Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-18, 21:24
  #4189
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Operator-abroad
Bortsett ifrån budget, vilket ställe tycker ni en novis som jag ska åka till om man inte vill ha party party utan mer njuta av en solsemester vid stranden?


Personligen blev jag väldigt förtjust i Ao nang - http://www.aonang.se/
Där har du lite av båda världar.
Citera
2018-07-18, 22:38
  #4190
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Personligen blev jag väldigt förtjust i Ao nang - http://www.aonang.se/
Där har du lite av båda världar.

Ao Nang och öarna runt omkring helt klart värt ett besök.
Citera
2018-07-19, 06:58
  #4191
Medlem
nittontrettons avatar
Blir 2-3 veckor i februari. Vart skall jag bege mig? Har redan varit på koh chang och Samet för 3 år sedan.


Kommer komma dit från ett annat land än Sverige så inget datum spikat än.

Är det koh samui som gäller? Ska vara lite ös och någon tjej att avrunda kvällen med.
Citera
2018-07-19, 18:02
  #4192
Medlem
mpees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wotoo
Hej,

Åker ner till Bangkok i Februari. Kommer att stanna där i 7 dagar är det tänkt vill sedan vidare norr ut.
Eftersom jag arbetar (frilans från en dator) kommer jag behöva lite lugn och ro och letar efter schyssta ställen där man kan sitta och jobba. Gärna med tillgång till kaffe.

Finns exakt överallt. Starbucks t.ex.
Citera
2018-07-28, 18:17
  #4193
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mpee
Finns exakt överallt. Starbucks t.ex.

Har jobbat en hel del på min dator i offentliga miljöer i Thailand. På Starbucks kostar kaffet 100 bath (30 kronor) och de har heller ingen gratis wi-fi. Jag har aldrig jobbat där om jag inte haft jobbet på hårddisken. I stället går det att hitta andra kaféer att jobba på. Kolla på entrédörren om det sitter nån info. Överhuvudtaget är det inte så lätt att hitta gratis wi-fi i Bkk eller i Thailand rent allmänt. På det stora shoppingkomplexet vid Siam Square med Siam Paragon och flera andra stora shoppingcenter finns ingen gratis wi-fi alls konstigt nog. Oftast har jag nog jobbat på hotellrummet faktiskt. Även om signalen kan svaja en del på enklare hotell.
Citera
2018-07-28, 18:36
  #4194
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Tänk på att du kan bli efterfrågad om returbiljett/biljett ut ur Thailand av flygbolaget och/eller immigration i Thailand.

Absolut. Det blir problem vid incheckningen på Arlanda om du inte har returbiljett eller vidarebiljett ut ur Thailand. Det finns en gammal regel som säger att flygbolag kan tvingas betala flyget hem för folk som kommit med enkelbiljett. Den regeln spökar alltjämt. Jag har en gång tvingats sitta vid de taskiga datorerna med rullkula på Arlanda för att köpa en enkel Bkk-Penang (i Malaysia) med Air Asia innan jag fått checka in. En annan gång kunde Turkish Airlines på Arlanda ge mig en biljett hem som blir ogiltig efter en vecka om den inte betalas. En gång fick jag fylla i en betalningsförbindelse att stå för kostnaden om flygbolaget skulle drabbas. En så kallad disclaimer.

Regeln är märklig och har väl aldrig tillämpats. Den är oförskämd. Många vill ha flexibilitet och själv välja tid och plats för hemresa senare. Kanske från ett annat land i området. Visumreglerna ger ju utrymme för det.
Citera
2018-07-28, 18:41
  #4195
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Absolut. Det blir problem vid incheckningen på Arlanda om du inte har returbiljett eller vidarebiljett ut ur Thailand. Det finns en gammal regel som säger att flygbolag kan tvingas betala flyget hem för folk som kommit med enkelbiljett. Den regeln spökar alltjämt. Jag har en gång tvingats sitta vid de taskiga datorerna med rullkula på Arlanda för att köpa en enkel Bkk-Penang (i Malaysia) med Air Asia innan jag fått checka in. En annan gång kunde Turkish Airlines på Arlanda ge mig en biljett hem som blir ogiltig efter en vecka om den inte betalas. En gång fick jag fylla i en betalningsförbindelse att stå för kostnaden om flygbolaget skulle drabbas. En så kallad disclaimer.

Regeln är märklig och har väl aldrig tillämpats. Den är oförskämd. Många vill ha flexibilitet och själv välja tid och plats för hemresa senare. Kanske från ett annat land i området. Visumreglerna ger ju utrymme för det.

Ja, den regeln har funnits länge men jag syftade mer på immigration i Thailand för reglerna har dels stramats upp lite men framförallt så efterlevs reglerna mycket mer än innan vilket innefattar uppvisande av en utresebiljett.
Citera
2018-07-28, 19:02
  #4196
Medlem
Ja denna regel finns väl i princip för alla flygbolag, speciellt om dom märker att det är överbokat, och kan på detta sätt få bort någon/några
Har på 20 resor till Thailand blivit tillfrågad 1 gång,
Citera
2018-07-29, 13:20
  #4197
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Har jobbat en hel del på min dator i offentliga miljöer i Thailand. På Starbucks kostar kaffet 100 bath (30 kronor) och de har heller ingen gratis wi-fi. Jag har aldrig jobbat där om jag inte haft jobbet på hårddisken. I stället går det att hitta andra kaféer att jobba på. Kolla på entrédörren om det sitter nån info. Överhuvudtaget är det inte så lätt att hitta gratis wi-fi i Bkk eller i Thailand rent allmänt. På det stora shoppingkomplexet vid Siam Square med Siam Paragon och flera andra stora shoppingcenter finns ingen gratis wi-fi alls konstigt nog. Oftast har jag nog jobbat på hotellrummet faktiskt. Även om signalen kan svaja en del på enklare hotell.

Mc Donalds har det iaf. Kanske är kaffet billigare också?

Annars har dom väl en del olika telekombolag som sätter ut wifi hotspots överallt runtom staden som man kan ansluta sig till för en peng dag/vecko/månadsvis.

True Wifi kostar 150 Bath för en månad och du kan kolla tätheten med hotspots där du tänker bo. Det är massvis av dom.

http://www.truewifi.net/2011/findhotspot_en.htm

Så även om inte Starbucks har gratis Wifi, jag vet inte, kan du sitta där inne och använda denna.
Citera
2018-07-29, 13:29
  #4198
Avstängd
wwrs avatar
Nu har jag inte läst hela diskussionen, men jag skriver ändå
Jag brukar betala varje vecka till Truemove (prepaid) för mobilt Internet till telefonen. Det är inte så dyrt och funkar bra. (Vill minnas hotspots ingår om man befinner sig i civilisationen)

Man behöver inte gå in på Truemoves kontor varje vecka förstås utan tar från sitt konto genom att skicka SMS. Använder man mycket så sjunker hastigheten, men som det mesta i Thai så funkar det bra.

Det gäller bara att komma ihåg att skicka det där SMS:et, annars börjar den dra från kontot vilket kan bli dyrt.
__________________
Senast redigerad av wwr 2018-07-29 kl. 13:36.
Citera
2018-07-30, 01:17
  #4199
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nittontretton
Blir 2-3 veckor i februari. Vart skall jag bege mig? Har redan varit på koh chang och Samet för 3 år sedan.


Kommer komma dit från ett annat land än Sverige så inget datum spikat än.

Är det koh samui som gäller? Ska vara lite ös och någon tjej att avrunda kvällen med.
Brudar är dyra på Samui. Personligen hade jag fått det överstökat i Pattis eller Patong och sedan dragit till Koh Pha Ngan, finns bra blandning där av partyställen och även lugnare ställen som t ex Had Khom på norra sidan. Även Koh Tao är ok men mer underutvecklat och sämre bad, rinner kloak ut i havet i rör på vissa ställen.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nu har jag inte läst hela diskussionen, men jag skriver ändå
Jag brukar betala varje vecka till Truemove (prepaid) för mobilt Internet till telefonen. Det är inte så dyrt och funkar bra. (Vill minnas hotspots ingår om man befinner sig i civilisationen)

Man behöver inte gå in på Truemoves kontor varje vecka förstås utan tar från sitt konto genom att skicka SMS. Använder man mycket så sjunker hastigheten, men som det mesta i Thai så funkar det bra.

Det gäller bara att komma ihåg att skicka det där SMS:et, annars börjar den dra från kontot vilket kan bli dyrt.
Detta är nog ett bättre sätt. Mobilt data/wifi är inte så dyrt och du kan välja var du sitter och arbetar. Har du bra ljusstyrka på skärmen och det inte är för varmt kan du ju sitta i någon park. Dessutom kan du välja billigare ställen än Starbucks. Har inte kollat om man kan sitta länge i någon wat utan att bli utkörd men det lär ju vara ett lugnt ställe till skillnad från McDonalds.
Citera
2018-08-02, 14:33
  #4200
Medlem
wotoos avatar
Tack för alla tidigare svar på min fråga ang tillgänglighet på wifi/ställen att sitta och jobba på.

Har nu bokat flyg ut ur landet (blir ett av grannländerna) så bör vara lugnt på den fronten med.


Jag tänkte höra med er om mobiltelefoni nu. Ska man fixa något i Sverige eller kör man ett kontantkort vid "nödfall" och sedan fixar något när man kommer fram eller skiter man i det?

Är tänkt att jag kommer resa runt mellan olika länder i SOA och kanske även på sikt ner mot Australien/Japan/Syd.K.. etc..
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2016742

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback