Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-11-26, 18:04
  #1
Medlem
Nu vet jag inte om det är på rätt forum men det handlar om Spice så jag antog att den kvalificerar här.

Hur som helst så har båmän vart på mig ett par antal tillfällen pga av grönt, två gånger där jag fick pissa, och testa negativt, vet inte hur men det var ren tur då jag hade rökt ca 1½-2 veckor innan båda gångerna...

I vilket fall så har jag slutat med det gröna och vart vit i ca 2 månader nu och inte haft problem med några poliser på det senaste. I Lördags däremot stannade en bil framför mig runt 00:30 tiden när jag var ute och hälsade och frågade mig om det var mig som han skulle träffa. Jag hade inga tankar om droger i huvudet och svarade att det visste han antagligen bättre själv. Hur som helst var han rätt så öppen med vad han ville och gjorde. Jag önskade honom lycka till med att hitta den han söker och började vandra vidare. Han började rulla iväg en liten bit innan jag ropade in honom igen för att fråga om priser. Säger till honom att jag inte hade några pengar på mig nu och om han hade ett nummer man kunde nå han på.

Jag fick ett nummer och vi tog farväl. Nu till helgen dock är jag sugen på att köra igen men är nojjig om det nu kan vara så att denne man var en blåman...
Citera
2012-11-26, 18:11
  #2
Medlem
CrapNs avatar
Om en polis skulle sälja i syfte att sätta dit folk skulle det vara brottsprovokation vilket är olagligt i Sverige så du behöver inte oroa dig, värsta som kan hända är väll att du blir våldtagen eller rånad men inte heller så troligt så ring o fråga efter en femma nu
Citera
2012-11-26, 18:13
  #3
Medlem
psyDucks avatar
Kan inte tänka mig att det var en polis. Så vitt jag vet sysslar inte polisen med brottsprovokation på det sättet.
Citera
2012-11-26, 18:30
  #4
Medlem
BenAsslicks avatar
Om det hade varit en polis så hade han sumpat hela utredningen pga brottsprovokation och du hade kunnat stämt skiten ur han.
Citera
2012-11-26, 19:20
  #5
Medlem
different_trips avatar
Men bevisprovokation är väl lagligt?

Hårtunn linje där.
Citera
2012-11-26, 22:51
  #6
Medlem
THE-OJAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Men bevisprovokation är väl lagligt?

Hårtunn linje där.
Korrekt. Polisen har oftast lagen på sin sida även om de själva inte är på den rätta sidan.

Är det olagligt spice du ska köpa då antar jag, om så är fallet så kanske du ska kolla upp andra, lagliga alternativ.
Citera
2012-11-26, 23:06
  #7
Medlem
source.source.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenAsslick
Om det hade varit en polis så hade han sumpat hela utredningen pga brottsprovokation och du hade kunnat stämt skiten ur han.
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Men bevisprovokation är väl lagligt?

Hårtunn linje där.
Jag kan försöka förklara detta så kortfattat som möjligt. Användningen av provokativa åtgärder i polisens brottsbekämpande verksamhet är inte reglerad i lag, enligt Högsta domstolen [cit. HD] i rättsfallet NJA 2007 s. 1037. Det förhållandet att någon påverkats till att begå ett brott, genom sådan åtgärd från polisens eller annan brottsbekämpande myndighets sida, som syftar till att förmå honom att röja egen eller annans brottslighet, inverkar i princip inte på gärningens straffbarhet, enligt HD i rättsfallet NJA 1989 s. 498. Grund för strafflindring skulle emellertid enligt HD:s uttalande i NJA 1985 s. 544 kunna tänkas föreligga, om polisen använder sig av metoder som framstår som uppenbart otillbörliga, t.ex. om polisen själv deltar i brottslig gärning och i samband därmed förmår någon att begå ett brott som denne sannolikt annars aldrig skulle ha begått. Det som i vissa fall kan te sig som ett förbud mot brottsprovocering från polisens sida är att sådana åtgärder ibland kan kränka rätten till en rättvis rättegång som återfinns i europakonventionens artikel 6. Det är således Europadomstolen som har som har lagt fast de minimikrav som gäller för respektive nationell domstol vid bedömningen av betydelsen av vidtagna provokativa åtgärder.

Avgörande för om förekomsten av provokation skall anses innebära att rätten till en rättvis rättegång blivit oåterkalleligen undergrävd är enligt Europadomstolens praxis om infiltratören agerat enbart som sådan eller om denne därutöver provocerat fram ett brott som den provocerade annars inte skulle ha begått. Europadomstolen gör även en klar åtskillnad mellan tillåtligheten av provokationen som sådan och möjligheten att lagföra den provocerade. Enkelt förklarat så tillåts alltså relativt långtgående provokationer så länge staten inte ingriper straffprocessuellt mot de personer som begått de gärningar som provocerats fram.

EDIT: Det är väldigt osannolikt att mannen som ville sälja till TS var en polis då ett sådant agerande nästan definitivt skulle strida mot rätten till en rättvis rättegång och det är polisen själva ytters medvetna om. De flesta kanske i alla fall
__________________
Senast redigerad av source.source. 2012-11-26 kl. 23:29.
Citera
2013-02-27, 00:17
  #8
Medlem
fackads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrapN
Om en polis skulle sälja i syfte att sätta dit folk skulle det vara brottsprovokation vilket är olagligt i Sverige så du behöver inte oroa dig, värsta som kan hända är väll att du blir våldtagen eller rånad men inte heller så troligt så ring o fråga efter en femma nu

CrapN har rätt det är ett brott mot lagen ifall en polis skulle försöka "låstsas sälja grejer"
Citera
2013-02-27, 03:46
  #9
Medlem
Bongmons avatar
Här i sverige är brottsprovokation olagligt och poliser får inte lossas sälja för att ta brukare.
Citera
2013-02-27, 07:01
  #10
Medlem
johnthedickholmess avatar
logiskt så borde det vara så att en hederlig snut inte försöker sälja något men däremot kan han ju alltid fråga om du vet var man kan köpa? Det är skillnaden mellan brotts och bevisprovokation. Men en ohederlig snut kan ju alltid förvränga vad som hänt om du inte har det på band.
__________________
Senast redigerad av johnthedickholmes 2013-02-27 kl. 07:03.
Citera
2013-08-17, 13:07
  #11
Medlem
dawthedudes avatar
det skulle vara olagligt.
Citera
2013-08-17, 16:59
  #12
Medlem
johnthedickholmess avatar
inte om dom frågar om dom ''hört" vad det säljs...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback