• 1
  • 2
2012-12-06, 08:08
Medlem
Glorfindels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thorgils
Hej!

Ja, det stämmer.. min bank (Skandiabanken) anger att den effektiva årsräntan är 1,6 %. Men kan de ändra den hur som helst och när som helst, eller hur funkar det? Eller sätter de räntan en gång per år och sedan gäller det fram till nästa år, eller?
De kan ändra räntor när och hur de vill, så vida det inte rör sig om ett konto där pengarna är bundna i en viss tid.
Hur mycket man totalt får per år vet man egentligen inte före på nyårsafton. De större bankerna ändrar relativt sällan räntorna, medan hos mindre nischbanker sker det mer frekvent. Det kan finnas flera orsaker till att en bank förändrar räntan. Några exempel är ur konkurrenssynpunkt (mot andra banker), man behöver få in mer pengar till banken, ekonomin förändras, staten justerar reporäntan.

Räntan får man normalt sett en gång per år (finns dock få som delar ut den månadsvis), om man haft 10000:- på ett sparkonto i 100 dagar, varav 35 till en ränta av 1,2 och resterande till en ränta av 1,6 så får man ut
10000*0,012*35/365+10000*0,016*65/365=11,50+28,50=40:-
Citera
2012-12-06, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorfindel
Hur mycket man totalt får per år vet man egentligen inte före på nyårsafton.

hos en del banker ( t.ex. sbab ) kan man se upplupen ränta, dvs hur mycket ränta man hittills har tjänat ihop, på internetbanken...
Citera
2012-12-07, 22:38
Medlem
Glorfindel, tmach m fl… FAN att detta ska vara så komplicerat. Hur ska jag då på ett enkelt sätt kunna hålla reda på att mina sparpengar på kontot inte äts upp av inflationen?

Kan man i alla fall säga så här: att så länge räntan på mitt sparkonto (efter avdragen skatt på 30 %) vid varje given tidpunkt är större än inflationen för tillfället så går jag inte minus?

Som jag nämnde tidigare är min ränta just nu 1,6 %, och inflationen 0,4 %. Drar vi av för skatt på räntan blir nettoräntan 1,12 % = alltså fortfarande högre än 0,4 %. För tillfället går jag alltså inte back? Är det korrekt räknat?

Men då kanske vi skulle återvända till ursprungsfrågan, är det kanske trots allt säkrare att spara i guld på sikt om man vill undvika värdeminskning på grund av inflation, eller vad säger ni kunniga? Trots att guldpriset går upp och ner, så är det kanske ändå en positiv trend på sikt, eller vad? Eller tycker ni det är bättre att ha pengarna på ett sparkonto och ständigt hålla koll på att räntan är högre än inflationen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in