• 1
  • 2
2012-11-26, 17:53
Medlem
Horrorgrams avatar
Hej,

Skrev ett inlägg tidigare men nu gäller det mig.

Det är såhär att jag varit sjuk i exakt 6 dagar tills idag. Nu säger arbetsgivaren att jag ska anmäla till försäkringskassan för att få sjukpenning då han säger att jag varit sjuk mer en sju dagar vilket inte stämmer.

Men räknas helgen in? Sjuk på måndag till fredag - 5 dagar. Om helgen räknas in så blir det 7 dagar men räknas som sagt helgen in? Det är ju helt befängt i sådant fall.

FKS vill ju även ha ett sjukintyg då som jag måste betala när jag redan fått råd då jag ringde sjukvårdsupplysningen, känns piss.

OBS detta är första gången jag blir sjuk på 6 år, har åkt på nån jävla influensa som däckat mig med en rethosta..

Men vad är rätt i detta läge? Det är väl ändå arbetsgivaren som ska betala ut sjuklön tills 14 dagar gått?

NOTERA: han har inte bett om sjukintyg utan om jag själv ska anmäla mig till FKS, de ska ju de göra? Låter konstigt.
Citera
2012-11-26, 17:55
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Hej,

Skrev ett inlägg tidigare men nu gäller det mig.

Det är såhär att jag varit sjuk i exakt 6 dagar tills idag. Nu säger arbetsgivaren att jag ska anmäla till försäkringskassan för att få sjukpenning då han säger att jag varit sjuk mer en sju dagar vilket inte stämmer.

Men räknas helgen in? Sjuk på måndag till fredag - 5 dagar. Om helgen räknas in så blir det 7 dagar men räknas som sagt helgen in? Det är ju helt befängt i sådant fall.

FKS vill ju även ha ett sjukintyg då som jag måste betala när jag redan fått råd då jag ringde sjukvårdsupplysningen, känns piss.

OBS detta är första gången jag blir sjuk på 6 år, har åkt på nån jävla influensa som däckat mig med en rethosta..

Men vad är rätt i detta läge? Det är väl ändå arbetsgivaren som ska betala ut sjuklön tills 14 dagar gått?

NOTERA: han har inte bett om sjukintyg utan om jag själv ska anmäla mig till FKS, de ska ju de göra? Låter konstigt.

Du har rätt och han har fel.
Citera
2012-11-26, 17:58
Medlem
VLKs avatar
Ja, det där sköter arbetsgivaren de första 14 dagarna. Sen tar du över. Jobbigt om det där inte fungerar.
Citera
2012-11-26, 17:58
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falcão
Du har rätt och han har fel.

Tack! Det känns verkligen konstigt att han ber om sådant. Oseriöst företag kanske?
Citera
2012-11-26, 17:59
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VLK
Ja, det där sköter arbetsgivaren de första 14 dagarna. Sen tar du över. Jobbigt om det där inte fungerar.

Det är så som jag misstänkte. Ska ta och skicka iväg ett mail till honom.

Tackar för er hjälp!
Citera
2012-11-26, 18:05
Medlem
VLKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Tack! Det känns verkligen konstigt att han ber om sådant. Oseriöst företag kanske?

Beror på. Det är rätt betungande med personalansvar, även om man vill väl så kan det gå fel ibland.
Citera
2012-11-26, 18:07
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VLK
Beror på. Det är rätt betungande med personalansvar, även om man vill väl så kan det gå fel ibland.

Sant, men är helgdagarna inräknade?
Citera
2012-11-26, 18:10
Medlem
madbroilers avatar
Du kan vara sjuk måndag till söndag utan läkarintyg, är du sjuk mer än sju kalenderdagar måste du ha läkarintyg, är du sjuk mer än 14 kalenderdagar ska du anmäla till försäkringskassan.
Citera
2012-11-26, 18:20
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madbroiler
Du kan vara sjuk måndag till söndag utan läkarintyg, är du sjuk mer än sju kalenderdagar måste du ha läkarintyg, är du sjuk mer än 14 kalenderdagar ska du anmäla till försäkringskassan.

Det stämmer!
Citera
2012-11-26, 18:51
Medlem
rutger9999s avatar
Man räknar sju dagar från första sjukdagen.

Ex:

Måndag: jobba
Tisdag: ledig
Onsdag: ledig
Torsdag: jobba
Fredag: ledig
Lördag: jobba
Söndag: jobba

Är du sjukskriven på måndagen börjar dina sjukdagar ticka från den dagen, oavsett om du är ledig de nästkommande dagarna eller är sjukskriven. Alltså räknas även helger in.

Men det är din arbetsgivare som ska anmäla till FK, inte du själv.
Citera
2012-11-26, 23:43
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutger9999
Man räknar sju dagar från första sjukdagen.

Ex:

Måndag: jobba
Tisdag: ledig
Onsdag: ledig
Torsdag: jobba
Fredag: ledig
Lördag: jobba
Söndag: jobba

Är du sjukskriven på måndagen börjar dina sjukdagar ticka från den dagen, oavsett om du är ledig de nästkommande dagarna eller är sjukskriven. Alltså räknas även helger in.

Men det är din arbetsgivare som ska anmäla till FK, inte du själv.
Njaeo.... 5 arbetsdagar utan sjukintyg. Så långt är allt rätt. Men för att arbetsgivaren ska kontakta FK (Ja det är AG´s uppgift) så måste man ha kommit in med sjukintyg. Nu följer inte alla AG den regeln då de litar på sina anställda.
Citera
2018-03-26, 11:21
Medlem
SeanPenns avatar
Jag var sjuk förra veckan Mån-fre. Och sen även sjuk idag (måndag) Behöver jag skaffa läkarintyg för det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in