Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-12-06, 13:34
  #1
Medlem
discardeds avatar
Jag hittade ingen tråd så jag ber om ursäkt om det redan finns en. Och om den borde ligga i alternativa operativsystem, flytta den dit isf.

Hursomhelst, Whonix är två stycken virtuella maskiner (.ova) som kör Debian, whonix-gateway och whonix-workstation. Gateway kör Tor och agerar som en brandvägg och workstation kan bara komma åt internet genom att tunnla genom gatewayen.

http://sourceforge.net/projects/whonix/?source=dlp

Citat:
Whonix (called TorBOX or aos in past) is an anonymous general purpose operating system based on Virtual Box, Debian GNU/Linux and Tor. By Whonix design, IP and DNS leaks are impossible. Not even malware with root rights can find out the user's real IP/location.

This is because Whonix consists of two (virtual) machines. One machine solely runs Tor and acts as a gateway, which we call Whonix-Gateway. The other machine, which we call Whonix-Workstation, is on a completely isolated network. Only connections through Tor are possible.

Whonix is produced independently from the Tor (r) anonymity software and carries no guarantee from The Tor Project about quality, suitability or anything else. Due to trademark issues the project was renamed to Whonix.

Är det någon som testat det? Det är bara på alphastadiet så länge, men det verkar väldigt lovande. Det enda jag stör mig på är att dom valt KDE som WM. Hade vart bättre om de valt LXDE eller XFCE så de kräver mindre ram, men det kan man ju ändra själv om man känner för.

Några tankar?
Citera
2012-12-06, 13:38
  #2
Medlem
Jag är osäker på ifall det va just detta jag pröva men för ett antal år sedan fanns det något liknande man startade upp i VMWare och så gick alla anslutningar via Tor, vilket också gjorde att allt gick väldigt segt.

Mvh
Citera
2012-12-06, 13:54
  #3
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweCrime
Jag är osäker på ifall det va just detta jag pröva men för ett antal år sedan fanns det något liknande man startade upp i VMWare och så gick alla anslutningar via Tor, vilket också gjorde att allt gick väldigt segt.

Mvh

Tror jag känner igen detta, ja. Själv så litar jag inte på TOR, det är bra att besöka onion annars är det skit för att skydda sin identitet. Jag rekommenderar krypterad DNS-trafik samt privat SSH-server som krypterar all din trafik.

Edit: läste nyss detta:
__________________
Senast redigerad av .Chloe 2012-12-06 kl. 13:58.
Citera
2012-12-06, 15:15
  #4
Medlem
sebnies avatar
Gillar dock inte systemet med virtuell maskin, om hosten (altså toppmaskinen eller vad man ska säga, det OS som kör WMware) alternativt gatewayen blir "smittad" är man ju rökt.

Bästa hade varit att istället göra något liknande med DDwrt + liveCD.
Citera
2012-12-08, 04:11
  #5
Medlem
Rynes avatar
Finns också Tails.
http://sourceforge.net/p/whonix/wiki...with%20Others/
Citera
2015-10-15, 21:35
  #6
Medlem
stopthekillings avatar
Tråden har inte varit aktiv på ett tag, men känns inte lönt att starta en ny, iallafall, jag gick in på Whonix hemsida och gick igenom guiden för att ladda ner detta program till VirtualBox, det fanns två filer man skulle ladda ner och importera till VM, den ena heter Whonix Gateway, och den andra heter Whonix Workingstation. I guiden så står det att man ska starta båda i VM, vilket jag gjorde, men då kommer två stycken olika rutor upp, båda är operativsystem, de ser liknande ut, men den som heter Workingstation har genvägar till Tor och liknande, den andra har genvägar till Tor-relaterade saker såsom "Restart Tor", "Stop Tor", "Tor Examples" osv, men även några genvägar till brandväggar och liknande.

Hur ska jag agera här? Ska jag bara låta Gateway köra i bakgrunden och använda Workingstation som mitt vanliga operativsystem eller har jag gjort fel?

Tacksam för svar.
Citera
2015-10-31, 22:09
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stopthekilling
Tråden har inte varit aktiv på ett tag, men känns inte lönt att starta en ny, iallafall, jag gick in på Whonix hemsida och gick igenom guiden för att ladda ner detta program till VirtualBox, det fanns två filer man skulle ladda ner och importera till VM, den ena heter Whonix Gateway, och den andra heter Whonix Workingstation. I guiden så står det att man ska starta båda i VM, vilket jag gjorde, men då kommer två stycken olika rutor upp, båda är operativsystem, de ser liknande ut, men den som heter Workingstation har genvägar till Tor och liknande, den andra har genvägar till Tor-relaterade saker såsom "Restart Tor", "Stop Tor", "Tor Examples" osv, men även några genvägar till brandväggar och liknande.

Hur ska jag agera här? Ska jag bara låta Gateway köra i bakgrunden och använda Workingstation som mitt vanliga operativsystem eller har jag gjort fel?

Tacksam för svar.


Precis, Gatewayen tvingar all din trafik att gå via tor, du arbetar i workstation, glöm inte att ställa in så att all trafik från workstation går via gatewayen samt ändra root och user lösenord och göra alla uppdateringar i både gateway och workstation.
Citera
2015-11-13, 10:06
  #8
Medlem
Sutures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasella
Precis, Gatewayen tvingar all din trafik att gå via tor, du arbetar i workstation, glöm inte att ställa in så att all trafik från workstation går via gatewayen samt ändra root och user lösenord och göra alla uppdateringar i både gateway och workstation.

Jag hade för mig att den kom förkonfigurerad att göra just detta om man laddade ner både Gateway och Workstation? Eller har jag fel på den punkten?
Citera
2015-11-13, 12:38
  #9
Medlem
Testa sedan med Whonixcheck eller Check TOR. Om det är så svårt med Whonix kanske Tails är lättare att bruka? Uppdateras Whonix ofta för kritiska säkerhetspatchar? Se även: Comparison with Others
Citera
2015-11-17, 17:23
  #10
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suture
Jag hade för mig att den kom förkonfigurerad att göra just detta om man laddade ner både Gateway och Workstation? Eller har jag fel på den punkten?

Exakt, det enda man måste göra är ändra lösenorden. All trafik går automatiskt genom Whonix-Gateway.
Citera
2017-01-09, 19:04
  #11
Medlem
Denna tråd verkar inte särskilt aktiv, behöver eg. ett snabbt svar men får chansa.

Edit: Löste första frågan själv. Får dock gärna svar på den sista.

Skulle även vilja sätta ett startup-lösen, som det är nu så kan vem som helst boota. Helst kryptera med, antar att det är det bästa alternativet, fungerar Veracrypt på detta OS?
__________________
Senast redigerad av selfredrum 2017-01-09 kl. 19:15.
Citera
2017-01-09, 23:30
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av selfredrum
Denna tråd verkar inte särskilt aktiv, behöver eg. ett snabbt svar men får chansa.

Edit: Löste första frågan själv. Får dock gärna svar på den sista.

Skulle även vilja sätta ett startup-lösen, som det är nu så kan vem som helst boota. Helst kryptera med, antar att det är det bästa alternativet, fungerar Veracrypt på detta OS?

Sök på debian luks cryptsetup.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback