• 1
  • 2
2012-12-01, 20:42
Medlem
Hej vänner! Jag är en ekonomisk analfabet som inte mycket begriper när det kommer till ekonomi, men så mycket vet jag att alla mina sparpengar på banken riskerar att minska över tiden på grund av inflationen (som vad jag förstår sedan ett tag tillbaka är större än räntan på banken). Därför skulle jag vilja få tips på ett sparande som skyddar mina pengar från inflationen. Jag är inte intresserad av att tjäna några pengar, det viktiga för mig är att mina sparpengar förblir i samma reella värde imorgon som idag och igår.

Jag har försökt läsa på, men som analfabet med kroniska svårigheter att förstå ekonomiska resonemang är det inte lätt. Det talas dock ibland om realobligationer och realräntefonder. Dessa skall vara skyddade mot inflationen, och jag var på väg att investera i dessa, men så snubblade jag över följande artikel:
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter...at_7100071.svd

Blir alltså inflationen större än 4% är det inte längre inflationsskyddat! Vad då göra? En bloggare som verkar kunnig skriver såhär om ”realräntefällan”:

”Nej, vill man skydda kapital mot inflation skall man investera i något med hävstång mot inflationen, t ex guld.” (http://cornucopia.cornubot.se/2009/1...ntefallan.html)

Är det riktigt? Är det trots allt guld man skall köpa om man vill vara helt på den säkra sidan? Men guldpriset varierar ju också över tid, ibland går det upp, ibland går det ner? Då borde det finnas en risk att man förlorar pengar? Eller är inflationen alltid större än guldprisets eventuella svängningar?

Det måste väl finnas någonting i denna värld som har ett absolut – konstant – värde över tid? Som har samma realvärde idag, igår, imorgon, ja, i evighet? Allt i den ekonomiska världen kan väl inte vara relativt, och utsatt för ständiga svängningar? Vad ska då ekonomiska idioter som jag ta oss till, som inte förstår/orkar/vill hålla på med aktier och smarta klipp, utan bara vill att ens sparade tillgångar skall förbli i ett konstant värde, så att man alltid vet vad man har.

Finns det någon som kan hjälpa mig?
Citera
2012-12-01, 22:31
Medlem
felpost
Senast redigerad av tmach 2012-12-01 kl. 22:33.
Citera
2012-12-01, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
felpost

Jaså? Var skulle jag ha postat denna tråd någonstans då?
Citera
2012-12-01, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thorgils
Jaså? Var skulle jag ha postat denna tråd någonstans då?

jag postade i fel tråd...

f.ö. tycker jag nog att du ska det som "en bloggare som verkar kunnig" med en stor nypa salt.

jag tycker att han har en väldigt snäv och fyrkantig syn på många saker.

ibland undrar jag om han någonsin har läst en endaste dagstidning...
Senast redigerad av tmach 2012-12-01 kl. 22:55.
Citera
2012-12-01, 23:05
Medlem
Fris avatar
Varför skulle det finnas något konstant värde i världen?
Det är inte alls nödvändigt.

Men guld är så när man kan komma erfarenhetsmässigt, och det finns kemiska anledningar som förklarar det, det är inte ens tillfällighet. Om en "viking" för 1000 år sen grävde ned en förmögenhet i form av guld, och du hittar den idag, så är det fortfarande en förmögenhet! Det kan man inte säga om dagens fiatpengar, som SEK:en. Riksbanken lovar att minska dess värde med 2% om året (den s.k. inflationen) så om 1000 år är en miljon nedgrävda SEK värd bara ca 0.1 öre!

Guldet varierar kortsiktigt mycket, liksom alla priser varierar kortsiktig mycket när allting beror av enskilda planekonomiska politiska beslut på central nivå. Som i vår tid. Trillions of dollars hit och dit, sånt dikterar enskilda mäktiga politiker, det orsakas inte av alla människors efterfrågan och utbud som det hade gjort på en marknad.

Allmänt är rådet att undvika löften om framtida betalningar av alla de slag! Såsom obligationer, derivat och motparter överhuvudtaget. Fysiskt ägande har ett högre värde därför att det slipper allt tjafs om vad som händer om "löftet" om ditt och datt inte infrias. Guld är av uppenbara kemiska skäl mest lämpat i det avseendeet, men blanda i stor utsträckning även med andra slags råvaror och fysiska tillgångar för att slippa risker med att staterna manipulerar guldpriset eller helt enkelt konfiskerar allt guld. Igen.
Citera
2012-12-01, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Varför skulle det finnas något konstant värde i världen?
Det är inte alls nödvändigt.

Men guld är så när man kan komma erfarenhetsmässigt, och det finns kemiska anledningar som förklarar det, det är inte ens tillfällighet. Om en "viking" för 1000 år sen grävde ned en förmögenhet i form av guld, och du hittar den idag, så är det fortfarande en förmögenhet! Det kan man inte säga om dagens fiatpengar, som SEK:en. Riksbanken lovar att minska dess värde med 2% om året (den s.k. inflationen) så om 1000 år är en miljon nedgrävda SEK värd bara ca 0.1 öre!

Guldet varierar kortsiktigt mycket, liksom alla priser varierar kortsiktig mycket när allting beror av enskilda planekonomiska politiska beslut på central nivå. Som i vår tid. Trillions of dollars hit och dit, sånt dikterar enskilda mäktiga politiker, det orsakas inte av alla människors efterfrågan och utbud som det hade gjort på en marknad.

Allmänt är rådet att undvika löften om framtida betalningar av alla de slag! Såsom obligationer, derivat och motparter överhuvudtaget. Fysiskt ägande har ett högre värde därför att det slipper allt tjafs om vad som händer om "löftet" om ditt och datt inte infrias. Guld är av uppenbara kemiska skäl mest lämpat i det avseendeet, men blanda i stor utsträckning även med andra slags råvaror och fysiska tillgångar för att slippa risker med att staterna manipulerar guldpriset eller helt enkelt konfiskerar allt guld. Igen.

Tack! Det låter som du ger mig rådet att satsa på guld framför realränteobligationer/fonder... Men hur mycket kan guldpriserna variera då, kortsiktigt? Hur stor skillnad är det? Riskerar man att göra en rejäl förlustaffär om man säljer vid fel tidpunkt?
Citera
2012-12-02, 00:11
Medlem
Citat:
Hej vänner! Jag är en ekonomisk analfabet som inte mycket begriper när det kommer till ekonomi, men så mycket vet jag att alla mina sparpengar på banken riskerar att minska över tiden på grund av inflationen (som vad jag förstår sedan ett tag tillbaka är större än räntan på banken).

men är det verkligen så?

riksbanken påstår att inflationen är 0.4 %

http://www.riksbank.se/sv/Penningpol...ionen-just-nu/

ett bra sparkonto ger runt 2.5% i ränta minus skatt vilket betyder 1.75%.
Citera
2012-12-04, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
men är det verkligen så?

riksbanken påstår att inflationen är 0.4 %

http://www.riksbank.se/sv/Penningpol...ionen-just-nu/

ett bra sparkonto ger runt 2.5% i ränta minus skatt vilket betyder 1.75%.

Tack för svar! Den aktuella räntesatsen på mitt sparkonto är just nu 1,6 %. Hur räknar jag ut vad det blir efter skatt?

Hur som helst verkar det ju betyda att jag för tillfället har bättre ränta på kontot än inflationen - så just nu förlorar jag inga pengar?

Men det är en sak jag inte begriper, som du gärna får förklara. Länken till riksbanken anger att inflationen just nu är 0,4 % (i oktober). Men jag trodde inflationen räknades på årsbasis? Om du på ett pedagogiskt sätt ville förklara hur man räknar vore jag tacksam. Är det något slags månadssnitt för årsinflationen de presenterar, eller? För på bara en månad kan väl inte inflationen vara hela 0,4 %??
Citera
2012-12-05, 08:22
Medlem
Glorfindels avatar
När man säger att inflationen var 0,4% i oktober så innebär det att pengarna har minskat i värde med 0,4% sedan oktober förra året, dvs man räknar månad för månad, men alltid på 12 månaders basis.
Citera
2012-12-05, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorfindel
När man säger att inflationen var 0,4% i oktober så innebär det att pengarna har minskat i värde med 0,4% sedan oktober förra året, dvs man räknar månad för månad, men alltid på 12 månaders basis.

Tack Glorfindel!

Men hur förhåller det sig då med mitt sparkontos ränta? Är den också räknad på årsbasis? Alltså, när man säger att jag har 1,6 % ränta så innebär det att om jag t ex har 100 000 kr på kontot så får jag en årlig ränta på 1 600 kr? Men hur ofta ändrar bankerna räntan? Görs det en gång per år eller kan de ändra hur som helst helt plötsligt? I sådant fall blir det ju svårt att beräkna den faktiska årsräntan, eller hur? Jag menar, om banken ger mig 1,6 % i ränta en månad, en annan 1,1 %, en tredje kanske bara 0,4 % etc... då måste man försöka räkna ut något slags årssnitt, eller hur funkar det?
Citera
2012-12-05, 22:02
Medlem
Citat:
Men hur förhåller det sig då med mitt sparkontos ränta? Är den också räknad på årsbasis? Alltså, när man säger att jag har 1,6 % ränta så innebär det att om jag t ex har 100 000 kr på kontot så får jag en årlig ränta på 1 600 kr? Men hur ofta ändrar bankerna räntan? Görs det en gång per år eller kan de ändra hur som helst helt plötsligt? I sådant fall blir det ju svårt att beräkna den faktiska årsräntan, eller hur? Jag menar, om banken ger mig 1,6 % i ränta en månad, en annan 1,1 %, en tredje kanske bara 0,4 % etc... då måste man försöka räkna ut något slags årssnitt, eller hur funkar det?

En del banker har olika kreativa sätt att räkna ränta på men det vanligaste är att effektiv årsränta anges. Räntan räknas sedan om till dygnsränta och beloppet räknas ut för varje dygn. Därför blir det inga problem även om räntan ändras flera gånger per år. Ändras räntan under året blir årsräntan i praktiken ett slags snitt.
Citera
2012-12-05, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tiller
En del banker har olika kreativa sätt att räkna ränta på men det vanligaste är att effektiv årsränta anges. Räntan räknas sedan om till dygnsränta och beloppet räknas ut för varje dygn. Därför blir det inga problem även om räntan ändras flera gånger per år. Ändras räntan under året blir årsräntan i praktiken ett slags snitt.

Hej!

Ja, det stämmer.. min bank (Skandiabanken) anger att den effektiva årsräntan är 1,6 %. Men kan de ändra den hur som helst och när som helst, eller hur funkar det? Eller sätter de räntan en gång per år och sedan gäller det fram till nästa år, eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in