Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-07, 01:56
  #997
Medlem
ReclaimYourMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PDec
Alkoholism är en sjukdom som slutar med döden om man inte söker hjälp!
Det finns hjälp att få. Gå på ett AA-möte eller sök upp psykakuten på St. Göran. De har en missbruksavdelning och kan hjälpa. Lycka till!
Man väljer inte att ha en sjukdom, däremot så kan man välja om man ska dricka eller inte. Ingen vaknar bara upp en morgon och har fått sjukdomen alkoholism. Precis som att ingen med anlag för fetma plötligt vaknar upp en morgon och väger 200 kilo.

För att komma dit måste man aktivt dricka/äta MYCKET samt ofta. Anlag till att utveckla beroenden, övervikt eller vad det nu kan vara är knappast en sjukdom, kallas för gener. Sen att det liknar ett sjukdomstillstånd på många sätt och vis är kanske inte så konstigt när man har åtagit sig ett fysiskt beroende som bryter ner både kropp & själ.

Ingen väljer att få cancer men alla som dricker väljer att dricka. Att dessa personer som efter åratal av supande inte kan sluta och går runt som vrak (vilket får dem att se se sjuka ut) gör det inte mer till en sjukdom för det. Alkisar och missbrukare känner sig kanske lite bättre när dem kan skylla på ”sjukdomen”.

I mina öron låter det mest som en patetisk utsäkt. Gener för alkoholsm? Missbrukspersonlighet? Då så, sup inte och knarka inte. Jag har vissa mindre önskvärda anlag så jag får helt enkelt avstå eller ta konsekvenserna som ett missbruk medför. Har jag gjort också men det var inte värt det och höll på att förstöra hela mitt liv.

Valdebatt sluta helt. Även om jag kan känna ett litet sug vissa mörka dagar så är det ingen magisk sjukdom som tvingar mig till att knarka, hur är det möjligt?

Ont: Fortsätter du så kommer du att dö, hoppas jag att du är medveten om. Så du är alltså klar med livet i princip? Du vill inte uppnå någonting mer, inga drömmar, hopp eller mål, bara supa skallen av dig tills du trillar av pinn? Vad ska det vara bra för? Varför dra ut på lidandet när du lika gärna kan avsluta det nu? Uppenbarligen har du gett up och förlorat slaget om livet.

Du kan fortfarande vända detta, inte för sent!👍
__________________
Senast redigerad av ReclaimYourMind 2018-10-07 kl. 02:05.
Citera
2018-10-09, 14:54
  #998
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReclaimYourMind
Man väljer inte att ha en sjukdom, däremot så kan man välja om man ska dricka eller inte. Ingen vaknar bara upp en morgon och har fått sjukdomen alkoholism. Precis som att ingen med anlag för fetma plötligt vaknar upp en morgon och väger 200 kilo.

För att komma dit måste man aktivt dricka/äta MYCKET samt ofta. Anlag till att utveckla beroenden, övervikt eller vad det nu kan vara är knappast en sjukdom, kallas för gener. Sen att det liknar ett sjukdomstillstånd på många sätt och vis är kanske inte så konstigt när man har åtagit sig ett fysiskt beroende som bryter ner både kropp & själ.

Ingen väljer att få cancer men alla som dricker väljer att dricka. Att dessa personer som efter åratal av supande inte kan sluta och går runt som vrak (vilket får dem att se se sjuka ut) gör det inte mer till en sjukdom för det. Alkisar och missbrukare känner sig kanske lite bättre när dem kan skylla på ”sjukdomen”.

I mina öron låter det mest som en patetisk utsäkt. Gener för alkoholsm? Missbrukspersonlighet? Då så, sup inte och knarka inte. Jag har vissa mindre önskvärda anlag så jag får helt enkelt avstå eller ta konsekvenserna som ett missbruk medför. Har jag gjort också men det var inte värt det och höll på att förstöra hela mitt liv.

Valdebatt sluta helt. Även om jag kan känna ett litet sug vissa mörka dagar så är det ingen magisk sjukdom som tvingar mig till att knarka, hur är det möjligt?

Ont: Fortsätter du så kommer du att dö, hoppas jag att du är medveten om. Så du är alltså klar med livet i princip? Du vill inte uppnå någonting mer, inga drömmar, hopp eller mål, bara supa skallen av dig tills du trillar av pinn? Vad ska det vara bra för? Varför dra ut på lidandet när du lika gärna kan avsluta det nu? Uppenbarligen har du gett up och förlorat slaget om livet.

Du kan fortfarande vända detta, inte för sent!👍

Helt enig i allt du skriver. Därför anser jag också att TS har rätt, det är inte en sjukdom - det är en LIVSSTIL. En rätt soft livsstil faktiskt, när man precis som du skriver i sista stycket har uppnått allt. Vad är det för vits med att äta kruskakakor och späka sig på allehanda vis för att kanske i bästa fall få några år extra på slutet, när man kan ha det gött här och nu? Så ser jag på det iaf.
Citera
2018-10-09, 17:57
  #999
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReclaimYourMind
För att komma dit måste man aktivt dricka/äta MYCKET samt ofta. Anlag till att utveckla beroenden, övervikt eller vad det nu kan vara är knappast en sjukdom, kallas för gener. Sen att det liknar ett sjukdomstillstånd på många sätt och vis är kanske inte så konstigt när man har åtagit sig ett fysiskt beroende som bryter ner både kropp & själ.
Faktafel, för att bli beroende av en substans så måste du inte nyttja stora volymer utan det ligger på omstruktureringen av synapser.

Citat:
Ont: Fortsätter du så kommer du att dö, hoppas jag att du är medveten om. Så du är alltså klar med livet i princip? Du vill inte uppnå någonting mer, inga drömmar, hopp eller mål, bara supa skallen av dig tills du trillar av pinn? Vad ska det vara bra för? Varför dra ut på lidandet när du lika gärna kan avsluta det nu? Uppenbarligen har du gett up och förlorat slaget om livet.

Du kan fortfarande vända detta, inte för sent!👍
Givetvis har alkohol en psykisk likväl som fysisk inverkan men det är ingen livsstil, det är en sjukdom. Ungefär som att säga att funktionsnedsättning är en livsstil och inte en sjukdom.
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Helt enig i allt du skriver. Därför anser jag också att TS har rätt, det är inte en sjukdom - det är en LIVSSTIL. En rätt soft livsstil faktiskt, när man precis som du skriver i sista stycket har uppnått allt. Vad är det för vits med att äta kruskakakor och späka sig på allehanda vis för att kanske i bästa fall få några år extra på slutet, när man kan ha det gött här och nu? Så ser jag på det iaf.
Hur tror du det känns för omgivningen att du skulle vara konstant berusad, bra?
Är tinnitus, tics, inre demoner också en livsstil? det går ju att träna/arbeta bort.
Citera
2018-10-14, 19:00
  #1000
Medlem
För att bli alkoholberoende behöver man bli onykter ofta. Det är onykterhetens upprepning som skapar förändringar i hjärnan och ökar bla dopaminpåslaget markant ,mycket mer än en normaldos dopamin.
Citera
2018-10-14, 22:43
  #1001
Medlem
Kronartskockas avatar
Om jag utgår från trådstarten så kan alkoholismen i TS fall absolut vara en slags livsstil. Den influerar vilka val du gör dagligen, vad du valt att arbeta med och hur du spenderar din fritid. Ser inget problem i det hela om du är genuin i dina val att konsumera mycket alkohol och accepterar de konsekvenser det oundvikligen får.
Citera
2018-10-20, 12:15
  #1002
Medlem
kattlangarNs avatar
Här ligger jag och dricker folköl för att lindra bakfyllan, snart blir det en flaska rött sen kör vi på det starkare artilleriet.

Ringway, hade varit kul att få en lägesrapport från dig!
Citera
2018-12-11, 19:06
  #1003
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ringway
Livet lever vidare, bestämd mängd alkohol på vardagarna sen släpper jag loss på helgerna. Just nu sitter jag på krogen.

Vilka är favoriterna bland stadens sunkkrogar? Är det på Söder du håller till mest?
Citera
2019-01-18, 15:56
  #1004
Medlem
ringways avatar
Länge sedan jag var här, är tillbaka på jobbet och dricker som vanligt, ser det inte som en sjukdom. Utan är självvalt. Än så länge mår jag bra av det men jag vet att kroppen kommer ta stryk.
Citera
2019-01-18, 16:12
  #1005
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ringway
Länge sedan jag var här, är tillbaka på jobbet och dricker som vanligt, ser det inte som en sjukdom. Utan är självvalt. Än så länge mår jag bra av det men jag vet att kroppen kommer ta stryk.
Trist att Björn Paulsen lämnade? Kändes som en klockren spelare för oss

Okej lite on-topic också; hur mycket suger du i dig på en dag?
Citera
2019-01-18, 18:11
  #1006
Medlem
ringways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Trist att Björn Paulsen lämnade? Kändes som en klockren spelare för oss

Okej lite on-topic också; hur mycket suger du i dig på en dag?

Självklart saknar jag honom, men mest Kennedy. Jobbar jag en halva whiskey och några öl. Ledighet lite mer
Citera
2019-01-18, 18:12
  #1007
Medlem
ringways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
Vilka är favoriterna bland stadens sunkkrogar? Är det på Söder du håller till mest?

Japp på söder
Citera
2019-01-18, 18:13
  #1008
Medlem
ringways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattlangarN
Här ligger jag och dricker folköl för att lindra bakfyllan, snart blir det en flaska rött sen kör vi på det starkare artilleriet.

Ringway, hade varit kul att få en lägesrapport från dig!

Återställare hjälper mot bakfylla samt mycket vatten när man dricker
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback