• 1
  • 2
2012-12-06, 04:16
Medlem
Har haft giktattacker någon gång i månaden sen jag var 16 år, är idag strax över 20. Det enda jag får är Allopurinol och Diclofenac. Det hjälper inte ett skit... Vad finns det för mediciner som är bättre? Måste ju finnas något som gör att jag inte känner smärtan. Tipsa om narkotika som funkar bra också tack!
Citera
2012-12-06, 04:25
Medlem
banangodiss avatar
Tycker du ska gå till läkaren och säga att du hört tramadol fungerar och du blev rekommenderad det av en vän.

Får du det inte på recept så köper du det olagligt.
Citera
2012-12-06, 04:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banangodis
Tycker du ska gå till läkaren och säga att du hört tramadol fungerar och du blev rekommenderad det av en vän.

Får du det inte på recept så köper du det olagligt.

Fungerar det bra?
Citera
2012-12-06, 10:12
Medlem
Giggis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paylen
Har haft giktattacker någon gång i månaden sen jag var 16 år, är idag strax över 20. Det enda jag får är Allopurinol och Diclofenac. Det hjälper inte ett skit... Vad finns det för mediciner som är bättre? Måste ju finnas något som gör att jag inte känner smärtan. Tipsa om narkotika som funkar bra också tack!

Någon gång i månaden tycker jag låter ganska mycket, är du säker på att det är gikt?

Det du har fått är ju inte framförallt smärtlindrande utan inflammationshämmande. Visst kan de ha någon smärtlindrande effekt, men det är inte det primära syftet.

Att bli av med hela smärtan vid gikt tror jag inte är möjligt eftersom det är en ganska plötslig inflammation.

Du har inte provat med ändrad kost eller andra åtgärder?
Citera
2012-12-06, 10:29
Medlem
Jag har naproxen 500mg utskrivet, tar en på morgonen och en på kvällen när jag har gikt... 250mg finns receptfritt :-) funkar OK
Citera
2012-12-06, 12:51
Medlem
Är säker på att det är gikt. Har gjort tester och har ärvt det både farsan och farfar har det.

Är dom snåla med att skriva ut tramadol? Eller är det bara att fråga?
Citera
2012-12-06, 13:33
Medlem
Vilken sorts gikt? Var någonstans på kroppen? Olika ställen? Vad har du gjort för tester? Resultat? Information om vad du kan göra för att undvika giktbesvären? Hur länge Allopurinol? Dosering Allopurinol? Kortisoninjektion mot besvärande område? Reumatologkontakt?
Citera
2012-12-06, 16:44
Medlem
HarmonicAces avatar
Som föregående nämnt är det mer information som behövs.

Men, undvik Tramsadol (ja, stavningen är medveten).

Många blir hjälpta av Arcoxia, NSAID preparat. Den kan jag rekomendera, receptbelagd.
Citera
2012-12-06, 20:40
Medlem
Giggis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarmonicAce
Som föregående nämnt är det mer information som behövs.

Men, undvik Tramsadol (ja, stavningen är medveten).

Många blir hjälpta av Arcoxia, NSAID preparat. Den kan jag rekomendera, receptbelagd.

Jag har fått Tramadol utskrivet mot mensvärk och upplever att de gånger jag inte har tillräckligt ont så verkar inte Tramadolen utan jag blir istället illamående och blir yr.
Citera
2012-12-06, 22:00
Medlem
Bholenaths avatar
TS: Jag hoppas att du fått rätt information om hur du ska äta allopurinol. Du ska börja äta allopurinol efter det akuta giktanfallet avklingat och börja med 100mg och sedan öka upp till ordinerad dos. Detta förebygger nya anfall. Diclofenac är inflammationshämmande och smärtstillande. Det bör också ätas regelbundet under en tid för att minska inflammationen.

Undvik Tramadol. Om du har för djävligt ont är Citodon ett lämpligt tillägg då det slår på smärtan både perifert och centralt. Det kan tas som tillägg vid ett akut anfall utan att ändra din nuvarande medicinering.

Det finns också andra preparat med annan verkningsmekanism mot gikt. Fråga din doktor om Probecid t.ex.

Bholenath
Citera
2012-12-23, 12:16
Medlem
MaddahOfEeefs avatar
Hej,

Det finns ett läkemedel som heter Kineret (100mg förfyllda sprutor) som kan vara värt att pröva. Det är en interleukin-1 receptorantagonist. Gikt uppkommer när immunförsvaret reagerar på uratkristaller. Immunförsvaret tillkallar alla resurser och försöker att skydda kroppen mot dessa "främlingar". Då uppstår en inflammation. Det är det som är giktsmärtan.
På immunförsvarscellernas utsidor sitter det "mottagare" för olika signalsubstanser och när immunförsvaret har upptäckt uratkristallerna så börjar den att signalera med interleukin-1 till resten av immunförsvaret. Kineret blockerar mottagarna av IL-1 på de celler som ska ta emot signalerna så att immunförsvaret inte kan kalla in "kavalleriet" och därmed blir inflammationen begränsad och i vissa fall uppstår den inte.

Så klart måste du diskutera detta med din läkare men det kan vara ett alternativ om du har stora problem med gikt.
Citera
2012-12-26, 19:02
Medlem
BigDingDongs avatar
TS:

Allopurinol ska du inte ta när du har akut gikt. Allopurinol minskar urathalten i blodet men vid akut gikt kan symptomen förvärras.

När du har akut gikt hjälper Diklofenak (Voltaren) mot den akuta inflammationen. Tramadol + Alvedon (kombinerat) minskar smärtan ganska effektivt.

När du är fri från akuta inflammationer ska du äta Allopurinol och kolla ditt uratvärde, kanske du behöver öka Allopurinoldosen för att få ner värdena.

Jag har själv haft gikt i 20 år men om jag sköter min medicinering med Allopurinol som drabbas jag väldigt sällan av akuta problem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in