• 34 416 online
  • 1 128 720 medlemmar
  • 58 560 422 inlägg
2012-12-08, 20:30
Medlem
Satt och tänkte på det här. Tänk om Steven Hawking egentligen är gravt utvecklingsstörd. Datorn som pratar åt honom är egentligen riggad av flertalet fysiker och smarta människor. Anledningen till att de valt just steven hawking är pga vidareförmedlingen av "deras" nya rön och fakta borde får större spridning om de förmedlas av en funktionshindrad person som folk torde tycka synd om.

Han kanske är helt lost i sin egen värld och inte har någon koll alls?

Vad tror ni ?
Citera
2012-12-08, 20:33
Medlem
lol, han föddes ju inte utvecklingsstörd och var redan innan smart som fan
Citera
2012-12-08, 20:34
Medlem
Infogas avatar
Steven hawking har ju inte alltid suttit i rullstol, han var ju "normal" förut.
Citera
2012-12-08, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Infoga
Steven hawking har ju inte alltid suttit i rullstol, han var ju "normal" förut.

stämmer! MEN, tänk om sjukdomsutvecklingen nu medfört att han blivit utvecklingsstörd och att forskarna nu enbart använder honom/hans varumärke för att att vidareförmedla sina egna teorier? Han kanske bara sitter och skrattar likt en mongoloid åt helt random saker
Citera
2012-12-08, 20:47
Medlem
OppetSinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atlantareds
stämmer! MEN, tänk om sjukdomsutvecklingen nu medfört att han blivit utvecklingsstörd och att forskarna nu enbart använder honom/hans varumärke för att att vidareförmedla sina egna teorier? Han kanske bara sitter och skrattar likt en mongoloid åt helt random saker

Han har väl ALS? -en muskelsjukdom...
Dessutom kan man väl inte BLI utvecklingsstörd, det hörs liksom på ordet.
Citera
2012-12-08, 20:50
Medlem
02-02-2012s avatar
Jag har trott detta ett långt tag, inte för att det verkar troligt utan mer för att det skulle vara ett practical joke av astronomiska mått!!!

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig vara med och styra upp något sånt och sen valla karln bland folk och skratta gott åt det när allt var klar. Jag hade dock hittat på lite tokigare idéer med tiden för att göra det hela ännu roligare. Hur upplägget för avslöjandet skulle se ut vet jag inte ritkigt men nog skulle det vara kul.

EDIT: Ännu bättre skulle vara om han är en skådespelare som spelat hela tiden och helt plötsligt hoppade upp en dag efter han rullats ut på scen och någon video spelas och skrek: "Har ni gått på den här lätta era fårskallar!"
Senast redigerad av 02-02-2012 2012-12-08 kl. 20:56.
Citera
2012-12-08, 20:53
Medlem
BaalZeBubs avatar
Utvecklingsstörd vet jag inte, men det ser ju ut som om han sedan länge ersatts av en docka. Den rör sig inte det minsta, andas inte.
http://www.youtube.com/watch?v=xjBIsp8mS-c#t=1m

Man skapar illusionen av att han rör sig lite lite litegrann genom att zooma in och ut.

Den riktige Steven Hawking kanske är död för längesen.

Dessutom får vi intrycket på filmen att Steven kan hålla långa tal. I verkligheten räcker den teknik som används bara till ett ord per minut.
http://www.newscientist.com/article/...ngs-voice.html

Oavsett om det är en docka eller inte så är alltså alla tv-program med honom fake!
Senast redigerad av BaalZeBub 2012-12-08 kl. 21:01.
Citera
2012-12-08, 20:56
Medlem
OppetSinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Jag har trott detta ett långt tag, inte för att det verkar troligt utan mer för att det skulle vara ett practical joke av astronomiska mått!!!

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig vara med och styra upp något sånt och sen valla karln bland folk och skratta gott åt det när allt var klar. Jag hade dock hittat på lite tokigare idéer med tiden för att göra det hela ännu roligare. Hur upplägget för avslöjandet skulle se ut vet jag inte ritkigt men nog skulle det vara kul.

Utan tvekan hade de varit en mästerlig trollning
Citera
2012-12-08, 20:58
Medlem
Erik Östs avatar
Stephen Hawking är av många andra ansedd som det största nuvarande geniet efter Newton så fortsätt prata på bara!

Här pratar Hawking iaf:

http://www.youtube.com/watch?v=5zijN2r3ZKI

"For millions of years mankind lived just like the animals
Then something happenend which unleashed the power of our imagination
We learned to talk" (Stephen Hawking)
Senast redigerad av Erik Öst 2012-12-08 kl. 21:01.
Citera
2012-12-08, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Stephen Hawking är av många andra ansedd som det största nuvarande geniet efter Newton så fortsätt prata på bara!

Här pratar Hawking iaf:

http://www.youtube.com/watch?v=5zijN2r3ZKI

"For millions of years mankind lived just like the animals
Then something happenend which unleashed the power of our imagination
We learned to talk" (Stephen Hawking)

"Ansedd". Återigen, tänk om hans speak-syntesizer är riggad
Citera
2012-12-08, 21:16
Medlem
Låt oss för enkelhetens skull försöka utröna exakt VAD det är som gör honom till ett "geni", om det nu är så?

Wiki säger detta:
"Han utvecklade, tillsammans med Brandon Carter, W. Israel och D. Robinson, ett matematiskt bevis för John Wheelers sats om att alla svarta hål till fullo kan beskrivas med de tre egenskaperna massa, rörelsemängdsmoment, och elektrisk laddning.

Hawking föreslog också, baserat på analyser av gammastrålning, att primordiala små svarta hål bildades kort efter Big Bang. Tillsammans med Bardeen och Carter lade han fram de fyra lagarna för mekaniken hos svarta hål, som en analogi med termodynamiken. 1974 räknade han ut att svarta hål borde 'dunsta av' subatomära partiklar till dess att deras massa tar slut. Denna strålning kallas idag Hawkingstrålning.

I samarbete med Jim Hartle, utvecklade Hawking en modell i vilken universum inte hade några rumtidsliga gränser. Därmed ersatte han den ursprungliga singulariteten hos de klassiska modellerna av Big Bang med en region liknandes nordpolen på så sätt att det inte finns någon gräns vid nordpolen eftersom ingen kan färdas norr om den. Ursprungligen förutsåg Hawking med ingen-gräns-förslaget att universum var slutet, men efter diskussioner med Neil Turok insåg han att förslaget även var förenligt med ett universum som inte var stängt."

Efter Alberts digra förlust i den nyligen populära tråden här på FB kan vi såklart börja ifrågasätta, och bryta ner även Stephens antaganden och slutsatser.

Singulariteten, står på spel helt enkelt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svart_hål#Singulariteten

Det är svårt att greppa, och jag vet inte om jag blivit klokare i frågan ju mer jag läst i ämnet. Min slutsats är nog egentligen att exempelvis svarta hål är en matematisk "tvungenhet" för att förklara existensen av existensen så att säga. I den matemtiska världen måste allt förklaras, därav en tvungen motpol till det uppenbara fysiska. Det vi kan se.

Men jag vet inte om livet/världen verkligen Kan förklaras helt och hållet i matematiska termer. Det skulle liksom ta bort det andliga. Såvida vi inte på riktigt lever i ett datorprogram såklart.

Jag tycker iaf att tråden och frågeställningen är helt klart legitim. Jag har svårt att se hur en dator från Intel, hur avancerad den än är, ska kunna översätta Stephens dreglande till flytande tal. Han blinkar ju inte ens!
Citera
2012-12-08, 22:02
Medlem
Unisertits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Utvecklingsstörd vet jag inte, men det ser ju ut som om han sedan länge ersatts av en docka. Den rör sig inte det minsta, andas inte.
http://www.youtube.com/watch?v=xjBIsp8mS-c#t=1m

Man skapar illusionen av att han rör sig lite lite litegrann genom att zooma in och ut.

Den riktige Steven Hawking kanske är död för längesen.

Dessutom får vi intrycket på filmen att Steven kan hålla långa tal. I verkligheten räcker den teknik som används bara till ett ord per minut.
http://www.newscientist.com/article/...ngs-voice.html

Oavsett om det är en docka eller inte så är alltså alla tv-program med honom fake!
Jag skulle luta mer åt att det är en uppstoppad Stephen Hawking som vi ser. Sen är det några en bit bort som står med en RC-kontroll och styr hans rullstol och någon annan som knappar in vad datorn i rullstolen ska säga för roligt.
Citera