Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-12-02, 17:13
Medlem
Hejsan! Fick en sjuk idé häromdagen... Planen var att jag skulle bosätta mig mitt ute i den jämtländska vildmarken för "några" år. Jag skulle sedan hugga ner tillräckligt många granar, såga upp mitt egna virke och bygga mig en båt helt i trä för att sedan segla/ro ner för Indalsälven, bottenhavet och vidare söderut mot söderköping och Göta Kanal. Givetvis inte helt enkelt men inte heller omöjligt.

Målet är Torsö strax utanför Sjötorp, men får man ro Göta Kanal eller måste alla fritidsbåtar vara försedda med motor?
Citera
2012-12-02, 17:17
Medlem
Klart du får ro, det jobbiga är när du troligtvis måste bära den förbi slussarna.
Citera
2012-12-02, 17:33
Medlem
Om jag får ro i kanalen så får jag nog slussa med åror också med tanke på att man måste ha motorn avstängd när man slussar. Ser man till att vara sista båt in för varje slussning ser jag inte problemet, då är jag ju inget hinder för övriga.
Senast redigerad av Thorped 2012-12-02 kl. 17:36.
Citera
2012-12-02, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thorped
Om jag får ro i kanalen så får jag nog slussa med åror också med tanke på att man måste ha motorn avstängd när man slussar. Ser man till att vara sista båt in för varje slussning ser jag inte problemet, då är jag ju inget hinder för övriga.

Problemet är väl om du mosas mot en stor silja line båt.
Citera
2012-12-03, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thorped
Hejsan! Fick en sjuk idé häromdagen... Planen var att jag skulle bosätta mig mitt ute i den jämtländska vildmarken för "några" år. Jag skulle sedan hugga ner tillräckligt många granar, såga upp mitt egna virke och bygga mig en båt helt i trä för att sedan segla/ro ner för Indalsälven, bottenhavet och vidare söderut mot söderköping och Göta Kanal. Givetvis inte helt enkelt men inte heller omöjligt.

Målet är Torsö strax utanför Sjötorp, men får man ro Göta Kanal eller måste alla fritidsbåtar vara försedda med motor?
Om det är så att du verkligen tänker ro genom Göta Kanal så se till att ta med dig en karta innan du drar ut i skogen och börjar bygga egen båt.
Indalsälven är klurig att lura sig nerför Specielt när den fryser igen på vintern

Vad jag vet så är det inget problem att ro i Göta kanal, Tänk på att när det är sommar så håller många turistbåtar till där och det kan bli trångt...

Lite inspiration kanske skulle komma till hjälp?
Citera
2012-12-03, 11:24
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deusfan
Problemet är väl om du mosas mot en stor silja line båt.

Silja Line Båt? I Göta Kanal?
Den risken är obefintlig då det inte finns Silja Båtar i Göta Kanal.

Det största man kan träffa på är Kanalbåtarna
Citera
2012-12-03, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
Silja Line Båt? I Göta Kanal?
Den risken är obefintlig då det inte finns Silja Båtar i Göta Kanal.

Det största man kan träffa på är Kanalbåtarna

http://sv.wiktionary.org/wiki/%C3%B6verdriva#Svenska
Citera
2012-12-03, 20:51
Medlem
Ta det med ro... du får ro,paddla, staka och gåför motor. segla..har gjort det men det lär vara svårt att kryssa
Citera
2012-12-03, 22:10
Medlem
Nummer14s avatar
Självklart får du ro kanalen. Däremot vågar jag inte lova att du får slussa med en roddbåt, det handlar inte om att "man ändå måste ha motorn avstängd" utan om rent krasst om båtens vikt. Det blir rejäla krafter i strömmarna när de öppnar luckorna och det är anledningen till att man tex inte får slussa med en kanot. Som erfaren slussare är jag ytterst tveksam till att man klarar av det själv i en roddbåt, och på två så blir det fortfarande väldigt jobbigt och inte mycket marginaler. Räkna således med att du behöver dra båten förbi slussarna.

Vad det gäller att bosätta sig i vildmarken i ett par år och hugga ned granar för att bygga en båt...
Äger du ens någon mark? Allemansrätten ger dig enbart möjlighet till enstaka övernattningar och definitivt inte rätt att hugga ned träd! Att sen bygga en båt är inte helt lätt, förvisso ingen omöjlig uppgift men du kommer att behöva en hel hög med verktyg.
Citera
2012-12-04, 01:01
Medlem
Tänk på alla vattenkraftverk som finns i Indalsälven, där väl några dessutom är torrbelagda flera hundra meter efter dammen. Det blir långa sträckor att dra din båt.
Citera
2012-12-04, 11:19
Moderator
^Eazs avatar
Jag har paddlat Göta kanal (bodde i Lyrestadområdet som barn), varpå jag och brorsan paddlade med tält, mat osv nedför Göta Kanal och tältade längs vägen, var faktiskt riktigt trevligt.

Vi bar dock kanoten vid varje sluss.

Att ro med en stor, icke-bärbar båt kan nog vara krångligt.
Citera
2012-12-07, 11:40
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Jag har paddlat Göta kanal (bodde i Lyrestadområdet som barn), varpå jag och brorsan paddlade med tält, mat osv nedför Göta Kanal och tältade längs vägen, var faktiskt riktigt trevligt.

Vi bar dock kanoten vid varje sluss.

Att ro med en stor, icke-bärbar båt kan nog vara krångligt.

Det finns ju ihopfällbara båtvagnar som är små nog att man kan ta med sig dem i båten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in