Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-04-21, 13:13
  #1
Medlem
ReNus avatar
Jaha, nu fick alltså Egmont för sig att det var dags för ett nytt modemagasine för män.
Man kanske inte tyckte att det var nog med de svenska magasin som finns idag. Och det kan mycket väl stämma, men det känns som om herrarna på Egmont har missat att män som intresserar sig för mode kanske hellre köper brittiska/amerikanska/italienska magasin innan man glider in på Pressbyrån och ber om det senaste numret av KING för 49kr.

Jag fick av någon anledning KING hemskickat till mig här i veckan och därför passade jag givetvis på att gå igenom det första numret och här mina enkla tankar kring det:

- Det känns inte riktigt så hett att 2005 ha Marcus Scenkenberg på framsidan.

- "Chefredaktörens ord" är en upprapning av 20-åriga självklarheter som "nu behöver man inte vara bög för att gilla mode" eller "män bryr sig lika mycket som kvinnor om sitt utseende".
Pinsamt.

- Moderepotagen är väl OK. Klassiska märken och stilar får dela rättvist på utrymmet, men jag har sett 100 mer spännande moderepotage i t.ex. Café.

- Art director är Theo Jikander. Och han måste antingen skämta, gått till fel kontor hos Egmont eftersom KING ser lika spännande ut som Får jag lov eller bara ha knarkat väldigt mycket/lite
(kika lite på Egmonts andra magasin så förstår man att förlaget inte är riktigt vana vid stilen som andra modemagasin har; http://www.magazines.egmont.se/ ).
Om man nu ska göra ett modemagasin som måste man nog försöka satsa lite mer på själva tidningens utseende. Den måste kännas "glassigare". Det går inte ha en formgivning som ser ut att komma ifrån MHF:s medlemstidning, det går inte ha ta in annonsörer som Sloggy, Mexx, Dressmann, det går inte att använda Top Model-brudar som modeller.

- Övriga repotag (inte mode) är sömnpiller. Hur kul är det med klassisk 3-minuters intervju med Brad Pitt?

Slutsats: KING finns inte om ett år.
Eller vad tror ni?

.
Citera
2005-04-21, 15:00
  #2
Medlem
UTbytbars avatar
Citat:
Vi inspirerar och informerar män på ett underhållande sätt. Varken grabbigt eller fjolligt.....


För alla 8 männen som utgör målgruppen så blir det nog en hit
Tror inte det minsta på KING!
Citera
2005-04-21, 19:14
  #3
Medlem
embras avatar
såg annonser för blaskan på stan, med den framsidan ser det nästan mer ut som nån slags café/slitz tidning riktad till damer. Cheesy.
Citera
2005-04-21, 21:30
  #4
Medlem
"nu behöver man inte vara bög för att gilla mode" bör snarare vara "nu kan du som är smygbög äntligen köpa modemagasin med en inoljad marcus schenkenberg på framsidan"

jag vill inte sprida några homofobiska stämningar men va fan är det här, här försöker man å ena sidan bekämpa utseendefixeringen, sexifieringen och objektiviseringen av tjejer genom att kritisera veckorevyn etc. och så släpps sån här skit som gör det samma men för killar.
Citera
2005-04-21, 21:43
  #5
Medlem
rallarsvings avatar
Jag köpte den tidningen tyckte väl den var okej, lite väl mycket skit men jag har inte så mycket att jämföra med, brukar vara för snål för att köpa tidningar, såg dock fram emot denna.

Det dåliga var väl typ inredningsdelen, jag vill inte läsa om inredning i en tidning om manligt mode. Sen det om musik och film kunde också hellre varit utbytt mot mer grejer om kläder. Intervjun med Brad Pitt kändes onödig och tråkig. Att dom drog till New York för att bara hänga runt med Top Model tjejerna och Schenkenberg var ju också rätt meningslöst, dom kunde ju gjort nåt vettigt istället. Tvekar fan på att dom ens var i New York, liksom vem fan drar till New York för att intervjua svenskar? 2 st dokukändisar kan man ju fan hitta i kramfors eller vart fan som helst. Att sen sitta och läsa om Schenkenbergs förhållande med Pamela och deras porrfilm känns inte speciellt viktigt. Sen typ guiden till Miami med massa svindyra grejer var ju också rätt oviktig, verkar som dom förutsätter att bara miljonärer läser tidningen.

Tycker dom kunde visat fler pikéer på den sidan där dom visade ett par. Samt visa fler glasögon på sidan med glasögon. Och sist men definitivt inte minst skulle dom haft med MÅNGA fler sidor med kläder.
Citera
2005-04-21, 22:18
  #6
Medlem
Är väl inte egentligen ett modemagasin. Mer en köpguide för vilsna. En modetidning har klädfoto som t ex Bon, inte en massa plagg prydligt utlagda mot neutral bakgrund och avfotograferade.
Citera
2005-04-21, 22:24
  #7
Medlem
Bögvarning...
Citera
2005-04-21, 23:10
  #8
Medlem
Musse669s avatar
Om man ska göra en modetidning för svenska män utan en naken blondin på omslaget trodde jag vitsen var att den skulle vara 100 ggr bättre än Moore, Slitz och Café vilket realistiskt sett inte vore särskilt svårt för en tidningsmakare. Men vad är vitsen med att göra en tidning med en bedagad Schenkenberg på omslaget och därtill sämre än till och med Moore?
Citera
2005-04-21, 23:14
  #9
Medlem
knakellibraks avatar
En stor fördel med till exempel Cafés modereportage är att de tipsar om kläder och prylar som inte behöver kosta flera tusen.
H&M gör shyssta grejer.
Fine - då tipsar vi om de också.

I King var det bara Dolce Gabbana och sånt för hela slanten.
Visst - snygga kläder men vem fan har råd?
Citera
2005-04-22, 02:45
  #10
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmare
Bögvarning...

Håller med!
Citera
2005-04-22, 03:12
  #11
Awaiting Email Confirmation
McFrosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knakellibrak
I King var det bara Dolce Gabbana och sånt för hela slanten.
Visst - snygga kläder men vem fan har råd?

JakeTheSnake, ReNu, embra och Carl-Wilhelm. Hänger du inte med?
Citera
2005-04-22, 12:26
  #12
Medlem
mr.arnes avatar
Har aldrig förstått mig på tidningar som har halvnakna manliga modeller på omslaget och som dessutom riktar sig till män.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback