Vinnaren i pepparkakshustävlingen!

Tjeckien på väg att legalisera marijuana

flashback.se

Tjeckien röstade i fredags igenom att apotek ska få börja sälja marijuana på recept. Den nya lagen kan träda i kraft redan 2013.

Läs hela artikeln
  • 1
  • 2
2012-12-09, 01:50
  #13
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jabbadabbadoo
Nja, man ser inte genom fingrarna. Tjeckien har avkriminaliserat alla typer av droger för längesen, och är därmed mer liberalt "drogland" än vad Holland är. Tillgängligheten i Tjeckien är förmodligen lika stor som i Holland, om inte större?

Se där ja, det var mer än vad jag visste.
Citera
2012-12-09, 08:20
  #14
Medlem
Kanon bra ju
Citera
2012-12-09, 09:17
  #15
Medlem
Folketstempels avatar
Artikeln ljuger och är missledande i rubriken.
Bara för att det eventuell kommer att säljas på apotek med recept så är det knappast legaliserat.
Man kan köpa morfin med recept, men det är knappast legaliserat för det.
Citera
2012-12-09, 10:06
  #16
Medlem
expanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Artikeln ljuger och är missledande i rubriken.
Bara för att det eventuell kommer att säljas på apotek med recept så är det knappast legaliserat.
Man kan köpa morfin med recept, men det är knappast legaliserat för det.
Mja.
En legalisering innebär inte automatiskt att vem som helst ska kunna få köpa en vara. En legalisering innerbär att handeln blir laglig på ett eller annat sätt. Tex så är ju inte handeln med läkemedel illegal bara för att man måste handla många läkemedel på recept på apoteket. Däremot är marknaden reglerad till apotek, liksom försäljningen av alkohol är reglerad till systembolaget.
I Tjeckien blir nu alltså marknaden legal, men reglerad till apotek mot recept.

Samtidigt så kunde rubriken vara lite tydligare då de flesta uppfattar meningen på samma sätt som du gjorde.
Citera
2012-12-09, 14:20
  #17
Medlem
Fina Gubbens avatar
Underbara nyheter för tjeckerna. Tror dock inte det bli någon debatt om legalisering/dekriminalisering i Sverige än på många år. Men desto fler EU-länder som blir positiva till cannabis desto bättre.
Citera
2012-12-09, 14:51
  #18
Medlem
BrorGertruds avatar
De är redan väldigt liberala med cannabis nere i Tjeckien upplevde jag när jag var där. De satt öppet inne på klubbar och vissa barer och rullade en joint så detta känns som ett naturligt steg på vägen för tjeckerna. Bara att vänta tills det är helt legaliserat.
Citera
2012-12-10, 00:14
  #19
Medlem
Arbetarbroders avatar
Jag har spenderat mycket tid i Tjeckien (främst Prag) den senaste tiden, och alla röker, och det sker öppet, nästan mer öppet än i Amsterdam skulle jag vilja säga, speciellt med tanke på att man fortfarande får röka inne på nattklubbar i den underbara republiken.
Polisen ser mellan fingrarna på det. De arresterar en inte för det, det enda jag har hört är att de inte vill man ska röka vid folksamlingar och bland turister. Det kan jag både förstå och respektera.

Hursomhelst, det finns en här på Flashback som kan Prag förmodligen bäst av alla och det är Scabbed Saint och jag tar mig friheten att länka till hans inlägg om Tjeckiens drogpolitik från en diskussion vi hade i augusti i år där jag påpekade att droger i Tjeckien var avkriminaliserade och hans svar kan ni läsa här:

https://www.flashback.org/sp38644087

Diskussionen i sin helhet hittas här:
https://www.flashback.org/t899516p173

Men detta är ju hur det var i Tjeckien innan detta förslaget
Det är skillnad på avkriminalisering och helt legalt (själv fattar jag faktiskt inte skillnaden)

Men cannabis är väldigt enkelt att få tag på i Prag.
Jag hoppas faktiskt inte på några coffeshops i någon större omfattning i samband med detta. Däremot håller cannabis i Prag låg generell standard jämfört med här i Skandinavien och Holland, så där kan det kanske bli ett uppsving om cannabis, som anses som "soft drog" - nu blir helt legalt.
Citera
2012-12-10, 01:08
  #20
Avstängd
Benghuvuds avatar
WOHO! Detta ger mig en anledning att besöka det förnämliga landet
Citera
2015-10-27, 11:49
  #21
Medlem
Opålitliga källor
Citera
2015-11-02, 18:13
  #22
Medlem
Kan informera om att det i flera år varit lagligt med cannabis i tjeckien. man får ha 6 plantor hemma, och 20 gram på sig på stan (grönt) men bara ett gram brunt (man räknar med att det importeras)

enda skillnaden är att de nu vill börja sälja även medicinsk marijuana.
så det är egentligen inte en särskilt intressant eller konstig artikel i sig...

Sverige borde verkligen legalisera. bättre för alla i samhället att ha det lagligt
Citera
2015-11-04, 18:28
  #23
Medlem
PotentOpponents avatar
Kan ju tipsa om att det nu i helgen (6-8 Nov.) är den årliga cannabisfestivelen (Cannafest 2015) som hålls i Prag, för den som eventuellt känner för att åka ner dit och chilla lite så där spontant.
http://www.cannafest.com/en/
__________________
Senast redigerad av PotentOpponent 2015-11-04 kl. 18:34.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback