Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-23, 07:03
  #25
Medlem
PiusXIIIs avatar
Katarina Frostenson, akademiledamot.

Katarina Frostenson, eller egentligen Katarina Frostenson Arnault, har varit mycket omskriven den senaste tiden i egenskap av maka till Jean Claude Arnault, som framställs som något av ett svin när det gäller sitt förhållande till kvinnor, och framför allt unga kvinnor.

Det som är märkligt är att Frostenson, en sådan framstående författare, framstår som ett totalt neutrum i sammanhanget. Ett själlöst bihang till denne man som har varit känd för att behandla kvinnor illa i årtionden.

Så vem är denna kvinna? Vilken personlighet och vilka egenskaper har hon, om några alls?
Citera
2017-11-23, 08:03
  #26
Medlem
"Det som är märkligt är att Frostenson, en sådan framstående författare, framstår som ett totalt neutrum i sammanhanget. Ett själlöst bihang till denne man som har varit känd för att behandla kvinnor illa i årtionden."


Jo relationen låter lite speciell. Men vem vet, Frostenson kanske går igång sexuellt just på den sortens man hon är gift med. Går ju t.ex att läsa här på FB hur många varianter på sexuell upphetsning och läggning det finns och ingenting chockar iallafall mig längre...
Citera
2017-11-23, 08:22
  #27
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Katarina Frostenson, eller egentligen Katarina Frostenson Arnault, har varit mycket omskriven den senaste tiden i egenskap av maka till Jean Claude Arnault, som framställs som något av ett svin när det gäller sitt förhållande till kvinnor, och framför allt unga kvinnor.

Det som är märkligt är att Frostenson, en sådan framstående författare, framstår som ett totalt neutrum i sammanhanget. Ett själlöst bihang till denne man som har varit känd för att behandla kvinnor illa i årtionden.

Så vem är denna kvinna? Vilken personlighet och vilka egenskaper har hon, om några alls?

Ja, jag har gjort samma reflektion i samband med Arnault-affären. Hon fungerar här som ett slags svart hål som ingen ser men som utövar en enorm påverkan på omgivningen.

Det lite komiska är kontrasten mellan hennes oerhört finstämda produktion, de stämningsfulla fotoböckerna tillsammans med Jean Claude, de hermetiska dikterna, pjäserna. Allt omgärdat av stor personlig integritet, Frostenson viker inte ut sig i TV4 sofforna så att säga.

Och mot detta - en man som öppet sexuellt förnedrar andra kvinnor, har ett stort antal tillfälliga sexuella förbindelser som enligt kvinnornas egna vittnesmål ibland spårar ur till rena övergrepp.
En man som hotar kvinnor med att förstöra deras karriärer alternativt stödja karriärerna. Som direkt eller indirekt lockar med Svenska Akademiens stipendier, utgivningsmöjligheter, arbetstillfällen. Alternativt hotar med förstörda karriärer, uteblivna stipendier etc.
Allt detta kan han göra tack vare hennes, Frostensons, upphöjda ställning på parnassen.

Är hon då, som framhållits i tråden om Arnault, bara ytterligare ett av hans offer? Detta ska då vara känt av "flertalet" i någon ospecificerad krets.

Vad ska man tro om detta?
__________________
Senast redigerad av srinivasa 2017-11-23 kl. 08:25.
Citera
2017-11-23, 08:44
  #28
Medlem
Vem om inte hon har gett honom tillgång till lägenheterna i Stockholm och Paris där övergreppen ska ha ägt rum?
Enl reglerna får ingen vistas i dessa lägenheter utan en ledamots närvaro. Har svårt att tänka mig att Frostensson befunnit sig i lokalerna vid aktuella tillfällen.
Är det någon annan som gett honom nycklarna?
Sexuella övergrepp i svenska akademiens lokaler. Det låter för galet.
Citera
2017-11-23, 10:12
  #29
Medlem
Mune Sangss avatar
Frostensson och Arnault skall ju varit ett ”strävsamt par”:-) sedan sjuttiotalet.
Har de några gemensamma barn ? Enl min uppfattning måste det finnas någon
form av tyst överenskommelse om ett helt fritt förhållande mellan dem.
Om inte är hon nog det största offret i denna soppa. Har det funnits - hur har hon
förhållit sig till hans indragande av hennes akademiställing i sina synnerligen maktfullkomliga
relationer med kulturkärriärlystna yngre kvinnor ?

Kan detta bli så smärtsamt för henne att ytterligare en av de aderton stolarna lämnas
tom ?
Citera
2017-11-23, 10:31
  #30
Medlem
jamenvaddårås avatar
Frostenson borde ju veta om att JCA går igång på förnedringssex, antagligen har hon sagt att "det där får du ta med någon annan". Hon kanske har tänkt sig att hon och JCA är nåt slags power couple, så piffigt med en fransman, och det vet man ju hur dom är. Alla ska ju ha lite vid sidan av, så bra att han tar det med praktikanterna, så man kan få sitta i lugn o ro i kammarn och plita ihop lite dikter.
Citera
2017-11-23, 10:32
  #31
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Vem om inte hon har gett honom tillgång till lägenheterna i Stockholm och Paris där övergreppen ska ha ägt rum?
Enl reglerna får ingen vistas i dessa lägenheter utan en ledamots närvaro. Har svårt att tänka mig att Frostensson befunnit sig i lokalerna vid aktuella tillfällen.
Är det någon annan som gett honom nycklarna?
Sexuella övergrepp i svenska akademiens lokaler. Det låter för galet.
Sedan Horace blev sekreterare i akademin 1999 är det nog han som lämnat säkerhet för Jean-Kladd. Det är min gissning. Horace beundrar honom.

Men innan 1997, när Horace ens var invald var Frostenson kanske Arnaults starkaste kort?
Citera
2017-11-23, 10:38
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Vem om inte hon har gett honom tillgång till lägenheterna i Stockholm och Paris där övergreppen ska ha ägt rum?
Enl reglerna får ingen vistas i dessa lägenheter utan en ledamots närvaro. Har svårt att tänka mig att Frostensson befunnit sig i lokalerna vid aktuella tillfällen.
Är det någon annan som gett honom nycklarna?
Sexuella övergrepp i svenska akademiens lokaler. Det låter för galet.

Horace Engdahl lär ha varit med i Paris - han har anknytning till Svenska Akademien...
Citera
2017-11-23, 10:40
  #33
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Man kan ju inte avsätta en akademiledamot, men jag tippar på att hon kommer lämna en tom stol efter sig. Ekmans är väl redan tom, sedan Rushdie-tiden?

Frågan är om hon fortsätter leva med Jean, eller om hon ser sin chans och bryter upp, nu när festen är över...
Citera
2017-11-23, 11:27
  #34
Medlem
Gabriel Knights avatar
Vad jag förstår det blev hon väl inte invald förrän för några år sedan i akademien. Hur hade hennes man tillgång till "finrummen" innan dess?
Det var väl för övrigt Horace som föreslog hennes namn till Akademien skulle jag tro, då pga sin bekantskap med hennes man.
__________________
Senast redigerad av Gabriel Knight 2017-11-23 kl. 11:35.
Citera
2017-11-23, 13:34
  #35
Medlem
Sleepysuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Vad jag förstår det blev hon väl inte invald förrän för några år sedan i akademien. Hur hade hennes man tillgång till "finrummen" innan dess?
Det var väl för övrigt Horace som föreslog hennes namn till Akademien skulle jag tro, då pga sin bekantskap med hennes man.

Hon är invald sedan 1992, Horace 1997. Sen får man tänka att kulturetablissemanget inte är speciellt stort i Sverige, de som rör sig i de "finare" rummen känner nog till varandra sedan länge. Oavsett Akademistol eller inte.
__________________
Senast redigerad av Sleepysun 2017-11-23 kl. 13:38.
Citera
2017-11-23, 14:09
  #36
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Katarina Frostenson, eller egentligen Katarina Frostenson Arnault, har varit mycket omskriven den senaste tiden i egenskap av maka till Jean Claude Arnault, som framställs som något av ett svin när det gäller sitt förhållande till kvinnor, och framför allt unga kvinnor.

Det som är märkligt är att Frostenson, en sådan framstående författare, framstår som ett totalt neutrum i sammanhanget. Ett själlöst bihang till denne man som har varit känd för att behandla kvinnor illa i årtionden.

Så vem är denna kvinna? Vilken personlighet och vilka egenskaper har hon, om några alls?

Jag tror att det handlar om att hon visar lojalitet mot sin make, precis som vissa tycker att man bör göra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback