig, svarar imamen.

http://www.expressen.se/gt/flickor-m...udna-i-mosken/

Citat:
I augusti riktade Skolinspektionen allvarlig kritik mot Römosseskolan, en friskola i Angered utanför Göteborg. I Skolinspektionens rapport riktas kritik mot att pojkar får bättre betyg än flickor och att lärare är för hårdhänta mot elever.

http://www.skolvarlden.se/artiklar/f...olinspektionen

Jag antar att du med propagandatidningar även inkluderar SR och Expressen så kan du vara så snäll att länka till de rapporter du citerar?
Citera
2012-12-09, 17:16
  #4
Medlem
Glöm
Citera
2012-12-09, 17:26
  #5
Avstängd
Vilken etnisk svensk förälder skulle vilja att Abdisiak Waberi var rektor för just deras barns skola? - Svar NOLL.

Under den "arabiska våren" så hyllade Moderaten Abdisiak Waberi det Muslimska Brödraskapet öppet. Han vill öppet införa Sharia. Waberi är koranens lakej. Koranen är Waberis Manifest. Waberis egna åsikter är irrelevanta. Vad Waberi "tycker" står i Koranen. Han tycker precis som koranen. Waberi är givetvis inte Moderat. Att infiltrera politiken i väst är Jihad.
Citera
2012-12-09, 17:50
  #6
Medlem
@Methos:

"Den muslimska friskolan Römosseskolan i Gårdsten har granskats av Skolinspektionen.
Inspektionen konstaterar bl a att lärare kränker elever och att betygsskillnaderna mellan pojkar och flickor i nian är mycket stora – i fjol fick samtliga pojkar betyg som gav behörighet till gymnasiets nationella program, medan bara 71 procent av flickorna fick denna behörighet."

"Skolinspektionen har nu riktat kritik mot Römosseskolan i Göteborg, efter att ha tagit emot flera anonyma anmälningar om könsdiskriminering vid skolan. Römosseskolan är en islamsk friskola som startades av den moderate riksdagsledamoten Abdirizak Waberi som fortfarande sitter i styrelsen för den förening som driver skolan."

"Enligt GT ska flickor med menstruation inte fått delta i lektioner om islam. Förutom att skolan på detta sätt demonstrerar för eleverna att kvinnor som menstruerar ska betraktas som orena, tvingas flickorna samtidigt avslöja för klasskamrater och lärare att de har mens. Skolinspektionen har inte kunnat belägga att kränkningar förekom, men misstänker efter samtal, intervjuer och oanmälda besök att anklagelserna stämmer."

"Medan nya regleringar diskuteras, införs och sedan befinns otillräckliga förstörs framtiden för tusentals barn och ungdomar i Sverige."

Det ovan citerade undertecknat av:

Nalin Pekgul,
ordförande S-kvinnorna

Carina Ohlsson,
vice ordförande S-kvinnorna, riksdagsledamot

Carina Hägg,
talesperson S-kvinnorna, riksdagsledamot


Källa: https://www.gp.se/nyheter/debatt/1.7...erMode=default
Citera
2012-12-09, 17:51
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guitarsmoke
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4628588



http://www.expressen.se/gt/flickor-m...udna-i-mosken/



http://www.skolvarlden.se/artiklar/f...olinspektionen

Jag antar att du med propagandatidningar även inkluderar SR och Expressen så kan du vara så snäll att länka till de rapporter du citerar?


GT verkar ha anmälningarna som jag inte kan få tag på genom intelligenta sökningar. Dessa anmälningar finns inte redovisade i den rapport som Ljungberg hänvisar till.

I rapporten förekommer det kränkningar, precis som expressen säger. Dock är det inte i huvudsak flickor som kränks. Alla kränkningar är dessutom åtgärdade enligt samma myndighet.

Du har en fullständig källa, dvs dnr numret. Är du inte intelligent nog att hitta rapporten så ska du kanske inte debattera i den här tråden.
Citera
2012-12-09, 17:56
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoWaaay
@Methos:

"Den muslimska friskolan Römosseskolan i Gårdsten har granskats av Skolinspektionen.
Inspektionen konstaterar bl a att lärare kränker elever och att betygsskillnaderna mellan pojkar och flickor i nian är mycket stora – i fjol fick samtliga pojkar betyg som gav behörighet till gymnasiets nationella program, medan bara 71 procent av flickorna fick denna behörighet."

"Skolinspektionen har nu riktat kritik mot Römosseskolan i Göteborg, efter att ha tagit emot flera anonyma anmälningar om könsdiskriminering vid skolan. Römosseskolan är en islamsk friskola som startades av den moderate riksdagsledamoten Abdirizak Waberi som fortfarande sitter i styrelsen för den förening som driver skolan."

"Enligt GT ska flickor med menstruation inte fått delta i lektioner om islam. Förutom att skolan på detta sätt demonstrerar för eleverna att kvinnor som menstruerar ska betraktas som orena, tvingas flickorna samtidigt avslöja för klasskamrater och lärare att de har mens. Skolinspektionen har inte kunnat belägga att kränkningar förekom, men misstänker efter samtal, intervjuer och oanmälda besök att anklagelserna stämmer."

"Medan nya regleringar diskuteras, införs och sedan befinns otillräckliga förstörs framtiden för tusentals barn och ungdomar i Sverige."

Det ovan citerade undertecknat av:

Nalin Pekgul,
ordförande S-kvinnorna

Carina Ohlsson,
vice ordförande S-kvinnorna, riksdagsledamot

Carina Hägg,
talesperson S-kvinnorna, riksdagsledamot


Källa: https://www.gp.se/nyheter/debatt/1.7...erMode=default


Som sagt GAMLA SIFFROR FRÅN 2010 rapporten kommer från 2011 då den nuvarande rapporten inte är skriven ännu. Skolan har fått beslut att ändra sina brister vilket de har gjort. De har samma typer av brister som de flesta friskolor har.

Vad GT har för insyn i BEOs anmälningar har jag ingen aning om och dessa rapporteras inte i rapporten heller, som ljungbeck menar att de gör.
Citera
2012-12-09, 18:00
  #9
Medlem
Guitarsmokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du har en fullständig källa, dvs dnr numret. Är du inte intelligent nog att hitta rapporten så ska du kanske inte debattera i den här tråden.

Är jag inte kvalificerad att diskutera kränkta elever på en muslimsk friskola bara för att jag inte vet vad ett DNR-nummer är eller hur jag ska söka på det?

Jag ber ju dig bara länka så jag och andra kan ta del av materialet.
Citera
2012-12-09, 18:29
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guitarsmoke
Är jag inte kvalificerad att diskutera kränkta elever på en muslimsk friskola bara för att jag inte vet vad ett DNR-nummer är eller hur jag ska söka på det?

Jag ber ju dig bara länka så jag och andra kan ta del av materialet.

Som sagt, kan du inte använda internet och dina hjärnceller så ska du inte debattera skolpolitik.

Här är en KRISTEN skolan som heller inte följer skollagen:

"Stiftelsen för kristen skolverksamhet" där skolinspektionen hittar liknande brister som de hittar på dem Muslimska skolan. Enligt myndigheten är tom Branströmska skolan Nylöse ännu mer konfessionell än vad den Muslimska skolan är. (dnr: 44-2012:2376)



Hittar även väldigt allvarliga klagomål på SD ledamotens Richard Jomshofs skola, som måste kopplas till SD ledamotens verksamhet i SD. De kan tydligen inte förmedla vilka mål de sätter på eleverna och hur man bedömer enskilda elever, märkligt (dnr: 44-2011:4658)


Vad vill jag ha sagt? Alla fri och privatskolor har samma typ av brister. Muslimska friskolor är inte på något sätt isolerade från att kränka elever.
Citera
2013-04-30, 16:31
  #11
Medlem
sjelvefans avatar
Även om Waberi är borta från skolan, 3 nya anmälningar verkar det som:
https://w3d3.skolinspektionen.se/w3d...&caseref=44344
https://w3d3.skolinspektionen.se/w3d...&caseref=44035
https://w3d3.skolinspektionen.se/w3d...&caseref=44849

Själv tycker jag att uttalandena som bland annat Skolinspektionens enhetschef har sagt räcker för att man åtminstone ska granska det mer, sålänge Waberi är politiker och tveksamheterna finns kvar. Särskilt när Mustafa fått avgå på mycket lägre grunder. Det handlar ju inte heller om enbart denna skola. Det handlar inte heller bara om att han är muslim, det handlar om att ta avstånd till olämpliga värderingar och handlingar, oavsett vem som står för dessa.

Däremot handlar det om att mycket pekar på att han står för ojämställda värderingar, vilket inte alls är samma sak som att (per automatik) döma ut muslimer. Snarare tvärtom, det är viktigt att ta avstånd till fundamentalisterna för övriga muslimers skull som bara vill ha sin tro i fred. Att visa att inte islamisternas värderingar gäller för alla.

"De kränker ju även killar och även kristna friskolor beteer sig illa" måste vara de sämsta ursäkter jag hört, det är ju fortfarande ett slags erkännande att något är snett.

Enhetschefen i tidigare länk:

"– Kränkningarna är väldigt allvarliga, både de som vi har kommit fram till och de som nämns i de anmälningar som ligger till grund för den här tillsynen, säger Hans Larsson, enhetschef på Skolinspektionen i Göteborg till Ekot.
– Men det finns fortfarande mobbningsfall och uppgifter om lärare som inte beter sig som de ska gentemot eleverna.

Skolinspektionen valde, efter flera anmälningar, att göra ett oanmält besök på Römosseskolan i december förra året. Ordinarie rektor, Abdirizak Waberi, hade då nyligen tagit plats i riksdagen för Moderaterna i Göteborg, och var tjänstledigt från skolan.

Det Skolinspektionen såg under sitt besök ledde till beslut om en fördjupad tillsyn av verksamheten på Römosseskolan. I januari och maj gjordes nya besök och i slutet av juni presenterades slutsatserna. Där står bland annat att: "Skolinspektionen ser mycket allvarligt på de brister och problem som finns i skolans värdegrundsarbete och arbetet med att skapa en trygg lärmiljö".

Exemplen i rapporten handlar bland annat om lärare som är fysiskt hårdhänta mot elever och att de blundar för att pojkar kränker flickor på skolan. Skolans arbetsplan har inslag som strider mot skollagen, bland annat obligatorisk bön i moskén. Dessutom är betygssättningen på Römosseskolan godtycklig och förefaller gynna pojkarna på skolan.

– Kunskapsresultaten och betygssättningen ser lite konstig ut när man tittar på statistiken. Framför allt tror vi att det kan finnas lärare som inte sätter betyg efter regelverket, utan efter eget tyckande, så det är en rätt osäker betygssättning helt enkelt, säger Hans Larsson.

Samtliga pojkar som gick ut nian förra året hade fullständiga betyg och var behöriga att söka till gymnasiet. Bara 71 procent av flickorna gick ut med fullständiga betyg. På de flesta andra skolor brukar förhållandet vara det omvända: att flickorna klarar sig bättre än pojkarna.

Siffrorna är så anmärkningsvärda att Skolinspektionen har begärt fram betygsstatistik från tidigare år, för att se om 2010 var ett undantag eller om Römosseskolans elever även tidigare har avvikit på det här sättet."

---------------------------------------------------------------------------------------

Han är också vice ordförande i The Federation of Islamic Organisations in Europe. Med kopplingar till: "Muslimska brödraskapet anser att FIOE är deras representatn i Europa, och att Abdirizak Waberi företräder dem"

Magnus Norell, som forskar på frågor som terrorism, politiskt våld, demokratifrågor samt säkerhetspolitik i Mellanöstern och Centralasien och som tidigare har arbetat på SÄPO och MUST, säger såhär om dessa kopplingar i samband med Mustafa:

"I det här sammanhanget får man heller inte glömma att Muslimska brodraskapet tack vare sin välfungerande infrastruktur och ekonomiska bas kunnat spela ut andra muslimska grupper i kampen om vem som skall företräda ”muslimerna” som kollektiv i relation till den politiska makten. En ytterligare effekt av detta blev att ”islam” i debatten ofta blev liktydigt med politisk islam, alltså en definition av islam som övergripande politisk kraft. Detta har märkts även i fallet med Mustafa, då ledande socialdemokrater sagt att hans inval handlade om att han var muslim, utan att definiera vilken sorts islam det handlade om.

Inget av detta är några hemligheter – och uppenbart för alla som velat se.

Det som förenar de olika islamister som, runt om i Europa, gått in i ideologiskt disparata partier är principer baserade på en bokstavstroende läsning av Koranen samt en övertygelse att politik och all annan verksamhet i samhället är intimt förknippad med den religiösa tradition man följer. Man delar inte alls den idé från upplysningstiden om en separation mellan religion och politik, som utgör en fundamental grundsten i våra politiska system, oavsett parti.

Men kanske har tillräckligt många reagerat denna gång för att åtminstone lyfta upp frågan om islamism på bordet. För den massiva majoritet av muslimer som inte vill bli representerad av islamister, oavsett parti, kan detta bara vara goda nyheter."


Källa: http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.15...faste-i-europa

-----------------------------------------------------------------------------------

Waberi och "bokstavstroende läsning av koranen". Intervju med RFSU när han var rektor på tidigare nämnda skola om värderingar:

"Ni undervisar bland annat om att mannen enligt Koranen får ha fl era hustrur? - Ja, mannen kan ha fyra hustrur, säger Abdirisak Waberi och visar pedagogiskt med handen. Men följer ni då värdegrunden för den svenska skolan? - Vad är värdegrunden? frågar Abdirisak Waberi.

Jag räcker över en sammanfattning från Skolverket: De värden som lyfts fram och som skolan ska gestalta och förmedla är: Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män, samt solidaritet med svaga och utsatta”.


"- Min åsikt är att mannen är den starka personen i relationen. Han styr relationen och kvinnan står som bas. Mannen styr också för det mesta barnens religiösa liv.

Abdirisak Waberi säger att mannen enligt islam får gifta sig med en kvinna som tillhör en annan religion, men en muslimsk kvinna måste alltid ingå äktenskap med en muslimsk man. Mannen anses ha kraft nog att styra sin och barnens tro, även med exempelvis en kristen hustru.

Han säger att enligt Koranen ska mannen vid en konflikt med sin hustru först prata med kvinnan och sluta ha samlag med henne. Först sen får han slå henne.

– Så står det i Koranen. Men det gäller inte om makarna träter om vem som ska köra barnen till fotbollsmatchen utan om kvinnan har begått äktenskapsbrott. Och det står slå, inte aga, understryker Abdirisak Waberi."


RFSU: "Enligt muslimsk tradition ska både mannen och kvinnan klä sig anständigt och dölja sin kropp. Kvinnan är den som ska dölja mest. Hon får bara visa ansiktet och händerna. Varför?

Abdirisak Waberi böjer sig fram över konferensbordet och säger samlat: - Enligt min åsikt är mannens sexlust mycket större än kvinnans. Jag tror att Gud vill skydda kvinnan. ... Vi kan inte sudda bort Koranen." http://www.rfsu.se/sv/sex-och-politi...i-klassrummet/



Finns mer än så. Men om inte detta räcker för att varningsklockorna ska ringa hos vissa när det gäller demokratiska värderingar och dylikt, så vet jag inte vad som egentligen krävs för att man ska ta avstånd och/eller vilja se att det utreds och granskas mer. Som jag ser det, särskilt om man jämför med Mustafa, är det inget snack om att han är olämplig som politiker. Man måste ju konsekvent ta avstånd.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback