Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-04-18, 13:52
  #1
Medlem
baker1s avatar
Har precis stämplat ut från A-kassan och har fortfarande inget jobb! Och har därmed noll i inkomst och ersättning! Vad kan man få för ersättning då? De på arbetsförmedlingen sa att det var socialen som gällde, men jag har bil och vill inte sälja den för att överleva! Så vad har man för rättigheter och möjligheter att få någon ekonomisk ersättning?
Citera
2005-04-18, 17:34
  #2
Medlem
thebandits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baker1
Har precis stämplat ut från A-kassan och har fortfarande inget jobb! Och har därmed noll i inkomst och ersättning! Vad kan man få för ersättning då? De på arbetsförmedlingen sa att det var socialen som gällde, men jag har bil och vill inte sälja den för att överleva! Så vad har man för rättigheter och möjligheter att få någon ekonomisk ersättning?

Det är, precis som AF säger, socialbidrag som gäller. Skaffa ett jobb eller sälj bilen, så enkelt är det.
Citera
2005-04-18, 17:58
  #3
Banned
om jag jobbat deltid ett år. tex i genomsnitt 3500:- efter skatt varje månad.
och sen orkar jag verkligen inte med alla människor som kommer och handlar, orkar verkligen inte.
säg att jag också varit medlem i facket 10 mån, (minimumgränsen).

efter 10mån, skiter jag i jobbet för jag vill få sparken och göra vad jag vill och ändå få en viss procent av min lön (80%?).

går facket in ett år bara?

vad måste jag göra under den tid då facket betalar ut den lönen åt mig?

ska jag tex söka jobb på arbetsförmedlingen och tvingas ta vilket jobb som helst heltid?

vad händer efter att facket inte vill betala ut något längre?

hur fungerar socialbidraget? hur mkt är det på?
jag har en del sparade pengar, vad ska jag göra med dem?
hade helst velat investera i en bostadsrätt med billig hyra. men
det säger ju ni att man inte få ha om man ska få socialbidrag...

måste jag göra något i gengäld för att få socialbidraget?

vad är a-kassa för ngt?
_____________
Citera
2005-04-18, 18:17
  #4
Medlem
mpees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varning
efter 10mån, skiter jag i jobbet för jag vill få sparken och göra vad jag vill och ändå få en viss procent av min lön (80%?).

"Avstängning

Den som lämnat sitt arbete utan giltig anledning eller skilts från sitt arbete på grund av otillbörligt uppträdande riskerar att bli avstängd från rätt till arbetslöshetsersättning. Händer detta mer än två gånger under en och samma ersättningsperiod, upphör rätten till arbetslöshetsersättning och ett nytt arbetsvillkor krävs för att åter få ersättning.

Det krävs mycket starka skäl för att slippa en avstängning, till exempel styrkta hälsoskäl. Det är arbetslöshetskassan som avgör om skälen kan godtas. Reglerna om avstängning gäller också arbetsmarknadspolitiska program.

Den som lämnar sin anställning utan giltig anledning avstängs från ersättning i längst 45 ersättningsdagar. Dessa 45 dagar ska ligga inom en period av 112 kalenderdagar från den dag anställningen upphörde.
Den som skilts från sitt arbete avstängs från ersättning i längst 60 ersättningsdagar inom en period av 168 kalenderdagar.
"

http://www.iaf.se/iaftemplates/Page.aspx?id=90
Citera
2005-04-18, 18:57
  #5
Banned
Citat:
Ursprungligen postat av mpee
"Avstängning

Den som lämnat sitt arbete utan giltig anledning eller skilts från sitt arbete på grund av otillbörligt uppträdande riskerar att bli avstängd från rätt till arbetslöshetsersättning. Händer detta mer än två gånger under en och samma ersättningsperiod, upphör rätten till arbetslöshetsersättning och ett nytt arbetsvillkor krävs för att åter få ersättning.

Det krävs mycket starka skäl för att slippa en avstängning, till exempel styrkta hälsoskäl. Det är arbetslöshetskassan som avgör om skälen kan godtas. Reglerna om avstängning gäller också arbetsmarknadspolitiska program.

Den som lämnar sin anställning utan giltig anledning avstängs från ersättning i längst 45 ersättningsdagar. Dessa 45 dagar ska ligga inom en period av 112 kalenderdagar från den dag anställningen upphörde.
Den som skilts från sitt arbete avstängs från ersättning i längst 60 ersättningsdagar inom en period av 168 kalenderdagar.
"

http://www.iaf.se/iaftemplates/Page.aspx?id=90


okej... om jag förstått rätt.. så går inte facket in om jag indirekt sj'älvmant sagt upp mig på ngt sätt...
Citera
2005-04-18, 19:50
  #6
Medlem
mpees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varning
okej... om jag förstått rätt.. så går inte facket in om jag indirekt sj'älvmant sagt upp mig på ngt sätt...

Det är inte facket som betalar ut ersättning för det första - den betalas ut av arbetslöshetskassan (a-kassa).
Istället för 5 karens dagar som du får om du blir uppsagt för t.ex arbetsbrist, så får du en nedrans massa karensdagar istället. Ska t.ex säga upp mig självmant nu i veckan och kommer då få 45 dagars karens innan jag kan börja stämpla
Citera
2005-04-18, 19:56
  #7
Medlem
Realizts avatar
För det första, du skriver hela tiden "facket betalar ut a-kassa". Det är ju sant på det sättet att facket administrerar utbetalningarna. A-kassans medlemsavgift går till att finansiera denna byråkrati (och göda fackpamparna). Men kom noga ihåg att a-kassepengarna du får består av skattepengar som betalas ut från staten till dig (via fackets byråkrati)!

För det andra, om man säger upp sig själv så innebär det bara att man inte får någon a-kassa under 45 arbetsdagar (9 veckor). Därefter får man a-kassa i 300 minus 45 arbetsdagar (plus 300 till om perioden förlängs).

Angående bilen så borde du "sälja" den till en kompis innan du går till socialen. Ta ut besparingarna från banken. Socialbidraget är kring 3500 per månad, plus hyran upp till ca 4500 kr (plus typ busskort). Om hyran är högre än ett visst belopp, så får du inget för hyran, utan väntas flytta till något billigare. Så det gäller att din hyresvärd uppger "rätt" hyresnivå till soc.

F.ö. tycker jag att du borde skaffa dig högre ambitioner i livet än att leva på sossarnas existensminimum på arbetande människors bekostnad.
Citera
2005-04-18, 21:08
  #8
Banned
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
För det första, du skriver hela tiden "facket betalar ut a-kassa". Det är ju sant på det sättet att facket administrerar utbetalningarna. A-kassans medlemsavgift går till att finansiera denna byråkrati (och göda fackpamparna). Men kom noga ihåg att a-kassepengarna du får består av skattepengar som betalas ut från staten till dig (via fackets byråkrati)!

För det andra, om man säger upp sig själv så innebär det bara att man inte får någon a-kassa under 45 arbetsdagar (9 veckor). Därefter får man a-kassa i 300 minus 45 arbetsdagar (plus 300 till om perioden förlängs).

Angående bilen så borde du "sälja" den till en kompis innan du går till socialen. Ta ut besparingarna från banken. Socialbidraget är kring 3500 per månad, plus hyran upp till ca 4500 kr (plus typ busskort). Om hyran är högre än ett visst belopp, så får du inget för hyran, utan väntas flytta till något billigare. Så det gäller att din hyresvärd uppger "rätt" hyresnivå till soc.

F.ö. tycker jag att du borde skaffa dig högre ambitioner i livet än att leva på sossarnas existensminimum på arbetande människors bekostnad.


vad händer efter jag fått lite pengar i ca 250 dagar?
får jag leta pantburkar resten av mitt liv?
Citera
2005-04-18, 21:13
  #9
Medlem
Realizts avatar
Om du inte får 300 dagar till, så blir det väl att sälja bilen och gå på soc. Men t.o.m. de kan kräva att du "jobbar" typ med att städa nån park för att få nåt.

Fast AMS kommer nog att stoppa in dig i nåt "sysselsättningsprogram" där du virkar pannlappar, för att få bort dig från den besvärande arbetslöshetsstatistiken valåret 2006. Å andra sidan så är du ju inte statistiskt arbetslös heller om du bara slår slant och samlar burkar utan bidrag, så de kanske satsar på den vägen när det gäller dig!
Citera
2005-04-18, 21:19
  #10
Medlem
Trodde man automatiskt åkte in i aktivitetsgarantin när man hade stämplat ut, är det inte så längre?
Citera
2005-04-18, 21:21
  #11
Medlem
njetskis avatar
Stämpla aldrig ut alla dagar från a-kassan utan att först ha kollat läget med arbetsförmedlingen, berätta att du har sökt x antal jobb på x företag och ser optimistiskt på framtiden, kanske att du planerar att söka jobb på andra sätt.Då kan AF mycket väl ansöka om att du ska få 300 dagar a-kassa till.

Efter dessa 300 dagar kan de inte hänvisa till soc. De ska de göra en plan för hur du ska in på arbetsmarknaden, du kan få sysselsättning av något slag (behöver inte vara jobb, kan vara kurser eller annat trams). Under den tiden får du ersättning motsvarande a-kassan.
Citera
2005-04-19, 00:06
  #12
Medlem
baker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njetski
Stämpla aldrig ut alla dagar från a-kassan utan att först ha kollat läget med arbetsförmedlingen, berätta att du har sökt x antal jobb på x företag och ser optimistiskt på framtiden, kanske att du planerar att söka jobb på andra sätt.Då kan AF mycket väl ansöka om att du ska få 300 dagar a-kassa till.

Efter dessa 300 dagar kan de inte hänvisa till soc. De ska de göra en plan för hur du ska in på arbetsmarknaden, du kan få sysselsättning av något slag (behöver inte vara jobb, kan vara kurser eller annat trams). Under den tiden får du ersättning motsvarande a-kassan.

Har stämplat ut för en vecka sedan efter 600 dagar på a-kassan! Men killen på arbetsförmedlingen vill inte hjäpa mig med praktik eller några kurser! Ska ringa imorgon och skälla på han! Börjar bli desperat!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback