2012-12-04, 12:28
Medlem
Min chef ringde idag och begärde förstadagsintyg. Varit sjuk igår och idag. Kan han begära detta när jag är hemma eller måste han se till få allt skriftligen när jag är på jobbet? Tänker på om jag måste pallra mig till läkarn imorgon eller om jag kan vara hemma eftersom jag inte skrivit på något papper.

(Har haft över 3 st korttidsfrånvaro detta halvår så det är ingen fråga om hur vida han får begära det lr ej.)

Är förövrigt inte fackligt ansluten.
Citera
2012-12-04, 12:34
Medlem
Han kan kräva läkarintyg från första dagen. Detta behöver han inget underlag för. Han är fri att kräva det bara han vill och efter det så måste du förse med läkarintyg vid första sjukdagen

Vid läkarbesöket ska du ta kvitto och han ska ersätta dig för kostnaden för besöket

Ska han kräva läkarintyg från första dag så måste han göra detta skriftligt och det gäller vid nästa sjukskrivning efter att du fått det skriftligt.

Att efter detta inte förse med läkarintyg första dagen betyder att du inte får sjukersättning och frånvaron är också ogiltig vilket betyder att den kan användas som underlag för en framtida uppsägning av personliga skäl.
Senast redigerad av JoanJen 2012-12-04 kl. 12:37.
Citera
2012-12-04, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoanJen
Han kan kräva läkarintyg från första dagen. Detta behöver han inget underlag för. Han är fri att kräva det bara han vill och efter det så måste du förse med läkarintyg vid första sjukdagen

Vid läkarbesöket ska du ta kvitto och han ska ersätta dig för kostnaden för besöket

Ska han kräva läkarintyg från första dag så måste han göra detta skriftligt och det gäller vid nästa sjukskrivning efter att du fått det skriftligt.

Var just detta jag var intresserad av, har du källa på det hade det varit kanon!
Mvh
Citera
2012-12-04, 12:40
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hdglampan
[/b]

Var just detta jag var intresserad av, har du källa på det hade det varit kanon!
Mvh

Lag (1991:1047) om sjuklön (Se paragraf 10).

Detta gäller om din arbetsplats inte är fackasnluten (det spelar ingen roll att DU inte är det). OM arbetsplatsen är fackansluten så kan lokala avtal med facket reglera detta och då kan andra regler gälla.
Citera
2012-12-04, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hdglampan
[/b]

Mvh

lagen om sjuklön

Citat:
10 a § En arbetsgivare får, om det finns särskilda skäl för det, begära att arbetstagaren genom intyg av läkare eller tandläkare styrker nedsättningen av arbetsförmågan från och med en tidigare dag i sjukperioden enligt 10 § första stycket 1 eller från och med den första dagen av varje kommande sjukperiod enligt 10 § första stycket 2. En begäran som gäller kommande sjukperioder får inte avse längre tid än ett år. Intyget behöver inte innehålla närmare uppgift om vilken sjukdom arbetstagaren lider av. Arbetsgivarens begäran skall vara skriftlig.
Har arbetstagaren utan godtagbart skäl underlåtit att lämna ett intyg i enlighet med begäran enligt första stycket, är arbetsgivaren inte skyldig att utge sjuklön för den del av den aktuella sjuklöneperioden för vilken det saknas sådant intyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in