Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-12-09, 20:34
  #13
Medlem
Jag skulle välja MBP med ett undantag, om man ska resa mycket med sin dator, då skulle jag välja AIR.

Fördelar pro:
Den har MYCKET bättre skärm än air.
Uppgraderingsmöjligheter, byta hårddisk, ram mm.
Jag bytte ut dvd-läsaren i min 15-tummare och ersatte med en ssd-hårddisk och satte dvd-läsaren i ett extern chassi så att jag kan använda den genom usb, så nu går datorn undan. SSD där jag har osx och den gamla hårddisken har jag alla filmer osv...

Fördelar air:
lätt och enkel att bära runt på, så förflyttar du dig ofta med datorn i väskan så tänk på detta.
SSD redan från början = snabb som fan.

Den enda riktiga nackdelen är väl att man inte kan byta något på den, så se till å fläska på med 8GB ram och stor hårddisk från början.

Jag kör med 8GB, 256GB SSD och 320GB HD och det skulle fan aldrig att köra med 4GB ram, i skrivande stund har jag 3.4GB ledigt och då har jag igång, safari, mail, itunes, spotify, vlc, imessage, twitter, word, eclipse och skype.

EDIT: Skärmen på MBP är bättre trots att AIR har högre upplösning, jämför dem bredvid varandra får du se att AIR har en rätt dassig skärm.
Citera
2012-12-09, 20:37
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oskarrosen
Jag kör med 8GB, 256GB SSD och 320GB HD

Det låter som en trevlig maskin.
Citera
2012-12-10, 12:30
  #15
Medlem
Om man ska redigera filmer i HD, håller en MBP då?
Citera
2012-12-10, 12:43
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oskarrosen
Jag skulle välja MBP med ett undantag, om man ska resa mycket med sin dator, då skulle jag välja AIR.

Fördelar pro:
Den har MYCKET bättre skärm än air.
------
EDIT: Skärmen på MBP är bättre trots att AIR har högre upplösning, jämför dem bredvid varandra får du se att AIR har en rätt dassig skärm.

Hur kan du föredra MBP skärmen först?
Air fullständigt mosar Pro när det kommer till skärmen.

TTo, köp Pro du får med en DVD brännare, den kommer du säkert sakna den dag då du ska installera något program som du inte hittar på internet.
Citera
2012-12-10, 15:17
  #17
Medlem
maltzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grodkungen
Hur kan du föredra MBP skärmen först?
Air fullständigt mosar Pro när det kommer till skärmen.

TTo, köp Pro du får med en DVD brännare, den kommer du säkert sakna den dag då du ska installera något program som du inte hittar på internet.

Håller med ang. skärmen. Men rekommenderar TS att kolla i en affär och jämföra själv!
Citera
2012-12-10, 20:24
  #18
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grodkungen
Hur kan du föredra MBP skärmen först?
Air fullständigt mosar Pro när det kommer till skärmen.
Citat:
Ursprungligen postat av maltzor
Håller med ang. skärmen. Men rekommenderar TS att kolla i en affär och jämföra själv!

Vad jag förstår är Air bättre till upplösningen men något sämre till panelkvalitet, sämre betraktningsvinklar (om det heter så på svenska, "viewing angles" tänkte jag på). Jag har inte gjort några mer ingående jämförelser själv, men enligt Putsch är det enorm skillnad. I slutändan är väl skillnaden om något marginell om man jämför antingen Air eller Pro mot rMBP 13", så jag tycker inte skärmen vara något övervägande köpargument...
Citera
2012-12-10, 23:16
  #19
Medlem
pr0nmans avatar
Tack för alla svar.

Valet var svårt men det blev en MBP. Hoppas jag blir nöjd.
Citera
2012-12-10, 23:49
  #20
Medlem
finns ju en 13 tums MBP med Retina skärm också.

Har alla fördelar som en Pro har i form av kraft, grym upplösning på skärmen och lättare än standard MBP.

Tyvärr kommer den med en något högre prislapp.
Citera
2013-01-07, 17:43
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pr0nman
Tack för alla svar.

Valet var svårt men det blev en MBP. Hoppas jag blir nöjd.


Du blir nöjd. senare i livet om du vill uppgradera den lite kan du byta ut cd läsaren mot en SSD hårddisk och få den starta och lagra saker snabbare, det går även att byta ut RAM minne och lägga in.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback