• 1
  • 2
2012-11-29, 14:57
Medlem
oboyglass avatar
Hej!
Vi har en exotic/perser som är ca 2 år gammal. Ena föräldern är långhårig och den andra korthårig, han själv är lite halvlånghårig typ. Men hans pälskvalité är så jäkla kass! Vi har en annan perser och det är klart att han fäller när det är årstid för det, men då håller det på i några veckor och sen är det inget mer med det.

Den här andre, han fäller året runt. Jämt. Man kan inte klappa honom, ha honom i sängen eller soffan eller ens lyfta upp honom om man inte har "skräpkläder" på sig. Det är katthår överallt. Till råga på allt är han vit också, så det syns jäkligt tydligt.

Nu är det i princip antingen hitta en ordentlig lösning eller avliva. Borsta varje dag funkar inte - han fäller lika mycket för det. Raka funkar inte, han fäller ändå men kortare hårstrån..

Kan det vara brist på något? Finns det nåt mirakelfoder? Seriöst, jag vill verkligen inte avliva den här supergoa katten men det går ärligt talat inte att leva med honom. Att ha honom som utekatt är uteslutet då han får problem när det är drag och blåst.
Citera
2012-11-29, 15:06
Medlem
nicodeas avatar
Hej, här står det lite om besväret.

http://www.katter.nu/faq/237.htm
Citera
2012-11-29, 15:08
Medlem
Ceilingcats avatar
Har hört om det här med en katt jag känner. Har du provat att mata med BARF? Det funkade för dem, kan ha varit en allergi mot något i 'vanligt' foder, eller vitaminbrist av något slag. Svårt att säga vad det berodde på.

Är han tunnhårig eller sjuk på något annat sätt? Katter ska inte fälla året om så frågan är om han verkligen är fullt frisk.
Citera
2012-11-29, 16:01
Medlem
oboyglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ceilingcat
Har hört om det här med en katt jag känner. Har du provat att mata med BARF? Det funkade för dem, kan ha varit en allergi mot något i 'vanligt' foder, eller vitaminbrist av något slag. Svårt att säga vad det berodde på.

Är han tunnhårig eller sjuk på något annat sätt? Katter ska inte fälla året om så frågan är om han verkligen är fullt frisk.
Tunnhårig är han inte, han har tjock päls men den är utan spänst (den lägger sig inte ner om man drar mothårs), glanslös och ja.. Dålig kvalité. I mina kaninöron låter det som brist på något, men vad?

Hmm.. Det är vad jag förstår typ rått kött? Skulle slaktrester från ko funka att frysa in? Antar att hundarna och de andra katterna också skulle uppskatta det.

Citat:
Ursprungligen postat av nicodea
Hej, här står det lite om besväret.

http://www.katter.nu/faq/237.htm
Jag läste det och funderar på att köpa en provpåse, men undrar lite hur det skulle funka för den äldre katten? Han har massa problem med njurarna och urinvägarna nu på äldre dar.

Tacka vet jag min bonnkatt.. Hon äter minnsan allt, har den finaste pälsen jag nånsin sett och fäller på normala tider
Citera
2012-11-29, 16:58
Medlem
Rompetrolls avatar
Jag har också väldigt mycket katthår som flyger omkring.
Det är en korthårig, viltfärgad abessinier. Och hon har kortare päls än många andra katter. Silkemjuk och tät.
Man kan "sätta fingeravtryck" i pälsen. Och givetvis inte en enda tova.
Men hon fäller, mycket. Vanligen brukar man inte ens behöva kamma eller borsta men det gör vi för hon tycker det är skönt. (mjukt, river inte upp hår)
Varje dag kommer hon själv med kammen 1-2 gånger för att mysa. Fastnar en hel del av underpälsen. Ändå en massa dammråttor i hennes färg.
Jag vet att vita katter kan fälla som Ts katt, har förstört kläder när jag varit hos bekanta med vit katt.

Våra tidigare svarta har inte alls fällt på detta sätt året runt.

Nu tackar jag för tipset om foder och ska testa det!
Citera
2012-11-29, 17:44
Medlem
area50s avatar
Nacka dem!
Citera
2012-11-29, 20:54
Medlem
Ceilingcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oboyglas
Tunnhårig är han inte, han har tjock päls men den är utan spänst (den lägger sig inte ner om man drar mothårs), glanslös och ja.. Dålig kvalité. I mina kaninöron låter det som brist på något, men vad?

Hmm.. Det är vad jag förstår typ rått kött? Skulle slaktrester från ko funka att frysa in? Antar att hundarna och de andra katterna också skulle uppskatta det.

Vad det är brist på, det vet jag inte. Kan också vara så att kattmaten du köper innehåller spannmål eller kött som har för mycket antibiotika/annat skit i sig, och att skon klämmer kring någon sorts intolerans. Vita katter fäller som sagt i regel väldigt mycket, har själv en ljus katt. Men i ditt fall tycker jag nästan att det låter lite extremt...

Och ja, BARF innehåller rått kött:
The "BARF" diet, an acronym for Biologically Appropriate Raw Food or Bones And Raw Food was created by Billinghurst. The acronym was coined by Debra Tripp. A typical BARF diet is made up of 60-80% of raw meaty bones(RMB), that is bones with about 50% meat,[12](e.g. chicken neck, back and wings) and 20-40% of fruits and vegetables, offal, meat, eggs, or dairy foods.

Det gäller att se till att man inte ger fel saker (såsom fel ben till hundar, ect) och tillräckligt mycket av allt de behöver. Upplever dock att de djur jag känner som testat, mår mycket bättre på det. Är du intresserad finns det hur mycket information som helst på nätet.
Citera
2012-11-29, 21:55
Medlem
oboyglass avatar
Vi böt till ett annat foder för nåt år sen ungefär och då blev han bättre i magen och fick åtminstonde tjockare päls, innan var den tunn och spretig. Gammelkatten funkar bara på fodret vi har just nu, annars får han massa problem med urinvägarna Så jäkla svårt, det är lite svårt att hålla isär de tre katterna för mat osv också eftersom de bor i samma hus.

När vi ändå snackar päls, finns det något bra tips mot hårbollar (i magen)? Gammelkatten spydde precis upp en, efter att jag hade borstat honom. Då var det väl dags att bli av med allt tyckte han :P
Annanasjuice ska man ge till kaniner, vet inte vad katter tycker om det. Får googla lite.
Citera
2012-12-02, 22:21
Medlem
Rompetrolls avatar
Citat:
Vi böt till ett annat foder för nåt år sen ungefär och då blev han bättre i magen och fick åtminstonde tjockare päls, innan var den tunn och spretig. Gammelkatten funkar bara på fodret vi har just nu, annars får han massa problem med urinvägarna Så jäkla svårt, det är lite svårt att hålla isär de tre katterna för mat osv också eftersom de bor i samma hus.

När vi ändå snackar päls, finns det något bra tips mot hårbollar (i magen)? Gammelkatten spydde precis upp en, efter att jag hade borstat honom. Då var det väl dags att bli av med allt tyckte han :P
Annanasjuice ska man ge till kaniner, vet inte vad katter tycker om det. Får googla lite.

(min markering)

Kattgräs ska göra det lättare att kräka upp hårbollar.
Vår tidigare hade tillgång till det på uteplatsen vid stugan på hans tid. Vi lät helt enkelt en av gräskanterna växa in på nätade uteplatsen.
Sen går det snabbt att få gräs i fönsterkarmen - färdigt att köpa och vattna på. Sommartid även hemma på balkongen.
Men visst kräker dom - men det är ju avsett så att det inte blir stopp i tarmen (vilket kan bli väldigt dyrt och jobbigt)
Citera
2012-12-02, 22:28
Medlem
Tycker du ska avliva eftersom du inte tänkt på att gå till veterinär eller kolla upp andra foder. Avliva går snabbt slipper du problemet.
Citera
2012-12-03, 00:36
Medlem
Helt ovetenskapligt så har jag personligen tyckt att ljushåriga katter fäller mer, men det kan lika gärna vara en synvilla då ljusa hår har en tendens att synas mer.

Ring åtminstone veterinär för rådgivning, det kan mycket väl vara relaterat till kost eller sjukdom.

Katter i samma hushåll som måste äta olika är ett problem, men om det är en mindre katt som har specialkost kan man ställa en kartong över matskålen och skära upp ett så pass litet hål att bara den mindre katten kommer åt maten. Ingen 100%-ig lösning, men ett råd som även veterinärer kan ge.

Du får också ta undan all mat och bara servera när de ska äta och ge dem varsina skålar med respektive foder till dem alla. Måste du lämna framme torrfoder av olika skäl så får du "slösa" specialfodret på de katter som inte behöver det så att säga, det ska funka om det inte finns andra eller olika problem hos katterna.
Citera
2012-12-03, 05:15
Medlem
Door33s avatar
Citat:
Hej!
Vi har en exotic/perser som är ca 2 år gammal. Ena föräldern är långhårig och den andra korthårig, han själv är lite halvlånghårig typ. Men hans pälskvalité är så jäkla kass! Vi har en annan perser och det är klart att han fäller när det är årstid för det, men då håller det på i några veckor och sen är det inget mer med det.

Den här andre, han fäller året runt. Jämt. Man kan inte klappa honom, ha honom i sängen eller soffan eller ens lyfta upp honom om man inte har "skräpkläder" på sig. Det är katthår överallt. Till råga på allt är han vit också, så det syns jäkligt tydligt.

Nu är det i princip antingen hitta en ordentlig lösning eller avliva. Borsta varje dag funkar inte - han fäller lika mycket för det. Raka funkar inte, han fäller ändå men kortare hårstrån..

Kan det vara brist på något? Finns det nåt mirakelfoder? Seriöst, jag vill verkligen inte avliva den här supergoa katten men det går ärligt talat inte att leva med honom. Att ha honom som utekatt är uteslutet då han får problem när det är drag och blåst.
Kolla upp Robotdammsugare...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in