Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-11-08, 13:55
  #25
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagnarRak
Bumpar denna tråd.

Varför lägga 12k på en Mac när man kan få en PC som fungerar lika bra för 8k?
Lägger du 12k på en PC får du en mycket bättre dator än en Mac, det finns ingen logik. Det enda är att alla är pryltokiga och det anses trendigt att köra Mac.

Virus kommer på Mac nu när alla använder det. Sen är virus inte något större problem på PC om man använder förnuft. Har råkat ut för virus en gång och det var mitt eget fel.

Så betalar man bara extra för en livsstil eller finns det verkligen något mervärde i en Mac?

Skrev så här i en annan liknande tråd (FB) Mac, PC nån skillnad? så som du ser beror en del i musiksammanhang vad mjukvarutillverkarna har för erfarenhet och utvecklare hos sig vilken os som passar de program man använder.

Så för mig har det till dags dato varit mycket värt de extra pengarna jag la på OSX dator, för andra är det inte så utan de ska satsa på en Windows dator eller Linux dator.
Citera
2015-11-09, 13:05
  #26
Medlem
Det tråkiga är priset på en mac, dom hade kunnat bli riktigt populära om dom börja konkurrera lite mer med Pc priserna. Idag så är innehållet i en Mac Pro för 40k oftast inte mer än innehållet i en Pc för 15k. Det brukar även snålas med grafikkortet på ett sätt som känns löjligt, det kan typ kosta 7000:- extra för ett finare grafikkort och då är det ett kort som på marknaden kostar 4500:-, så dom bara lägger på 2500:- taget ur röven, det är lurendrejeri i mina ögon.

Utöver det gillar jag mac med många saker men dom ska inte lura sina kunder. Då är det priset på grafikkortet utöver att där ändå sitter ett hyfsat grafikkort i burken från början så vi snackar ju ett pålägg för ett grafikkort på kanske 4k. Mitt tips är att köpa en mac med det sämsta grafikkortet sen bara kolla specs på mac pro och se vilka grafikkort du kan byta till sen köper du det själv och trycker in.
Citera
2015-11-09, 13:21
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅsaNisse
Det tråkiga är priset på en mac, dom hade kunnat bli riktigt populära om dom börja konkurrera lite mer med Pc priserna. Idag så är innehållet i en Mac Pro för 40k oftast inte mer än innehållet i en Pc för 15k. Det brukar även snålas med grafikkortet på ett sätt som känns löjligt, det kan typ kosta 7000:- extra för ett finare grafikkort och då är det ett kort som på marknaden kostar 4500:-, så dom bara lägger på 2500:- taget ur röven, det är lurendrejeri i mina ögon.

Utöver det gillar jag mac med många saker men dom ska inte lura sina kunder. Då är det priset på grafikkortet utöver att där ändå sitter ett hyfsat grafikkort i burken från början så vi snackar ju ett pålägg för ett grafikkort på kanske 4k. Mitt tips är att köpa en mac med det sämsta grafikkortet sen bara kolla specs på mac pro och se vilka grafikkort du kan byta till sen köper du det själv och trycker in.

Många tror, högre pris ger bättre produkt.
Citera
2015-12-04, 19:41
  #28
Medlem
cateatdogs avatar
Gammal tråd och idag ett lättare svar.

Förr handlade det om att ljud och bild gjordes lättare, bättre och smidigare på en mac för det var mer utvecklat till OSX + att när den stora mängden gör musik i samma program och OS blir man oftare lärd i det aktuella OS:et och det är givetvis en smidigare lösning att kunna jobba med samma program som dom som finns i din omgivning.

Jag körde osx till för ett par år sedan, jag hade gärna fortsatt men min ekonomi tycker pc vilket inte blivit varken bättre eller sämre då de flesta pluggar etc finns till båda systemen.

Mac vs PC? ...kör med det du har och lägg pengarna på det du behöver ist.
Citera
2015-12-17, 03:11
  #29
Medlem
Hessians avatar
En stark fördel hos Mac är det (gratis) medföljande Garageband som bäst kan beskrivas som ett smått kastrerat Logic Pro.
Ska du sitta och prodda för hobbybruk så fungerar det guld tillsammans med typ ett Focusrite-Kort för dryga tusenlappen. Skulle du känna att du behöver mer funktioner (framförallt inom mastring) så räcker det med att hosta upp 2 lakan för Logic Pro X som nästan är en fortsättning av garageband.

Kör du windows så får du antingen sitta och svära över Fruitcake Studio (eller vad fan nu möget heter) för att sedan bita ihop och pröjsa en förmögenhet för Cubase som du sedan får lära dig från grunden.
Väljer du Mac så får du ganska linjär utvecklingskurva från Garageband till Logic Pro, men å andra sidan en högre initialkostnad.

Mitt råd: Mac.
Citera
2015-12-17, 16:13
  #30
Medlem
Naravodomoks avatar
Apropå GB: Mixcraft för PC är en synnerligen underskattad DAW, så nära man kan komma Garageband i fråga om estetik, funktioner och användarvänlighet. Kostar ju dock runt tusenlappen till skillnad från GB som är gratis, men med tanke på att en Mac i sig är snordyr kan det ju vara värt det.
Citera
2015-12-17, 18:04
  #31
Medlem
Bocken.Bruses avatar
Vet ärligt talat inte hur utbudet av musikprogram är på olika torrentsajter till en Mac men det PC är det enormt.
Citera
2015-12-20, 23:32
  #32
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hessian
En stark fördel hos Mac är det (gratis) medföljande Garageband som bäst kan beskrivas som ett smått kastrerat Logic Pro.
Ska du sitta och prodda för hobbybruk så fungerar det guld tillsammans med typ ett Focusrite-Kort för dryga tusenlappen. Skulle du känna att du behöver mer funktioner (framförallt inom mastring) så räcker det med att hosta upp 2 lakan för Logic Pro X som nästan är en fortsättning av garageband.

Kör du windows så får du antingen sitta och svära över Fruitcake Studio (eller vad fan nu möget heter) för att sedan bita ihop och pröjsa en förmögenhet för Cubase som du sedan får lära dig från grunden.
Väljer du Mac så får du ganska linjär utvecklingskurva från Garageband till Logic Pro, men å andra sidan en högre initialkostnad.

Mitt råd: Mac.

Jag håller med dig om garageband. Det är sjukt kreativt och som nybörjare mycket enkelt och enormt underskattat för att det anses lite enkelt ...man behöver inte mer pluggar än vad som finns från start då man ändå är fullt upptagen med att förstå sig på "skapandet", även om det nu finns väldigt mycket till osx med.

Tracktion (version 4 är gratis) och mixcraft är oxå ganska lätt att förstå ...men kan inte riktigt mäta sig med garageband IMO.
Jag sitter i reaper idag och tänker aldrig tanken om att byta DAW, men jag kan sakna garageband ibland och funderar på att köpa en ipad å köra GB bara för att göra göra skisser.
__________________
Senast redigerad av cateatdog 2015-12-20 kl. 23:37.
Citera
2016-03-02, 14:44
  #33
Medlem
staggeros avatar
pc eller mac är irrelevant i sig, det som spelar roll är vilka program du ska köra då alla inte finns för bägge plattformarna. gäller tex garageband så måste du ha en mac,
kör med Reaper - då slipper du dyrmacen och kan köpa en kraftigare pc
Citera
2016-03-08, 02:02
  #34
Medlem
Jofs avatar
Köpt MAC. (macbook pro retina) Haft den i två månader. Fattar inte hälften av den. Skulle fixa lite bilder idag. Evigheter tog det att hitta program till det.
Sköter vissa rutinjobb med den - som just NU. Men skall jag göra lite mer avancerade saker så återgår jag till win7.
Ja, ja, bra batteritid, snabb, blir inte varm , startar snabbt och bra bild. Men jag har svårt att ta den på allvar.
Ska man ha program så kostar det. Måste man gå på kurs för att köra den? Vad r det för jävla färgade "taggar" som finns i Finder. Kan dom inte döpa det till svenska namn f.ö.
Filhanteringsprogrammen är mysko.

Och i förra vecka gick nätanslutningen sönder. Fick skickas på service. Kvalitet?
Och att flytta filer är ett helvete. Oöversiktligt som fan. Kan inte mekka med den. Blir inte MIN.
Som en bil man inte kan lyfta på motorhuven på.

Som andra dator JA. 18 000 gick den på.
Men å andra sidan tycker jag win apparater är primitiva. Klumpiga och teknik i sin linda. (Men lärt mig pyssla om dom som dom besvärlig barn dom är).

Så att bara ha en MAC vore en mardröm - för mig i alla fall. Men kanske om ett år hör jag till dom där fåniga mac-fantasterna också.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback