Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2014-03-25, 23:51
  #97
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av palzon
Dock inte.

http://poetsandquants.com/2014/02/12...-hbs-stanford/

Om tillbringar lite tid pa endera campus sa inser man snabbt att H ar first choice. Vissa kanske endast soker S pga sol, ingen betygshets etc, men fa tackar nej till bomben.

Ska man följa artikeln sa kanske en alternativ forklaring: S folk ar mer odmjuka och erkanner H rejection, medan H:are som inte kom in pa S fortranger.
Passar ju i radande stil pa respektive skola, sa visst.
Citera
2016-01-01, 06:06
  #98
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A_Chisaki
Det är väldigt blandade bakgrunder bland studenter och det finns en plats för alla. Som med de flesta colleges i USA så är många engagerade i olika extracurriculars, t ex sport, välgörenhet eller andra projekt. Studenter är ofta dedikerade till en lagom blandning av studier och social aktivitet. Relativt lite "greek life" men istället finns s.k. final clubs - exklusiva sällskap, vars popularitet har minskat på senare tid. På sommar och vinterlov så är det väldigt många som praktiserar eller engagerar sig i andra projekt, eftersom att ta vara på tiden anses vara viktigt. Till skillnad från vad många tror så är studenter oftast jordnära och inte snobbiga WASPs. Självklart väldigt liberalt och de flesta håller på demokraterna!

EDIT:

Angående MBA så är HBS och Wharton ungefär på samma nivå. Därefter kommer väl Stanford GSB och MITs Sloan. Booth (U Chicago), Yale SOM, Cals Haas, följer - bara lite uppskattningar. Jag har inte tagit MBA själv så lite inte på mig för mycket!


Träffade en Harvard student här i Sverige faktiskt, på en nattklubb. Jag hade tidigare snackat med personen och hans vänner vid kön och senare la jag märke till ringen han bar, det var Harvard symbolen av någon konstigt anledning. Nu vet jag inte riktigt om det stämmer att han gick på Harvard eller inte men utifrån det intryck jag fick så skulle jag nog säga att han gjorde det. Hur som helst, utan att direkt fråga om han gick där började vi snacka om skolor o ekonomi- detta inuti klubben. Samtidigt som han började beställa en jävla massa sprit försökte han framhäva sig som något jävla underbarn, vilket han var väldigt långt ifrån. Lite senare i diskussionen sa han att han studerade på Harvard och jag började diskret fråga om saker o ting där. Dessvärre fick han mer luft när han insåg att jag hade insyn i kvalitén på Harvard och det hela slutade med att han fick en rak höger av mig. Vilken jävla pajas det var, han blev utslängd från klubben och stod försvarslöst utanför entrén o skrek en jävla massa. Antar att hans rika farsa inte kunde hjälpa honom där nej.

Är personer som dessa ofta förekommande i Harvard?
Citera
2016-07-26, 17:10
  #99
Medlem
Jag ringde o prata med studenter vid Harvard, Columbia och Stanford via Callthere. Alla var hjälpsamma och de kan definitivt ge dig fler tips på hur man ansöker m.m
Citera
2016-07-26, 17:41
  #100
Medlem
encephalizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholm-
Träffade en Harvard student här i Sverige faktiskt, på en nattklubb. Jag hade tidigare snackat med personen och hans vänner vid kön och senare la jag märke till ringen han bar, det var Harvard symbolen av någon konstigt anledning. Nu vet jag inte riktigt om det stämmer att han gick på Harvard eller inte men utifrån det intryck jag fick så skulle jag nog säga att han gjorde det. Hur som helst, utan att direkt fråga om han gick där började vi snacka om skolor o ekonomi- detta inuti klubben. Samtidigt som han började beställa en jävla massa sprit försökte han framhäva sig som något jävla underbarn, vilket han var väldigt långt ifrån. Lite senare i diskussionen sa han att han studerade på Harvard och jag började diskret fråga om saker o ting där. Dessvärre fick han mer luft när han insåg att jag hade insyn i kvalitén på Harvard och det hela slutade med att han fick en rak höger av mig. Vilken jävla pajas det var, han blev utslängd från klubben och stod försvarslöst utanför entrén o skrek en jävla massa. Antar att hans rika farsa inte kunde hjälpa honom där nej.

Är personer som dessa ofta förekommande i Harvard?
Ringar bärs endast av folk som redan avklarat examen (d v s, inte längre studenter). Möjligt att han gjort en kandidat och nu läser vidare MBA vid samma säte, men detta är inte särskilt vanligt.

Huruvida detta är vanligt förekommande.. Tja, det är många som har samma uppfattning/erfarenhet av Stockholmare, antagligen är frekvensen den samma i denna målgrupp.
Citera
2018-12-11, 21:36
  #101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adam.W
En halv miljon per år för att gå på Harvard tycker jag är skämtsamt billigt. Harvard hade garanterat kunnat fylla alla sina platser utan problem, åtminstone kommande åren, även om de hade kostat det tiodubbla.

Har ingen källa på det, men snittingångslönen efter Harvard ska vara över 200 000 kr/mån. Gäller givetvis inte Harvard, men har du gått där kan jag lova dig att du inom några år har miljoner i årslön. Det är liksom inte Handelshögskolan där flera 100 svenskar kommer in varje år. Harvard Business School kommer väl typ 1 svensk vartannat år in på eller liknande??
Kompis, kan garantera dig att högst 1% får en så pass hög inkomstlön. De flesta snittar säkert på 30-40000kr/månad, ingen bryr sig om att du gått på Harvard om du inte har någon erfarenhet, jo självklart kan det vara en investering - men om du blir en advokat direkt efter Law School kommer du inte direkt dra in någon vinst för företaget du jobbar för.
Citera
2018-12-12, 15:56
  #102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazyify
Kompis, kan garantera dig att högst 1% får en så pass hög inkomstlön. De flesta snittar säkert på 30-40000kr/månad, ingen bryr sig om att du gått på Harvard om du inte har någon erfarenhet, jo självklart kan det vara en investering - men om du blir en advokat direkt efter Law School kommer du inte direkt dra in någon vinst för företaget du jobbar för.

Folk, och därav företag, bryr sig om du har gått på Harvard, speciellt inom Law.
"No. 2 is Harvard Law School, where grads with little or no experience pull down a median salary of $143,000. At mid-career, Harvard law graduates earn $234,000, on average."

Lite lustigt att man använder sig av medianlön för första gruppen, som låg på 143 000$ om året för att sedan sedan tala om medellönen efter tio år, tror jag då dom i nästa stycka nämner tio år, iaf "mid-career" så ligger medellönen på 234 000.

Om det inte var tryckfels-Nisse som var framme i farten och man faktisk menar medianlönen så finns det förmodligen en anledning till varför man gjort det; t ex så kan någon som redan tjänar miljarder om året velat ta en examen från Harvard, det är inte helt otänkbart, och eftersom att han måste inkluderas i statistiken när man kikar på vad folk tjänar efter examen så hade det blivit en aning missvisande.

https://www.forbes.com/sites/jacquel.../#72df4ac02a97
Citera
2018-12-12, 16:08
  #103
Medlem
jay.simpsons avatar
En religiös svensk som kom in på Harvard.

https://www.allehanda.se/artikel/orn...rvard-i-boston
Citera
2018-12-18, 14:38
  #104
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Folk, och därav företag, bryr sig om du har gått på Harvard, speciellt inom Law.
"No. 2 is Harvard Law School, where grads with little or no experience pull down a median salary of $143,000. At mid-career, Harvard law graduates earn $234,000, on average."

Lite lustigt att man använder sig av medianlön för första gruppen, som låg på 143 000$ om året för att sedan sedan tala om medellönen efter tio år, tror jag då dom i nästa stycka nämner tio år, iaf "mid-career" så ligger medellönen på 234 000.

Om det inte var tryckfels-Nisse som var framme i farten och man faktisk menar medianlönen så finns det förmodligen en anledning till varför man gjort det; t ex så kan någon som redan tjänar miljarder om året velat ta en examen från Harvard, det är inte helt otänkbart, och eftersom att han måste inkluderas i statistiken när man kikar på vad folk tjänar efter examen så hade det blivit en aning missvisande.

https://www.forbes.com/sites/jacquel.../#72df4ac02a97

Nu snackar jag inte median lönen, utan första lönen. 130k$/år är ganska pissigt särskilt om man gått på Harvard.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback