Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-02, 11:01
  #169
Medlem
Psykologi frågor

Vad menar de som använder det kognitiva perspektivet med att ”tanken kommer före känslan”? Hur skiljer det sig från det psykodynamiska perspektivets synsätt på människan?

På vilka sätt liknar det psykodynamiska och det kognitiva perspektivet varandra? På vilka sätt liknar det behavioristiska och det kognitiva perspektivet varandra?
Citera
2018-04-02, 16:53
  #170
Medlem
Psykisk hälsa

Föreställ dig en person som är dyster och kanske deprimerad. Hur skulle du utifrån den kognitiva teorin förklara dennes situation? Hur skulle du kunna förändra dessa negativa känslor utifrån kognitiv terapi? Använd begreppen ”kognitivt schema”, ”dysfunktionellt tänkande” och ”psykisk konservatism”.
Citera
2018-04-02, 17:17
  #171
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Limpan1091
Föreställ dig en person som är dyster och kanske deprimerad. Hur skulle du utifrån den kognitiva teorin förklara dennes situation? Hur skulle du kunna förändra dessa negativa känslor utifrån kognitiv terapi? Använd begreppen ”kognitivt schema”, ”dysfunktionellt tänkande” och ”psykisk konservatism”.

Man blir dyster av att se någon förväntar sig att hela skoluppgiften skall göras av någon annan på flashback. Det är fel att betyget skulle så sätt gå till en snorvalp som sen går och påstår sig kunna psykologi.

jag har följt din uppgift, så se hur kul det är för dig att lämna in den.
Citera
2018-04-02, 23:47
  #172
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Sammanfogat några trådar

/Mod
__________________
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2018-04-03 kl. 00:20.
Citera
2018-04-03, 18:42
  #173
Medlem
Hur förhåller sig sambandet mellan psykos och neuros sig i schizofreni??

En sak jag vet är ju att man har fobier och tvångstankar i schizofreni, vilket man även har i neuroser.

Vad mer finns?
Citera
2018-05-23, 18:23
  #174
Medlem
SJÄLVMORD PÅ SOCIALA MEDIER

Jag har en uppgift där jag ska analysera varför folk begår självmord på sociala medier utifrån olika psykologiska perspektiv. Jag fokuserar på Marcus Janne (Flashback självmordet) och ska även analysera reaktionerna från dem som svarade i tråden, varför så många skrev till honom att fullfölja sin plan att ta sitt liv osv.

Nån som kan hjälpa mig?
Citera
2018-05-28, 11:13
  #175
Medlem
199797s avatar
Hur hänger psykisk, fysisk och social hälsa ihop och påverkar varandra?

Har en fråga på min skoluppgift, frågan är Hur hänger psykisk, fysisk och social hälsa ihop och påverkar varandra?

Kommer inte på något bra svar eller hur jag ska svara på det.
Citera
2018-05-28, 11:19
  #176
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 199797
Har en fråga på min skoluppgift, frågan är Hur hänger psykisk, fysisk och social hälsa ihop och påverkar varandra?

Kommer inte på något bra svar eller hur jag ska svara på det.

Rätt komplex fråga, hur långt svar ska du ge? Det kan ju röra sig om ett par A4 här.

Men kort sagt:

Fysisk hälsa, alltså ont eller inte ont, frisk eller sjuk, stark eller svag man är, påverkar ens psykiska hälsa. Medan den psykiska hälsan i sin tur påverkar hur mycket man orkar se efter sin fysiska hälsa.

Dessa två faktorer mynnar till ut i den sociala hälsan, då man av andra bedöms utifrån sin fysiska och psykiska hälsa. Är man inte frisk så blir ens sociala relationer och plats i samhället lidande.
Citera
2018-05-28, 11:23
  #177
Medlem
199797s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Rätt komplex fråga, hur långt svar ska du ge? Det kan ju röra sig om ett par A4 här.

Men kort sagt:

Fysisk hälsa, alltså ont eller inte ont, frisk eller sjuk, stark eller svag man är, påverkar ens psykiska hälsa. Medan den psykiska hälsan i sin tur påverkar hur mycket man orkar se efter sin fysiska hälsa.

Dessa två faktorer mynnar till ut i den sociala hälsan, då man av andra bedöms utifrån sin fysiska och psykiska hälsa. Är man inte frisk så blir ens sociala relationer och plats i samhället lidande.
Det där svaret räcker, tack så jävla mycket!
Citera
2018-05-28, 11:24
  #178
Medlem
Dopaminas avatar
På vilken nivå är denna skoluppgift och vad säger dina betygskriterier för något? Kort sagt är de olika faktorerna beroende av varandra och fallerar hälsan eller det sociala av någon anledning kan de andra områdena drabbas. Resonemanget kan tydliggöras och utvecklas vidare genom att lyfta fram olika exempel.
Citera
2018-05-28, 19:19
  #179
Medlem
Kickexs avatar
Hade du varit mer mobbad i skolan så hade du nog haft en lättare tid med denna uppgift.

Du kan alltid göra en djupdykning i undersökningen och sedan trösta dig själv med ett bra betyg
Citera
2018-05-29, 00:42
  #180
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Sammanfogat 2 trådar.

/Mod
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback