Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-04-21, 23:34
  #1
Avstängd
Ta en nypa halleluja från "Livet är underbart". Släng i lite passion från "Döda poeters sällskap", häll i en skopa tristess från "Den engelska patienten". Blanda i lite musikslingor från "Pianot" och rör om tills det blir riktigt, riktigt seeeeeeegt, och du har receptet på "Så som i himmelen".

Det här var nog en av de sämsta filmerna jag någonsin sett, och jag har sett mycket. Jag riktigt vred på mig i soffan inför alla "hyllningar till livet" (*suck*) som Pollack tror skulle få mig att lämna biosalongen med ett nytt perspektiv på livet. LIVET! Halleluja! Vi älskar LIVET!

Jag ska inte avslöja någonting ifall att någon vill göra misstaget att se den, men vissa scener var så pinsamma att jag nästan fick vända bort blicken i skam. Fy fan!

Det här var sista gången jag tankade ner en svensk film.

:thumbsdow
Citera
2005-04-21, 23:39
  #2
Banned
GodAftons avatar
Jag fårstår precis hur du känner dig och att det kan vara bra att skriva av sig. Har ej sett filmen själv men litar helt och hållet på din totalsågning.
Men det finns bra svensk film. "Smala Sussie" har du väl sett? Om inte, ladda ner. Svinrolig.
Citera
2005-04-22, 06:35
  #3
Medlem
Russinkungens avatar
Personligen tyckte jag att Så som i himmlen var en riktigt bra film, men hey, du får ju ha din åsikt om du vill. Men du, innan jag avfärdar dig som en 13-åring som sitter hemma och tokrunkar till Matrix och Sagan om ringen så kan du väl säga några filmer som du tycker är bra?
Citera
2005-04-22, 08:03
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Russinkungen
Personligen tyckte jag att Så som i himmlen var en riktigt bra film, men hey, du får ju ha din åsikt om du vill. Men du, innan jag avfärdar dig som en 13-åring som sitter hemma och tokrunkar till Matrix och Sagan om ringen så kan du väl säga några filmer som du tycker är bra?
Tja, här är några av de filmer jag sett det sista som jag tycker har varit bra:

The Incredibles
I, Robot
Collateral

Vill jag ha filmer med lite mer djup föredrar jag filmer som t ex Eternal sunshine of the spotless mind, eller Big Fish. Jag har inget emot filmer med budskap, men jag gillar inte att få det skrivet på näsan, som SSIH gör alltför ofta, t ex i scenen

Inget fel på budskapet, bara det övertydliga sättet det presenteras på.

Men värst av allt var ändå slutscenen:

Tacka fan för att inte den fick någon Oscar. Säga vad man vill om USA, men de kan göra film i det landet. Det kan vi verkligen inte i det här landet.
Citera
2005-04-22, 12:31
  #5
Medlem
Mr Coffees avatar
Jag sällar mig till de som gillar filmen. Visst finns det bitar där allting inte klaffar men på det stora hela tycker jag det var en mycket bra film. Skådespeleriet kändes inte alls krystat som det brukar göra i sv. produktioner.

Citera
2005-04-22, 22:29
  #6
Medlem
Russinkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattemellgren
Vill jag ha filmer med lite mer djup föredrar jag filmer som t ex Eternal sunshine of the spotless mind, eller Big Fish.

Ja det är ju bra filmer.. Synd att du inte fattade Så som i himmlen också för det är en riktigt bra film.
Citera
2005-04-22, 22:43
  #7
Avstängd
Dottes avatar
Personligen tycker jag att detta var en av de bätte svenska filmer jag sett de senaste året. Se den!
Citera
2005-04-22, 23:00
  #8
Medlem
beos avatar
Kan någon svara på varför


Pinsamt övertydlig och tjatig film. Finfinare än ett avsnitt av Dr Quinn MD. Därutöver inte värre än annan Svenssonfilm.
Citera
2005-04-23, 00:13
  #9
Medlem
bpajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beo
Pinsamt övertydlig och tjatig film. Finfinare än ett avsnitt av Dr Quinn MD. Därutöver inte värre än annan Svenssonfilm.

Nu har jag inte sett denna film än, men varför hacka på Dr Quinn!
Kvalitetsserie ju.
Citera
2005-04-23, 00:21
  #10
Medlem
Den hade sina bra stunder och sina dåliga....
Lite för klyschig.

Värd att se iallafall.
Citera
2005-04-23, 10:46
  #11
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Håller med trådskaparen, jag hade inga fantastiska förväntningar men fick ändå sitta och nypa mig i armen under visningen: är det verkligen så här dåligt? spelar de verkligen så illa? är manuset så här platt, rollfigurerna så banala? Ja, dessvärre. Tycker att t.ex. Volvos 20-sekunders reklamfilmer som i skrivande stund rullar förbi på TV:n hinner utveckla mer trovärdiga karaktärer och intressanta konflikter än denna film gjorde i hela sin plågsamma längd. T.o.m. min gamla mamma som jag tagit med i tron att hon skulle vara i rätt målgrupp för denna film verkade tycka att det hela var ganska skämmigt, och hon är då ingen intellektuell snobb vilket hennes son kanske kan vara ibland.

Angående slutscenen

Citera
2005-04-23, 12:26
  #12
Medlem
Sun Ras avatar
Jag instämmer till fullo med trådskaparens åsikt. "Såsom i himmelen" är en otroligt dålig film. Alla mina arbetskamrater, mina föräldrar och dagstidningarna har hyllat denna film som något alldeles otroligt. Och vad presterades? Något halvtaskigt melodram om att hitta hem, om att bli hel och om att finna sin plats i livet. Det fanns vissa sekvenser som var intressanta, men jag tycker ändå att filmen som sådan är totalt värdelös.

Det finns så många logiska luckor, så många lösa trådar och inte minst så mycket taskigt skådespeleri (främst från by-idioten) att jag snudd på skickade ett kravbrev till Pollack så att jag kunde få monetär ersättning för filmhyra samt psykiskt lidande. Michael Nyqvist klarar sig undan med hedern i behåll, men de övriga bör nog stryka sin medverkan från sitt CV.

Jag påtalade att det finns bättre "Komma hem och hitta sig själv igen"-filmer (man återvänder hem för att finna sig själv, inga jävla "coming of age"-filmer alltså). Lista följer nedan:
- Secretary
- The Deer hunter
- Garden state

Samma sak i alla dessa filmer, trasiga själar som behöver göra upp med sitt förflutna på något sätt. Fast mycket, mycket bättre genomfört än i "Såsom i himmelen".
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback