Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-04-21, 23:27
  #1
Medlem
nachos avatar
När man äger aktier i ett bolag som gått i konkurs och handeln i aktien har upphört, (hur) kan man då använda förlusten man gjort för att kvitta mot reavinster på andra aktier? Tar man upp förlusten till den reella totalförlusten helt enkelt eller hur gör man? Går det att fördela förlusten över olika år eller är den att anse som inträffad vid en speciell tidpunkt (konkursdatum, datum för avnotering av aktien från handel eller annat datum?)?
Citera
2005-04-29, 23:17
  #2
Medlem
Har haft samma funderingar...

Har råkat ut för densamma i ett AB med sju delägare (vilkel skall innebära att bolaget ej är fåmansbolag?!). Har talat med skattejurister inom KPMG om detta och inte lyckats få igenom något förlustavdrag på aktierna, som blev värdelösa i samband med konkursen. Finns tydligen något rättsfall som ger skattemyndigheten rätt att inte godkännda avdraget...

Detta gäller dock endast om det var ett bolag som INTE handlades på någon börs.

Mitt tips är dock att kontrollera med någon som är väl insatt i detta, kan ju ha hänt något sedan sist. Den konkurs jag var inblandad i hände 2001 (och ja, det var ett it-bolag...)

/Contz
Citera
2005-04-30, 10:29
  #3
Medlem
det är så att man får göra avdrag för akieförlust när man faktiskt gort en förlust, men efter en konk så brukar handelen i konkade aktier öpphöra,,
men det är inget som hindrar att man handlar med aktier privat konkade aktier kan man ju sälja per kilo och då får man en förlust och den är avdragsgill under förutsättning att den är registrerad som en affär ,,det är detta som kallas skal bolags affärer och man kan även köpa ett sådant bolag för att kvitta förluster som redan är avskrivna, den övre utbildningen i sjålvförsvar av den fete och den såssiska klamaturan
Citera
2005-04-30, 11:07
  #4
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nacho
När man äger aktier i ett bolag som gått i konkurs och handeln i aktien har upphört, (hur) kan man då använda förlusten man gjort för att kvitta mot reavinster på andra aktier? Tar man upp förlusten till den reella totalförlusten helt enkelt eller hur gör man? Går det att fördela förlusten över olika år eller är den att anse som inträffad vid en speciell tidpunkt (konkursdatum, datum för avnotering av aktien från handel eller annat datum?)?
Se http://www.skatteverket.se/deklarati...er05_salt.html
Numera anses alltså aktierna sålda för 0:- när ett företag sätts i konkurs. Kommer inte ihåg när reglerna ändrades.
Du ska alltså ta upp det i din deklaration som om du sålt aktierna för 0:- och förlusten får du då dra upp under inkomst av kapital som vilken aktieförlust som helst.
Du kan alltså inte spara förlusten till kommande år.

/ TT
Citera
2005-04-30, 11:11
  #5
Medlem
Kapitalförlust...en kul ide

Den gode skattmasen vill visst att pokervinst utanför EU (elektroniskt alltså) ska beskattas som "inkomst av kapital". Vän av ordning frågar sig då, naturligtvis, vad man får hitta på med sina pokerförluster?

Några intressanta förslag?
Citera
2005-04-30, 11:41
  #6
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aproev
Den gode skattmasen vill visst att pokervinst utanför EU (elektroniskt alltså) ska beskattas som "inkomst av kapital". Vän av ordning frågar sig då, naturligtvis, vad man får hitta på med sina pokerförluster?

Några intressanta förslag?
Allt - utom att dra av dom i deklarationen!
Se intervju med en "skattmas" här: http://www.alltompoker.info/publish/article_36.shtml

/ TT
Citera
2005-04-30, 22:13
  #7
Medlem
nachos avatar
Tack alla för klargörande svar. Det jag klurar på nu är om jag ändå inte kan få dela upp förlustavdraget över två år. Det var nämligen så att bolaget gick i konkurs 2003 (jag har ännu inte lämnat in deklaration där men nu måste jag göra det, annars blir det fogden har de sagt mig) men avnoterades från handel först 2004. Det är en stor förlust jag gjort i det bolaget så helst skulle jag vilja sprida den också över 2005 men det är kanske att tänja på det lite väl mycket...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback