Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-12-08, 20:28
  #1
Medlem
pr0nmans avatar
Får välja mellan två bärbara, använder de mest till surf,
kolla film och lite ordbehandling. Det skadar inte om det går lätt att koppla
till TV:n!

Datorerna jag har att välja på är:

1.) MacBook air 13"
1.8ghz/4GB/256GB Flash storage

2.) MacBook Pro 13"
2,9ghz i7/8GB/750gb 5400 disc

Tacksam för förslag!
Citera
2012-12-08, 20:41
  #2
Medlem
Uberfuhrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pr0nman
Får välja mellan två bärbara, använder de mest till surf,
kolla film och lite ordbehandling. Det skadar inte om det går lätt att koppla
till TV:n!

Datorerna jag har att välja på är:

1.) MacBook air 13"
1.8ghz/4GB/256GB Flash storage

2.) MacBook Pro 13"
2,9ghz i7/8GB/750gb 5400 disc

Tacksam för förslag!

Pro. Har en CD (som jag aldrig använt) och har ett större användningsområde. Air är en leksak. Källa: Media Markts försäljare
Citera
2012-12-08, 21:03
  #3
Medlem
maltzors avatar
Air. Högre upplösning och ssd, men lägg till så att du får 8gb ram. Båda kopplas utan problem till din tv men hjälp av en minidisplayport till hdmi adapter t ex.
Citera
2012-12-09, 12:52
  #4
Medlem
pr0nmans avatar
Tackar!
Några andra synpunkter?
Citera
2012-12-09, 13:06
  #5
Medlem
JoakimBergs avatar
Tänk på att du inte får ut något ljud genom hdmi när du kör minidisplayport>hdmi

Personligen så hade jag samma valatt göra när jag inhandlade min egen macbook. För min egen del blev det en Pro då Airen kändes aldeles "för" tunn och lätt och därmed obekväm att arbeta med.
Citera
2012-12-09, 14:11
  #6
Medlem
Pro är kraftfullare. den enda anledningen till att köpa en AIr istället för pro är vikten, den är mindre och lättare.

Köper du en HDMi converter kan du koppla in hdmi i thuderbolt porten då det inte finns hdmi uttag på datorn. En sån kostar typ 200 spänn.

jag sitter på en pro nu och har inte varit mer nöjd över en dator.
Citera
2012-12-09, 14:54
  #7
Medlem
JoakimBergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoakimBerg
Tänk på att du inte får ut något ljud genom hdmi när du kör minidisplayport>hdmi


Stämmer tydligen inte, något som jag fått om bakfoten.

http://store.apple.com/se/product/H1...o_hdmi_adapter
Citera
2012-12-09, 15:16
  #8
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pr0nman
Tackar!
Några andra synpunkter?
Säger nog Pro eftersom du har CD-läsaren och möjligheten att uppgradera hårddisk och RAM-minne. Sen har du ett litet övertag med processorn också över Airen. Men allt det är på bekostnad av att den väger mer och är något större. Dock kan du ju alltid få det bästa med en Pro eftersom du kan byta ut CD-läsaren mot en till hårddisk, eller byta ut hårddisken till en SSD och installera hårddisken där CD-läsaren sitter => både kvantitativ och kvalitativ lagring

Edit: Om du gör någon form av "tyngre" surfande, t.ex många flikar uppe, och kör flera program parallellt kan 8GB RAM vara att rekommendera, oavsett dator. Särskilt värt att rekommendera för Airen eftersom du inte kan uppgradera i efterhand. Köper du Pro:n kan du uppgradera minnet för 300-400kr mot för Apples 1800-ish kronor (inte svårt).
Citera
2012-12-09, 15:19
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uzipop
Pro är kraftfullare. den enda anledningen till att köpa en AIr istället för pro är vikten, den är mindre och lättare.

Köper du en HDMi converter kan du koppla in hdmi i thuderbolt porten då det inte finns hdmi uttag på datorn. En sån kostar typ 200 spänn.

jag sitter på en pro nu och har inte varit mer nöjd över en dator.
Nja. Du köper en Air över Pron p.g.a. högre skärmupplösning och SSD. En MacBook Air är alltså alltid snabbare än en Pro för saker som att t.ex. surfa och ordbehandla eftersom att inget av det använder processorn speciellt mycket.

Så ta MacBook Airen hade jag sagt. Den är grymt sexig och kommer kännas både snyggare och rappare än Pron.

5400 varv är RIKTIGT, RIKTIGT långsamt jämfört med SSD. Använder du Word så snackar vi att det tar ett antal sekunder på Pron medan Airen kommer kasta upp Word innan ikonen hunnit studsa i docken.
Citera
2012-12-09, 17:13
  #10
Medlem
JoakimBergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysdavey
Nja. Du köper en Air över Pron p.g.a. högre skärmupplösning och SSD. En MacBook Air är alltså alltid snabbare än en Pro för saker som att t.ex. surfa och ordbehandla eftersom att inget av det använder processorn speciellt mycket.

Så ta MacBook Airen hade jag sagt. Den är grymt sexig och kommer kännas både snyggare och rappare än Pron.

5400 varv är RIKTIGT, RIKTIGT långsamt jämfört med SSD. Använder du Word så snackar vi att det tar ett antal sekunder på Pron medan Airen kommer kasta upp Word innan ikonen hunnit studsa i docken.

Kan ju med enkelhet byta ut CD-läsaren mot en SSD och då själv välja storlek osv själv. Då har man genast en snabb dator med massor av lagringsutrymme.
Citera
2012-12-09, 17:21
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoakimBerg
Kan ju med enkelhet byta ut CD-läsaren mot en SSD och då själv välja storlek osv själv. Då har man genast en snabb dator med massor av lagringsutrymme.
Ja och du kan ju smacka på med nya Retina MBP:n med maxad i7:a och hur mycket SSD som helst också för 30 lax, men nu var det ju datorerna som listades som man skulle välja mellan.¨

EDIT: Och som sagt, MBA är fortfarande snyggare, har högre upplösning och sådär än MBP. Det finns inget scenario som TS har tagit upp där MBP vinner. Den är sämre på precis allt i det här läget, TROTS att processorn är snabbare.

Använder du inte processorn så är det så klart meningslöst att ha en snabb sådan jämfört mot en som duger precis lika bra.

För surf, film och ordbehandling har MBA 100% av fördelarna med 0% av nackdelarna. Så enkelt är det. Du vinner MYCKET mer på att ha högre upplösning på skärmen och SSD än vad du vinner på att kunna få hög score i geekbench.
__________________
Senast redigerad av mysdavey 2012-12-09 kl. 17:40.
Citera
2012-12-09, 20:25
  #12
Medlem
MBA för designens skull, MBP för funktionaliteten. SSD är väldigt snabbt, men du får välja mellan flashdiskens snabbhet (SSD) och hårddiskens lagringsutrymme.

Om du kan förhandla dig till en MBP med Retinaskärm så skulle jag inte tveka, om jag var du. Den har dessutom SSD-disk som standard.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback