Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-11-30, 02:18
  #1
Medlem
Hej!

Letar efter billiga alternativ för en webbshop, behöver jag VPS eller räcker shared hosting?
Någon som kan hjälpa och guida mig i rätt riktning, riktigt osäker på vad man ska välja för webbhotell
Citera
2012-11-30, 19:02
  #2
Medlem
qrizzes avatar
Systemutveckling

Övriga nätverksdiskussioner --> Webbhotell och webbserver
/Moderator
Citera
2012-11-30, 19:04
  #3
Medlem
qrizzes avatar
Till och börja med så kan du alltid börja på ett webbhotell. Allt ifrån Loopia, Binero eller CityNetWork. Alla tre är svenska företag och har utmärkt support.
Citera
2012-12-01, 05:17
  #4
Medlem
Sverige2025s avatar
Shared hosting är ganska begränsad om du skall köra webshop, eftersom du inte har ssh access.

Fördelen med VPS eller egen server är att de lättare att göra script som kan te.x uppdatera priser och liknade. Bästa är att köpa egen server och sedan hyra rackplats av någon.

Men det är ingen billig lösning att starta webbutik på, du får räkna med att hyra rackplats kosta 500:- / mån plus moms .


Citat:
Ursprungligen postat av storhajen
Hej!

Letar efter billiga alternativ för en webbshop, behöver jag VPS eller räcker shared hosting?
Någon som kan hjälpa och guida mig i rätt riktning, riktigt osäker på vad man ska välja för webbhotell
Citera
2012-12-01, 05:37
  #5
Medlem
Det är inte alls önskvärt att äga sin egen server, om inte du tycker det roligaste i världen är att pilla med den då. Skall du tjäna pengar så hyr du en managed server eller vps.

Troligen kan du starta på webbhotell som sades tidigare, när du får mer trafik än webbhotellkontot pallar så kan du skaffa dig en vps eller ett större webbhotellkonto om du hellre önskar det. Fördelen med vanligt webbhotell är att det kräver väldigt lite underhåll från din sida, och skall du ha egen server/vps så får du själv rodda servern eller betala någon för att göra det, kan kosta allt från några hundra i månaden extra till tusenlappar.

Jag vet inte vad som är viktigast för dig. Jag betalar 10 spänn i månaden och är nöjd med det jag har. Många säger att budgethotellen suger, men jag tycker kvaliteten på mitt nuvarande känns bättre än binero och one som jag har kört innan. Iaf så går sidorna jävligt snabbt nu.

Vad har du tänkt köra för system?
Citera
2012-12-01, 12:01
  #6
Medlem
Floppsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige2025
Shared hosting är ganska begränsad om du skall köra webshop, eftersom du inte har ssh access.

Fördelen med VPS eller egen server är att de lättare att göra script som kan te.x uppdatera priser och liknade. Bästa är att köpa egen server och sedan hyra rackplats av någon.

Men det är ingen billig lösning att starta webbutik på, du får räkna med att hyra rackplats kosta 500:- / mån plus moms .
Binero erbjuder ssh. Säker fler hotell med.
Citera
2012-12-01, 12:29
  #7
Medlem
Sverige2025s avatar
Binero erbjuder dålig SSH, det erbjuder SSH a algonet 1995..

Med en VPS eller egen server kan du installera vad du vill. Skall man driva en webbutik så vill man oftast köra en del saker i bakgrunden. Det är inte alltid man behöver egen server eller VPS, utan det mer när man är i branschen där man har många prisförändringar.

Men det är mina åsikter.

Citat:
Ursprungligen postat av Floppsen
Binero erbjuder ssh. Säker fler hotell med.
Citera
2012-12-06, 15:16
  #8
Medlem
Jag har en VPS på Hetzner. Har haft den i ungefär en månad och det är billigt och bra.
Länk till VPSen.
Citera
2012-12-29, 19:45
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmiiilK
Jag har en VPS på Hetzner. Har haft den i ungefär en månad och det är billigt och bra.
Länk till VPSen.
Kikade precis på Hetzner och såg att det gick välja till cPanel för en extra kostnad... Rätta mig gärna om jag har fel men om man har root-access, är det inte bara lägga in cPanel då...?
Citera
2012-12-29, 20:32
  #10
Medlem
Ni kan hitta VPSer ifrån 39kr i månaden hos yey.nu.
Sedan så kan man köpa till Teknisk Support så tar dem hand om servern och installerar det du vill ha så att det fungerar.
Citera
2012-12-29, 23:23
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P369
Kikade precis på Hetzner och såg att det gick välja till cPanel för en extra kostnad... Rätta mig gärna om jag har fel men om man har root-access, är det inte bara lägga in cPanel då...?
cPanel kostar pengar, ungefär 15-20 usd per månad för en vps.
Citera
2012-12-30, 04:15
  #12
Medlem
epiks avatar
Volumedrive har billiga servrar ($4.95 månad), har en själv där, har ingenting att klaga på. Bra uptime, bra support och bra nätverk. Dotvps har en sådär vps för $10/månad, du får välja mellan NL och UK, väldigt liberala är de
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback