• 1
  • 2
2012-12-02, 23:29
Medlem
vaccins avatar
Hej, min första vinter med körkort och har letat runt lite men inte hittat några riktigt bra svar.

Jag kör på en hel del småvägar med en framhjulsdriven bil och kan tänka mig att man någon gång i vinter kommer att fastna i snön.
Så för att förbereda mig lite lätt, vad ska man tänka på när man väl fastnat om man i värsta fall är själv? Och vad kan man ladda upp bilen med?

MVH Vaccin
Citera
2012-12-02, 23:31
Medlem
Uberfuhrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaccin
Hej, min första vinter med körkort och har letat runt lite men inte hittat några riktigt bra svar.

Jag kör på en hel del småvägar med en framhjulsdriven bil och kan tänka mig att man någon gång i vinter kommer att fastna i snön.
Så för att förbereda mig lite lätt, vad ska man tänka på när man väl fastnat om man i värsta fall är själv? Och vad kan man ladda upp bilen med?

MVH Vaccin

Spade. Bra vinterdäck.
Citera
2012-12-02, 23:34
Medlem
hashish-boys avatar
har man tur kan man gunga loss den annars behöver man gräva eller ha något att sticka under hjulen ex bräda eller matta (i värsta fall måste man dra loss med en annan bil)
Citera
2012-12-02, 23:35
Medlem
KurtAktsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaccin

MVH Vaccin

Ha en matta i botten av bagageluckan, denna kommer skydda mot allt du har där bak. Kör du fast kan du ta fram mattan och lägga den under framhjulen efter att du skottat och på så vis få mer fäste.

Något man alltid ska ha med sig i bilen är tändstickor och värmeljus. Detta just för om bilen dör och du inte har möjlighet att ta dig därifrån förren det blir ljust eller eventuellt att det kommer någon. Då kan du bränna fart på värmeljus i bilen och på så vis hålla upp temperaturen. Det är ingen byggfläkt om man tänker så men värmeljus gör mycket ändå.
Citera
2012-12-02, 23:39
Medlem
vaccins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KurtAktsam
Ha en matta i botten av bagageluckan, denna kommer skydda mot allt du har där bak. Kör du fast kan du ta fram mattan och lägga den under framhjulen efter att du skottat och på så vis få mer fäste.

Något man alltid ska ha med sig i bilen är tändstickor och värmeljus. Detta just för om bilen dör och du inte har möjlighet att ta dig därifrån förren det blir ljust eller eventuellt att det kommer någon. Då kan du bränna fart på värmeljus i bilen och på så vis hålla upp temperaturen. Det är ingen byggfläkt om man tänker så men värmeljus gör mycket ändå.

Tack för svar!
En stor ful matta har jag redan, perfekt!
Ska ta och kasta in en liten spade och en bogserlina, men värmeljus i bil låter farligt. Öppen låga samt koldioxid och kolmonoxid!
Citera
2012-12-02, 23:41
Medlem
Man kan tydligen lägga grannris under däcken, så kom loss min väninna....

Annars kan du läsa om utrustningen som kanske är billigare än att ringa till bärgningsfirma?

http://ltz.se/nyheter/motor/1.152608...rt-fast-i-snon
Citera
2012-12-02, 23:46
Medlem
Vill du ha hela kitet?

Nr1. Ett par rejälva varma vantar, reflexväst samt varm jacka om du inte bär detta på dig förvaras i bilen.
Nr2. Matta, plastgallernät, granris, grus eller va fasiken du kan få tag på eller förvara i bilen samt en mindre skyffel.
Nr3. Prova att gunga fram och tillbaka utan att slira i snön (öva gärna, krävs sina skills vid automat kan jag tillägga).
Nr4. Prova med nr2. eller få draghjälp av annan bilist/vänlig själ.
Nr5. Värme skadar aldrig (oavsett om det fan är ved och eld eller lyktor du har, det blir kallt snabbt som fan).
Nr6. Assistans i försäkringen.
Nr7. Nummer till lokal bonde med traktor (långsökt men det har fan fungerat ibland för mig).
Nr8. Skyffel och granris eller grus ihop med nr3 är tamejfan det bästa som finns på egen hand.

Hoppas det hjälpte!
Citera
2012-12-02, 23:56
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamantProxima
Vill du ha hela kitet?

Nr1. Ett par rejälva varma vantar, reflexväst samt varm jacka om du inte bär detta på dig förvaras i bilen.
Nr2. Matta, plastgallernät, granris, grus eller va fasiken du kan få tag på eller förvara i bilen samt en mindre skyffel.
Nr3. Prova att gunga fram och tillbaka utan att slira i snön (öva gärna, krävs sina skills vid automat kan jag tillägga).
Nr4. Prova med nr2. eller få draghjälp av annan bilist/vänlig själ.
Nr5. Värme skadar aldrig (oavsett om det fan är ved och eld eller lyktor du har, det blir kallt snabbt som fan).
Nr6. Assistans i försäkringen.
Nr7. Nummer till lokal bonde med traktor (långsökt men det har fan fungerat ibland för mig).
Nr8. Skyffel och granris eller grus ihop med nr3 är tamejfan det bästa som finns på egen hand.

Hoppas det hjälpte!

det låter som att den här damen/mannen inte kan köra, så du borde lyssna då det verkar finnas erfarenheter här

Senast redigerad av hashish-boy 2012-12-03 kl. 00:18.
Citera
2012-12-02, 23:57
Medlem
browneyes avatar
Ett tips kan vara en uppsättning sådana här:

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-ti...or-2-st-37140/
Citera
2012-12-03, 00:01
Medlem
Tänk på att om du inte kommer loss kommer varje försök att komma loss att göra situationen värre genom att du gräver ner dig. Ta det därför lugnt och metodiskt.

En matta är bra att ha, men komplettera gärna med en meterlång planka. Sitter du i lervälling hjälper inte en matta ett dugg. Är du riktigt hardcore kan du spika fast något (som ett slaktat bildäck) på båda sidor för bättre grepp.

Tänk också på att en bil som inte har massa lullull alltid spinner på det hjul som har sämst grepp. Detta går att motverka till viss del genom att bromsa när du gasar. Eftersom du har en framhjulsdriven bil får du använda färdbromsen för detta. Jag utgår från att du inte har en bil där handbromsen går till framhjulen.
Senast redigerad av patwotrik 2012-12-03 kl. 00:06.
Citera
2012-12-03, 00:04
Medlem
Johan_08s avatar
Jobbat i trafiken i ett par vintrar nu.

Det jag behövt är:

En hink med grus, antislirmattor till de drivande hjulen (fungerar med bilmattorna som finns i bilen, men dom flyger lätt iväg), vinterkedjor.
Det är de jag använt för att kunna komma loss, olika ting i olika situationer.

Jag har även spade och bogsertillbehör, dessa är dock inte de mest nödvändiga ifall du har råd med bärgning.

Bra vinterdäck har några sagt, det stämmer ju självklart men det kommer inte få dig loss när du sitter fast i 9 av 10 fall.
Citera
2012-12-03, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
det låter som att den här damen/mannen inte kan köra, så du borde lyssna då det verkar finnas erfarenheter här

Tack för spoiler, I like that! Jobbat som lantbrevbärare back in the day och då kunde man ibland sätta bilen = hårda erfarenheter av denna jävla snön.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in