Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-11-30, 13:21
  #1
Medlem
.Chloes avatar
Hej!

Om vi tar en helt vanlig diskussion om Sverigedemokraterna så lär invandrarfrågan vara i fokus. Men om vi bortser från denna fråga och ser på vad SD mer vill ändra på, vad utmärker sig partiets politik med i jämförelse med t.ex Moderaterna?

I denna tråd ska vi alltså inte uppmärksamma invandrarfrågan, utan allt annat. Hur ser SD på skatter, studenter, skola, infrastruktur, miljö, EU och t.ex import/export?

Diskussionsunderlaget ska vara varför SDs politik är bättre än de andra partiernas. Vad finns det för negativa samt positiva saker som SD vill se ändring på? Vad borde partiet fokusera mer på och varför?

Tack för mig!
Citera
2012-11-30, 13:30
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Hej!

Om vi tar en helt vanlig diskussion om Sverigedemokraterna så lär invandrarfrågan vara i fokus. Men om vi bortser från denna fråga och ser på vad SD mer vill ändra på, vad utmärker sig partiets politik med i jämförelse med t.ex Moderaterna?

I denna tråd ska vi alltså inte uppmärksamma invandrarfrågan, utan allt annat. Hur ser SD på skatter, studenter, skola, infrastruktur, miljö, EU och t.ex import/export?

Diskussionsunderlaget ska vara varför SDs politik är bättre än de andra partiernas. Vad finns det för negativa samt positiva saker som SD vill se ändring på? Vad borde partiet fokusera mer på och varför?

Tack för mig!

Frågor som är viktiga för mig:

Kärnkraft - Vill jag ej avveckla
Försvaret - Mer pengar
Brottsbekämpning/polismakten - Mer Pengar

Av de tre frågorna som står mig nära så är SD det enda partiet som ville genomföra samtliga. I princip alla andra partier vill göra motsatta på 2/3 eller 3/3. Så för mig är det naturligt att rösta SD.

Sen att de vill minska invandringen är bara en bonus.
Citera
2012-11-30, 13:31
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Hej!

Om vi tar en helt vanlig diskussion om Sverigedemokraterna så lär invandrarfrågan vara i fokus. Men om vi bortser från denna fråga och ser på vad SD mer vill ändra på, vad utmärker sig partiets politik med i jämförelse med t.ex Moderaterna?

I denna tråd ska vi alltså inte uppmärksamma invandrarfrågan, utan allt annat. Hur ser SD på skatter, studenter, skola, infrastruktur, miljö, EU och t.ex import/export?

Diskussionsunderlaget ska vara varför SDs politik är bättre än de andra partiernas. Vad finns det för negativa samt positiva saker som SD vill se ändring på? Vad borde partiet fokusera mer på och varför?

Tack för mig!

Nu har de i o sig ingen invandrarpolitik av värde då f.d talesmannen, ja ni vet han som vill utvisa alla kriminella blattar, själv har en kriminell invandrarmamma som är dömd till ett år i fängelse. För att ha stulit miljoner som annars skulle gått till välfärden, vård av äldre och skola. Gud vet hur mkt av vårt deg som numer återfinns i lille teds fickor. Förkastligt.

Allvarligt ser ni inte hur detta får partiet att framstå? Snart har Israelfalangen kidnappat klart detta parti och SD endast är ett bricka i deras intressen. Det går faktiskt att kräva mindre muhammedaner etc i Sverige utan att alliera sig med detta vedervärdiga pack fylld av lögnare och dömda tjuvar. Har svårt att se hur det vanlige svensken ska uppfatta allt när det så småningom uppdagas.
__________________
Senast redigerad av Highlander169 2012-11-30 kl. 13:34.
Citera
2012-11-30, 13:33
  #4
Medlem
SD Svenska normala skatter, mer pengar till vård och omsorg, mer pengar till skola bättre täcknig i Akassan. jag till utbyggning och utveckling av kärnkraft, det största problemet inom deras politik och det jag håller med om minst är att de vill ta kristendomen under armarna lite mer än vad som behövs och att de inte vill att homosexuella ska kunna gifta sig(de ska kunna ingå partnerskap)

https://sverigedemokraterna.se/ om du är intresserad är det bästa att gå till källan och läsa kritiskt!
finns saker jag inte håller med om och saker som jag tycker de gör bättre än alla andra partier!
Citera
2012-11-30, 13:34
  #5
Medlem
Är sd inte det ända partiet som förespråkar hårdare straff för tyngre brott? de vill införa riktiga livstid straff. Alltså att om en person tex mördar 3 personer skal inte denna person kunna gå fri om 25 år.

Annars har jag hört att de vill införa flera synliga poliser på våra gator och förflytta mycket av det pappersarbete polisen idag gör till andra personer.

Annars är väl sds politik relativt lik de andras tror jag, är inte så insatt. Möjligen att de är anti Eu vilket V också är.
Citera
2012-11-30, 15:14
  #6
Medlem
SD har inte feministisk syn på samhället utan de vill ha lika rättigheter och möjligheter för män och kvinnor, på så sätt tror de att samhället kommer på ett naturligt sätt anpassas efter befolkningen och hur befolkningen vill ha det.

De tror tex inte att kvotering är rätt sätt att få kvinnor till chefspositioner, de tycker också att svenska lagen inte ska diskriminera män, utan att vi ska skapa ett samhälle där män och kvinnor har samma möjligheter men de val vi gör ska inte staten påverka!
Citera
2012-11-30, 16:00
  #7
Avstängd
Sverigedemokraterna ligger längre fram i utvecklingen, de är i fas med dagens teknik och har en ordentlig syn på själva samhället och går inte efter vad som står på papper.

Till exempel:
Sverigedemokraterna vill inleda livstidsstraff, de tycker att abort ska vara tillåtet tills vecka 12, de vill sträva efter en perfekt balans jämställdhet och vill att skattepengarna främst ska gå till att hjälpa Svenskar i Sverige.
Citera
2012-11-30, 22:02
  #8
Medlem
FarbrorKanins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Hej!

Om vi tar en helt vanlig diskussion om Sverigedemokraterna så lär invandrarfrågan vara i fokus. Men om vi bortser från denna fråga och ser på vad SD mer vill ändra på, vad utmärker sig partiets politik med i jämförelse med t.ex Moderaterna?

I denna tråd ska vi alltså inte uppmärksamma invandrarfrågan, utan allt annat. Hur ser SD på skatter, studenter, skola, infrastruktur, miljö, EU och t.ex import/export?

Diskussionsunderlaget ska vara varför SDs politik är bättre än de andra partiernas. Vad finns det för negativa samt positiva saker som SD vill se ändring på? Vad borde partiet fokusera mer på och varför?

Tack för mig!

De har väl ingenting att komma med, trots föraktet mot "sjupartiet" så hindrar det inte SD från att stödja div motioner. Själva har man väl fått igenom noll och ingenting av sin egen politik.
Citera
2012-11-30, 22:11
  #9
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibbenz
Kärnkraft - Vill jag ej avveckla
Försvaret - Mer pengar
Brottsbekämpning/polismakten - Mer Pengar
Viktiga politiska frågor, och jag håller med. Tycker kärnkraft borde öka samt mer pengar till brottsbekämpning.


Tycker ni att SD borde framföra sina åsikter angående t.ex brottsbekämpning istället för att tjata om invandrarfrågan? Ett parti som ska sitta i riksdagen borde inte fokusera på ett område, då ska partiet vara en minoritet och just därför tror jag inte att SD har mognat för att bli ett storhetsparti. De har för lite kunskap om de större frågorna. Eller ska man lita på vad SD säger?
Citera
2012-11-30, 22:24
  #10
Medlem
vondodenburgs avatar
eftersom integrationspolitiken håller på att drabbas av ett totalhaveri är den frågan den i särklass viktigaste just nu. händer inget drastiskt kommer majoriteten av sveriges befolkningen att ha MENA-bakgrund och det är inget som i alla fall jag ser fram emot.
Citera
2013-12-30, 13:31
  #11
Medlem
Eh Whatevers avatar
Bumpar gärna denna tråd.
Uppdateringar nu inför 2014?
Citera
2013-12-30, 14:13
  #12
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eh Whatever
Bumpar gärna denna tråd.
Uppdateringar nu inför 2014?

SD:s unika försäljningsfördel är att man har en tydlig negativ syn på invandring.

Alla andra politiska ställningstaganden är av hygienkaraktär. Man vill ha mer av allt som är bra, mindre av allt som är dåligt. Här kan man kanske ana att man har ett socialkonservativt anslag, men det är inte särskilt tydligt eller konsekvent genomfört. En stor del av de förslag man har bygger dessutom på orealistiska bedömningar av hur de skall finansieras. Men i de flesta frågor är man ett obetydligt radikalare parti än M och S, beroende på fråga, och det finns, i varje fråga, ännu mer polariserade alternativ, vad man än tycker är viktigt.

Skulle SD släppa invandringsfrågan kommer man mest troligt att tyna bort på sikt. Men det finns alltid en inbyggd tröghet, så vi kan ju anta att ett närmande till (säger vi) alliansens invandringspolitik inte kommer att uppfattas som ett svek av särskilt många förrän efter fullbordat faktum. Om vi utgår från 5.7 % i valet 2010, opinionssiffrorna just nu är realistiska (10-12 % just nu) och att man lägger ner invandringsretoriken (hur det nu skulle gå till - det kan man fråga sig), så är man snabbt (inom en valperiod) nere på 4-6 % igen (eftersläpningen) och sedan får man se.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback