Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-11, 08:56
  #1033
Medlem
Slår till med en rejäl bump här, för att undvika ny tråd.

Jag har läst och lärt mycket i den här och andra trådar om Albanien och just nu lutar mycket åt ett besök till sommaren. Har hittat flyg och boende. Tänker hålla mig (mest) i södra delen.

Jag har förstått att buss/taxi räcker långt och därför, i kombination med att vägnätet får minst sagt blandade betyg, bestämt mig för att inte hyra någon bil. MC/moped/scooter några däremot hade varit trevligt. Jag får dock bara en träff på nätet, i Ksamil, till priset av (ev gammal uppgift) cirka 150 kr/dag.

Någon som vet om det är ett rimligt pris och någon som vet något ställe i Saranda (gärna med hemsida) som hyr ut liknande fordon?
Citera
2018-03-27, 14:45
  #1034
Medlem
Nere vid hamnen i Saranda finns det flera firmor som hyr ut fordon. Kommer inte ihåg vad de hette men jag och tjejen hyrde en Fiesta ett dygn för 30€, hösten 2016. Åkte en dag utmed kusten norrut, finns många fina stränder där med.
Annars åkte vi mest buss och taxi, buss till Ksamil kostade tex 7 kr/person.
Butrint var riktigt sevärt om man har nåt historieintresse. Spenderade nästan en heldag där och kände ändå att man inte hunnit se allt.
Citera
2018-05-13, 22:47
  #1035
Medlem
Hejsan!

Har varit i Albanien innan men aldrig rest via Korfu.

1. Någon som kan rekommendera ett hotel nära hamnen eftersom jag anländer sent kvällen innan.

2. Fundera att ta den sena båten kl 17.30 från Korfu hamn. Finns det stränder nära Korfu stad där man kan tillbringa dagen? Eftersom vi kommer sent tycker hag det är lite stressigt att ta den tidiga båten kl 9.

3. Någon dom kan tipsa om var man jan hyra bil i Saranda. Gärna pålitlig firma ;-)
Citera
2018-05-31, 07:44
  #1036
Medlem
Tyvärr inte så många svar i tråden (längre). Jag har iaf bokat några olika boenden nu och börjat ladda för sommarens äventyr.

Nu har det slagit mig att fotbolls-VM delvis pågår under min tid dör. Hur ser det ut/hur brukar det se ut? Sänds matcherna på kanaler som "alla" (hotell, barer etc.) har?
Citera
2018-06-01, 00:12
  #1037
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utbult
Tyvärr inte så många svar i tråden (längre). Jag har iaf bokat några olika boenden nu och börjat ladda för sommarens äventyr.

Nu har det slagit mig att fotbolls-VM delvis pågår under min tid dör. Hur ser det ut/hur brukar det se ut? Sänds matcherna på kanaler som "alla" (hotell, barer etc.) har?

Du kommer att finnas många barer/restauranger där du kan se matcher. Albaner gillar fotboll ungefär som italienare. Dock är inte skärm/motagningskvaliteten alltid den bästa. Men i Saranda ex finns flera möjligheter med bättre kvalitet skulle jag tro.
Citera
2018-07-15, 21:57
  #1038
Medlem
..nyss hemkommen efter tre veckor där nere. Ingen risk att missa någon fotboll..mer eller mindre samtliga restauranger och pubar sänder. Skrattade lite när jag dessutom bland annat såg stora skärmar inne på en bensinstation och ett bageri. Inte märkbart sämre kvalitet än Sverige, i så fall bara byta restaurang.
Citera
2018-07-18, 16:14
  #1039
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andreas_johanss
..nyss hemkommen efter tre veckor där nere. Ingen risk att missa någon fotboll..mer eller mindre samtliga restauranger och pubar sänder. Skrattade lite när jag dessutom bland annat såg stora skärmar inne på en bensinstation och ett bageri. Inte märkbart sämre kvalitet än Sverige, i så fall bara byta restaurang.

Ja, jag upplevde precis samma sak. Ett par av våra boenden hade små och/eller dåliga apparater, men det gjorde ingenting eftersom var och varannat ställe sände matcherna. Lagom mycket andra gäster, trevlig stämning och bra priser för dricka och tilltugg gjorde att det var både trevligare och bättre att se matcherna ute.

Genomgående måste jag säga att Albanien var ett överraskande trevligt resmål. Som alltid när man reser spelar förväntningar in på en ens slutomdöme, och kanske hade jag låga förväntningar, men precis allt fungerade och var bra/riktigt bra i förhållande till kostnader. Visst regnade det några dagar, visst var någon pool kallare än förväntat, visst var inte maten rakt igenom fantastisk och visst var någon taxiresa dyrare än vad den (nog) borde ha varit men totalt sett en riktigt lyckad resa. Störst plus går till prisnivån och de otroligt trevliga, vänliga och hjälpsamma albanerna. Språkförbistring ibland, absolut, men viljan att hjälpa till, att hitta lösningar och att förstå varandra var stor.

Jag hyrde mc/vespa i Saranda enligt tips i tråden. Fungerade utmärkt!

Tirana var en intressant stad och Ksamils stränder var riktigt fina.
Citera
2018-07-18, 18:22
  #1040
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utbult
Ja, jag upplevde precis samma sak. Ett par av våra boenden hade små och/eller dåliga apparater, men det gjorde ingenting eftersom var och varannat ställe sände matcherna. Lagom mycket andra gäster, trevlig stämning och bra priser för dricka och tilltugg gjorde att det var både trevligare och bättre att se matcherna ute.

Genomgående måste jag säga att Albanien var ett överraskande trevligt resmål. Som alltid när man reser spelar förväntningar in på en ens slutomdöme, och kanske hade jag låga förväntningar, men precis allt fungerade och var bra/riktigt bra i förhållande till kostnader. Visst regnade det några dagar, visst var någon pool kallare än förväntat, visst var inte maten rakt igenom fantastisk och visst var någon taxiresa dyrare än vad den (nog) borde ha varit men totalt sett en riktigt lyckad resa. Störst plus går till prisnivån och de otroligt trevliga, vänliga och hjälpsamma albanerna. Språkförbistring ibland, absolut, men viljan att hjälpa till, att hitta lösningar och att förstå varandra var stor.

Jag hyrde mc/vespa i Saranda enligt tips i tråden. Fungerade utmärkt!

Tirana var en intressant stad och Ksamils stränder var riktigt fina.

Bra sammanfattning. Var det inte mycket folk i Ksamil? Vi var där i maj och då var det helt ok.
Citera
2018-07-19, 17:30
  #1041
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Bra sammanfattning. Var det inte mycket folk i Ksamil? Vi var där i maj och då var det helt ok.

Jo, det var betydligt mer folk (turister) i Ksamil än längre norrut som Himara, Saranda och Tirana. Stränderna är ju dessutom relativt små i Ksamil. Men någon galen trängsel tycker jag inte att det var. Vi fick solstolar om vi ville ha det och restaurangerna var alltid långt ifrån fullsatta.
Citera
2018-07-20, 03:05
  #1042
Medlem
XX-Ambars avatar
Albanien är ju känt för sina gangsters, knarksmugglare och hallickar. Är allt skitfolk från landet redan ute på turné i Europa och de enda man finner där på plats är hederliga medborgare?
Citera
2018-07-22, 22:12
  #1043
Medlem
olikafargers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XX-Ambar
Albanien är ju känt för sina gangsters, knarksmugglare och hallickar. Är allt skitfolk från landet redan ute på turné i Europa och de enda man finner där på plats är hederliga medborgare?

De du träffar där nere är i största delen hederliga människor.
De flesta som sysslar med brottslighet tjänar sina pengar "elsewhere" så att säga.
Men klart att det finns gangsters, men inget som drabbar en enskild individ. Precis som vilket land som helst.
Citera
2018-07-22, 23:23
  #1044
Medlem
Mr_benis avatar
[quote=RallarKalle1|57278281]Kan vara en ide, vad kostar taxi emellan?
Går det att få tag på natten igenom?
Vad är det du gillar bättre med Ksamil?

Värt att ta 1-2 nätter på hotell i Ksamil eller är det så nära så man kan åka med taxi/buss?

Någon erfarenhet av Korfu värt att stanna till där 1-2 nätter påvägen? Om det är fint där / finns något fin utflykt eller strand som är värd att besöka?
Eventuellt festa av sig lite innan Saranda?

Tack för svaren! [/QUOTE

ksamili är mer för o bada på dagarna.
kvällarna är det saranda som gäller.
bästa nattlivet är i Tirana. men det är en bra bit bort.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f202677

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback