Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-04-20, 15:02
  #1
Medlem
Knullkungens avatar
http://www.olympic.org/uk/news/olymp...uk.asp?id=1309 Perosnligen sre jag ingen naledning till att förändra OS-programet är bra som det är nu. Vad anser ni? Vilka sporter skulle ni vilja lägga till/ta bort från OS i så fall?
Citera
2005-04-20, 15:15
  #2
Medlem
Madchilds avatar
Finns en massa sporter som borde väck.
T ex:
Beachvolley. Det finns redan vanlig volleyboll.
Synkrosimhopp. Finns vanligt simhopp.
Konstsim. Vem bryr sig?
Gång. Oseriös sport.
Citera
2005-04-20, 15:29
  #3
Medlem
Ta bort:
* Fotboll, alldeles för stor enskild idrott för OS.
* Tennis, likt golf en individuell idrott som nästan helt saknar landslagsengagemang (undantagsvis Davis Cup) och där vinstsummorna i de stora tävlingarna styr prestigen. OS kommer aldrig att vara en särskilt stor tävling för utövarna av dessa sporter.
* Halvera antalet simningsgrenar. Det råder i närmast inflation på antalet medaljer från bassängarenorna, se exempelvis Australien.

Lägg till/behåll
* Friidrott, ingen speciell gren som saknas men jag hoppas att friidrotten fortsättningsvis förblir nummer ett i OS sammanhang.
* Brottning, den grekisk-romerska stilen är en klassisk OS-gren som ska få vara kvar, oavsett hur mycket jänkarna gnäller.
Citera
2005-04-20, 15:31
  #4
Banned
uph-mans avatar
Kast med dvärg! Kast med dvärg! Kast med dvärg!
Citera
2005-04-20, 15:34
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uph-man
Kast med dvärg! Kast med dvärg! Kast med dvärg!


Men finns det inte en kanot-gren där där besättningen ska bestå av två långa roddare och en dvärg? Två och en halv någonting... heter den tror jag.
Citera
2005-04-20, 17:30
  #6
Medlem
Inlines avatar
Madchild och Dufresne, jag är med Er.

Tycker även att följande sporter skall bort:
- Taekwondo och judo. (Fanns inte karate på programmet förr?) Som "kampsporter" räcker brottning och boxning bra.
- Dressyr: Varför finns den överhuvudtaget? Vill man se djur göra konster kan man väl gå på cirkus?
- segling: alldeles för publikovänlig, pågår alldeles för länge
- Skytte: Skala bort några grenar. Vissa bör få vara kvar, men som det är nu känns många av dem alldeles för plottriga. Är det inte för lätt att skjuta om man förlorar ett guld pga att man skjuter några nior istället för några tior?
Citera
2005-04-20, 20:19
  #7
Medlem
snowboard. Pinsam sport i OS. Bort med skiten!
Citera
2005-04-20, 20:35
  #8
Medlem
Rob Halfords avatar
Puckelpist borde också lyftas ut ur OS programmet. Låt dom köra uppvisning mellan första och andra åket när dom riktiga alpina grenarna avgörs. Snowboard kunde få en liknande status.

Annars håller jag med om allt som framförts i tråden.
Citera
2005-04-20, 20:38
  #9
Medlem
Robert_Goatses avatar
Det spekuleras om att Golf ska bli en OS-gren.
Det kommer att bli lika spännande som Ishockey-VM.
Citera
2005-04-20, 22:48
  #10
Medlem
petersens avatar
I princip kan alla idrottsgrenar som har blivit olympiska eller åter blivit olympiska from 1988 förlora sin olympiska status.

Freestyleskidåkning & Snowboard
Strandvolleyboll
Tennis
Herrfotboll
Citera
2005-04-21, 10:02
  #11
Medlem
Inlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrull
snowboard. Pinsam sport i OS. Bort med skiten!
Jag är snowboardåkare, men håller med dig. Åkning runt portar görs bäst på skidor, så varför göra det på bräda? De senaste två spelen har dock snowboardhalfpipe varit riktigt bra tävlingar. T.o.m. folk som aldrig åkt bräda satt som klistrade. Problemet är att det är en bedömningssport och såna är alltid lite suspekta. Speciellt när vi snowboardrävar tycker att en galen finne som gör en sjukt hög, men rak, air-to-fakie borde få hundra gånger mer poäng än en amerikan som gör en gräsklipparspinn nån meter över kanten, något som FIS inte håller med om.
Citera
2005-04-21, 10:06
  #12
Medlem
Fläskbak(kille)s avatar
Återinför: Stående längdhopp. Har sett en journalfilm med detta. Såg rackans skoj ut. Mannen liksom krampade iväg sig.

Förresten, ändra i rubriken: "behövs de verkligen?"
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback